שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,927 בתים ,  13:12, 23 במרץ 2012
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הון טבעי''' (Natural capital) הוא הרחבה של המושג הכלכלי '''[[הון]]''' או [[הון תעשייתי]] (אמצעי ייצור שנוצרו על בני האדם - מכונות ומפעלים) ל[[שירותי המערכת הטבעית]] ולמוצרים שמקורם בטבע. [[מערכות אקולוגיות]] הן הון טבעי שהוא אוסף מאגרים שמניבים זרמים של מוצרים ושירותים בעלי ערך ואשר נמשכים אל העתיד.  
+
'''הון טבעי''' (Natural capital) הוא אוסף של [[הסביבה הטבעית|גורמים טבעיים או של [[מערכות אקולוגיות]] שמניבים זרמים של מוצרים ושירותים בעלי [[ערך כלכלי|ערך]] ואשר נמשכים אל העתיד. זוהי הרחבה של המושג הכלכלי '''[[הון]]''' או [[הון תעשייתי]] - אמצעי ייצור מלאכותיים שנוצרו על בני האדם כמו מכונות ומפעלים, ל[[שירותי המערכת הטבעית]] ולמוצרים שמקורם בטבע. [[מערכות אקולוגיות]] כמו [[יערות]] [[אגמים]] או [[אוקיינוסים]] הן הון טבעי.  
   −
לדוגמה אוסף של עצים (יער). יערות המספקים זרם עתידי של עצים ונייר. מאגר של דגים מספקים דגים לעתיד, זרם שעם טיפול נכון יכול להיות [[קיימות|בר קיימא]]. הון טבעי מספק גם שירותים ולא רק מוצרים. יער מספק לא רק עץ לריהוט או בנייה, אלא גם  שירותים אקולוגים חיוניים - [[שירותי המערכת הטבעית]]: ייצוב הקרקע ומניעת [[סחף]], ייצור חמצן וקיבוע [[מחזור הפחמן|פחמן]], החדרת מים מתוקים ל[[מי התהום]] ועוד.
+
דוגמה בולטת להון טבעי הוא [[יער]] - אוסף של עצים שקיימת בינהם ובין היצורים החיים בבית הגידול הזה מערכת של יחסים הדדים ו[[מחזורים אקולוגיים]]. יערות מספקים לבני האדם זרם עתידי של עצים, נייר ומוצרי יער אחרים כמו גומי, תרופות ועוד. מערכת אקולוגית ימית יכולה להראות במשקפיים כלכליות "הון של דגים" המספקים דגים לעתיד, זרם שעם טיפול נכון יכול להיות [[קיימות|בר קיימא]]. הון טבעי מספק גם שירותים ולא רק מוצרים. יער מספק לא רק עץ לריהוט או לבנייה, אלא גם  שירותים אקולוגים חיוניים - [[שירותי המערכת הטבעית]]: ייצוב הקרקע ומניעת [[סחף]], ייצור חמצן, [[מחזור הפחמן|קיבוע פחמן]], החדרת מים מתוקים ל[[מי התהום]] ועוד.
   −
המונח הון טבעי משמש לעיתים קרובות ב[[כלכלה אקולוגית]] כדי לציין סוג הון נוסף שמתחרה עם ההון המלאכותי. בעוד שהגישה הנאו קלאסית אינה מתייחסת אל הטבע כאל גורם מגביל של הייצור, אלא מניחה שבאמצעות הון מלאכותי ניתן לייצר עוד ועוד משאבי טבע וחומרי גלם, הגישה של הון טבעי טוענת כי המערכות האקולגיות הן סוג של הון וכי יותר מידי הון מלאכותי ו[[גידול אוכלוסין]] יכולים לגרום לאובדן של של הון זה.  
+
המונח הון טבעי משמש לעיתים קרובות ב[[כלכלה אקולוגית]] כדי לציין סוג הון נוסף שמתחרה עם ההון המלאכותי. בעוד שהגישה הנאו קלאסית אינה מתייחסת אל הטבע כאל גורם מגביל של הייצור, אלא מניחה שבאמצעות הון מלאכותי ניתן לייצר עוד ועוד משאבי טבע ו[[חומרי גלם]], הגישה של הון טבעי טוענת כי המערכות האקולגיות הן סוג של הון שחיוני לשגשוג החברתי ולרווחה כלכלית. טענה נוספת היא כי יותר מידי הון מלאכותי ו[[גידול אוכלוסין]] יכולים לגרום לאובדן של של הון זה.  
   −
אם מסכימים על המונח הון טבעי, קיים ויכוח עד כמה הון מלאכותי יכול להוות תחליף עבור הון טבעי. הגישה של [[אופטימיזם טכנולוגי]] מניחה כי [[שינוי טכנולוגי]] יכול לגרום למצב בו הון מלאכותי יכול להוות תחליף להון טבעי או לסייע בשיקום שלו. גישות אחרות כמו [[אקולוגיה עמוקה]] וזרמים ב[[כלכלה אקולוגית]] מפקפקים באפשרות זו. לפי זרמים אלה, הדבר ידרוש משאבים ואנרגיה שלא יוכלו להיות מופנים אל הייצור של הון מלאכותי. כמו כן מצביעים על מורכבות המערכת, היקפה ועל נסיונות בעבר לבצע זאת, שנכשלו, לדוגמה [[ביוספרה 2]].  
+
==תחליפיות של הון טבעי והון מלאכותי==
 +
אם מסכימים על המונח הון טבעי, קיים ויכוח עד כמה הון מלאכותי יכול להוות תחליף עבור הון טבעי. הגישה של '''[[קיימות חלשה]]''' מניחה כי בעוד להון טבעי יש חשיבות, הון מלאכותי יכול להוות תחליך להון טבעי. לדוגמה במקום לשמור על אקוויפרים נקיים ועל מערכות של ביצות ויערות כדי לטהר מים, אפשר לבצע [[התפלה]]. הגישה של [[אופטימיזם טכנולוגי]] מניחה כי [[שינוי טכנולוגי]] יכול לגרום למצב בו הון מלאכותי יכול להוות תחליף להון טבעי או לסייע בשיקום שלו. על פי גישות אלה, כדי להגיע לרווחה חברתית וכלכלית יש לשמור ולטפח על סכום מצטבר של הון מלאכותי וטבעי, אבל אין זה חשוב אם כמות ההון הטבעי היא נמוכה וההון המלאכותי הוא גבוה או להפך - העיקר שהסכום הכולל שלהם נשמר.  
    +
גישות אחרות כמו [[אקולוגיה עמוקה]] וזרמים ב[[כלכלה אקולוגית]] מחזיקים ב-'''[[קיימות חזקה]]'' -' עמדה כי הון מלאכותי אינו תחליפי להון טבעי. כלומר אם הורסים חלקים גדולים מהמערכות הטבעיות המכונות והמפעלים שבונים במקומן אינם יכולים להוות תחליף טוב. מכאן עולה שכדי לשמור על רווחה חברתית.
 +
 +
הכלכלן האקולוגי [[הרמן דיילי]] מציין שלוש סיבות מדוע הון טבעי אינו תחליפי להון מלאכותי.
 +
 +
הסיבה הראשונה היא שאם הון מלאכותי היה אכן תחליפי בצורה טובה להון טבעי, הרי שגם להפך הוא נכון - הון טבעי היה תחליף טוב להון טבעי, ולכן אין סיבה להרוס הון טבעי בתהליכים הכלכליים ולהפוך אותו למוצרים ולהון מלאכותי - היות והון טבעי הוא דבר שנתוון בכמויות גדולות, אם מאמינים בתחליפיות מלאה, אפשר פשוט לטפח הון זה במקום לבנות מכונות. העובדה שמאז המהפכה התעשייתית מושקע מאמץ רב בגידול ההון התעשייתי מצביעה על כך שיש הבדל מהותי בין הון טבעי להון מלאכותי ולכן אין תחליפיות בינהם.
 +
 +
 +
לפי זרמים אלה, הדבר ידרוש משאבים ואנרגיה שלא יוכלו להיות מופנים אל הייצור של הון מלאכותי. כמו כן מצביעים על [[מערכות מורכבות|מורכבות]] המערכת, היקפה ועל נסיונות היסטוריים לבצע זאת, שנכשלו, לדוגמה [[ביוספרה 2]].
 +
==שיקום הון טבעי==
 
