שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 358 בתים ,  21:53, 28 ביוני 2012
שורה 69: שורה 69:     
==גורמים למהפכה החקלאית==
 
==גורמים למהפכה החקלאית==
 +
בעבר האמינו חוקרים והדיוטות כאחד כי חיי ה[[ציידים לקטים]] קשים מאד וכי חיי החקלאים צופנים בחובם יתרונות רבים כמו מזון רב יותר, הגנה מפגעי מזג האוויר, בטחון תזונתי רב יותר, יותר רכוש וכו'. עם הזמן נתברר כי רוב ההנחות האלה אינן נכונות וכי חיי החקלאות היו קשים יותר במובנים רבים.
   −
בניגוד לחוקרים קודמים, חוקרים רבים היום מתחום האנתרופולוגיה והאריכולוגיה אינם חושבים שמעבר מאורח חיים של ציידים לקטים לאורח חיים חקלאי הוא בעל יתרונות ברורים מאליהם. בעוד שחוקרים בעבר חשבו שכל שבט ציידים לקטים ישמח לעבור להיות חקלאי, ראיות רבות עומדות בניגוד לכך. [[ג'ארד דיימונד]] מאזכר כי קיימים מחקרים בדבר היבטים כמו שעות עבודה, אורך חיים או תחלואה במחלות שבהן נהנו החברות של ציידים לקטים מאיכות חיים טובה יותר יחסית לחברות חקלאיות ממשיכות או שכנות. כמו כן הוא נותן דוגמאות לחברות של ציידים לקטים שבחרו שלא לעבור לחקלאות למרות שהכירו חברות חקלאיות שכנות, וכן חברות ששילבו את שני אורחות החיים (לדוגמה חקלאים נודדים או יושבי קבע שאינם חקלאים) או עברו מחקלאות לחברה של ציידים לקטים.  
+
חוקרים רבים היום מתחום האנתרופולוגיה והארכיאולוגיה אינם חושבים שמעבר מאורח חיים של ציידים לקטים לאורח חיים חקלאי הוא בעל יתרונות ברורים מאליהם. [[ג'ארד דיימונד]] מאזכר כי קיימים מחקרים בדבר היבטים כמו שעות עבודה, אורך חיים או תחלואה במחלות שבהן נהנו החברות של ציידים לקטים מאיכות חיים טובה יותר יחסית לחברות חקלאיות ממשיכות או שכנות. כמו כן הוא נותן דוגמאות לחברות של ציידים לקטים שבחרו שלא לעבור לחקלאות למרות שהכירו חברות חקלאיות שכנות, וכן חברות ששילבו את שני אורחות החיים (לדוגמה חקלאים נודדים או יושבי קבע שאינם חקלאים) או עברו מחקלאות לחברה של ציידים לקטים.  
   −
בספרו [[רובים חיידקים ופלדה]] טוען דיימונד כי [[המהפכה החקלאית]] התרחשה בצורה שאינה מכוונת- המעבר לחקלאות לא היה תגלית ולא המצאה אלה תהליך ארוך טווח של מאות שנים. היא לא היתה תגלית שכן לא היו חקלאים שמהם ניתן היה לגלות דבר זה. המעבר לחקלאות גם לא היה המצאה מכווונת שכן הציידים הלקטים לא יכלו לשער מה תהיה השפעת השינויים האיטיים שהם ביצעו בסלקציה של מינים אכילים ובפעילויות נוספות על אופן השגת המזון, ועל השינויים הרבים שדבר זה יבא לאורחות החיים שלהם (השלכות כמו יישובי קבע וחברות ענק, מלחמות, ממשלות ושאר מוסדות חברתיים ושינויים טכנולוגיה שבאו בעקבות החקלאות).  
+
בספרו [[רובים חיידקים ופלדה]] טוען דיימונד כי [[המהפכה החקלאית]] התרחשה בצורה שאינה מכוונת- המעבר לחקלאות לא היה תגלית ולא המצאה אלה תהליך ארוך טווח של מאות שנים. היא לא היתה תגלית שכן לא היו חקלאים שמהם ניתן היה לגלות דבר זה. המעבר לחקלאות גם לא היה המצאה מכווונת שכן הציידים הלקטים לא יכלו לשער מה תהיה השפעת השינויים האיטיים שהם ביצעו בסלקציה של מינים אכילים ובפעילויות נוספות על אופן השגת המזון. לא היה להם דרך לדעת ועל השינויים הרבים שדבר זה יבא לאורחות החיים שלהם (השלכות כמו יישובי קבע וחברות ענק, מלחמות, מגיפות, ממשלות ושאר מוסדות חברתיים ושינויים טכנולוגיה שבאו בעקבות החקלאות).  
   −
תחת זאת המעבר לחקלאות היה תהליך מתמשך (לפעמים הפיך) שעברו חברות שונות. בתהליך זה גילו חברות העדפה הולכת וגוברת של אסטרטגיה של חקלאות ויישובי קבע על פני אסטרטגיה של ציידים לקטים נודדים.  דיימונד מציין מספר גורמים שגרמו לכך:
+
תחת זאת המעבר לחקלאות היה תהליך מתמשך ואיטי מאד (לפעמים הפיך) שעברו חברות שונות. בתהליך זה גילו חברות העדפה הולכת וגוברת של אסטרטגיה של חקלאות ויישובי קבע על פני אסטרטגיה של ציידים לקטים נודדים.  דיימונד מציין מספר גורמים שגרמו לכך:
   −
* הקטנת מספר הכחדת בעלי חיים גדולים על ידי האדם ברווב מקום התיישבות של האדם ובכך הקטנת חשיבות הצייד.
+
* הקטנת כמות הצייד - הכחדת בעלי חיים גדולים על ידי האדם ברווב מקום התיישבות של האדם ובכך הקטנת חשיבות הצייד.
 
* התפתחות זנים חקלאיים טובים יותר במהלך השנים בסהר הפורה והן בסין וכנראה במספר מרכזים חקלאיים עצמאיים אחרים- זנים בעלי גרגרים ופירות גדולים יותר.  
 
* התפתחות זנים חקלאיים טובים יותר במהלך השנים בסהר הפורה והן בסין וכנראה במספר מרכזים חקלאיים עצמאיים אחרים- זנים בעלי גרגרים ופירות גדולים יותר.  
 
* התפתחות טכנולוגיות של חקלאות וגידול מזון - כמו [[ממגורה]] לאגירת מזון, סלים, מגלים וכו'.  
 
* התפתחות טכנולוגיות של חקלאות וגידול מזון - כמו [[ממגורה]] לאגירת מזון, סלים, מגלים וכו'.  

תפריט ניווט