לפי הספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]], קיימים חסמים טכנולוגיים וחברתיים בפני שיקום מהיר של הון טבעי שהושחת, ולפי נסיון העבר שיקום כזה לוקח זמן רב, ואינו רק שאלה של יישימות טכנית או מוטיבציה שיש לכלל החברה לבצע מהלך כזה. לדוגמה, בחלק מהחברות, קיימים מאבקים פנים חברתיים בין אליטות שונות, שגורמים לכך שאליטות אלה מנווטות את החברה לכיוון של טכנולוגיות ובחירות חברתיות שמעצימות את ההרס הסביבתי או מונעות שיקום שלו. דוגמאות לכך אפשר לראות בסיפורם של [[איי הפסחא]] ב[[התיישבות הנורדית בגרינלנד]] ובהתמוטטות חברת [[המאיה]].  
 
לפי הספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]], קיימים חסמים טכנולוגיים וחברתיים בפני שיקום מהיר של הון טבעי שהושחת, ולפי נסיון העבר שיקום כזה לוקח זמן רב, ואינו רק שאלה של יישימות טכנית או מוטיבציה שיש לכלל החברה לבצע מהלך כזה. לדוגמה, בחלק מהחברות, קיימים מאבקים פנים חברתיים בין אליטות שונות, שגורמים לכך שאליטות אלה מנווטות את החברה לכיוון של טכנולוגיות ובחירות חברתיות שמעצימות את ההרס הסביבתי או מונעות שיקום שלו. דוגמאות לכך אפשר לראות בסיפורם של [[איי הפסחא]] ב[[התיישבות הנורדית בגרינלנד]] ובהתמוטטות חברת [[המאיה]].  
  

תפריט ניווט