שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  +
{{מאמר דעה|האזרח דרור}}
   −
תקציר הפרק:
+
==תקציר==
 
אנשים, מכונות וטכונלוגיה, השוק וההמוסדות החברתיים, הם "בסך הכל" ביטויים של האבולוציה.  
 
אנשים, מכונות וטכונלוגיה, השוק וההמוסדות החברתיים, הם "בסך הכל" ביטויים של האבולוציה.  
   −
==מבוא לאבולוציה==
+
==מבוא - אבולוציה==
פרק זה יעסוק במושג האבולוציה והשפעותיה על החברה האנושית. ההנחה שלי בפרק היא שהביולוג רי'צארד דוקינס צדק, וכי תאוריית [[הגן האנוכי]] היא נכונה. משמע - כלל היצורים החיים, והאדם בתוכם הם בסך הכל מעין רובוטים משוכללים שתפקידם היחיד, מנקודת המבט של הגנים, הוא העברה הלאה של הגנים. השקפה זו יכולה להראות מוזרה ומקוממת, במיוחד לאנשים שבאים ממדעי החברה וחונכו על ברכי ההשכלה שרואה את האדם כיצור שנמצא מעל הטבע. אולם דוקינס הצליח לשכנע בתאוריה שלו את רוב הביולוגים, וכיום השקפתו מקובלת על רובם. הויכוחים על הדיוק של התאוריה ותאורים אחרים של האבולוציה קיימים עדיין, אבל נראה לי שבעשורים שחלפו התאוריה שלו הלכה והתבססה ותאוריות אחרות הלכו ונחלשו.  
+
פרק זה יעסוק במושג האבולוציה והשפעותיה על החברה האנושית. ההנחה שלי בפרק היא שהביולוג [[רי'צארד דוקינס]] צדק, וכי תאוריית [[הגן האנוכי]] היא נכונה. משמע - כלל היצורים החיים, והאדם בתוכם הם "בסך הכל" מעין רובוטים משוכללים שתפקידם היחיד, מנקודת המבט של הגנים, הוא העברה הלאה של הגנים.  
   −
תאוריה זו יכולה כאמור לשנות הרבה מההשקפות שלנו על הביולוגיה, וככזו היא משנה גם את ההנבנות שלנו על בני האדם. אני מתכון להראות שהיא משנה גם הרבה בתחום המוסדות החברתיים והחשיבה על טכנולוגיה.  
+
השקפה זו יכולה להראות מוזרה ומקוממת, במיוחד לאנשים שבאים ממדעי החברה וחונכו על ברכי ההשכלה שרואה את האדם כמודע לעצמו, [[ראציונאלי|ראציונאלי]], כיצור שנמצא מעל הטבע. אולם דוקינס הצליח לשכנע בתאוריה שלו את רוב הביולוגים, וכיום השקפתו מקובלת על חלקם הגדול. הויכוחים על הדיוק של התאוריה ותאורים אחרים של האבולוציה קיימים עדיין, אבל נראה לי שבעשורים שחלפו התאוריה שלו הלכה והתבססה ותאוריות אחרות הלכו ונחלשו.
 +
 
 +
תאוריה זו יכולה לשנות הרבה מההשקפות שלנו על הביולוגיה, וככזו היא משנה גם את ההבנות שלנו על בני האדם. אני מתכון להראות שהיא משנה גם הרבה בתחום המוסדות החברתיים והחשיבה על טכנולוגיה.
 +
 
 +
בפרק [[כלכלה מוכלת מדע]] ביצעתי הקבלה בין השפעת הפיזיקה על הביולוגיה, לבין השפעת המדעים על הכלכלה ומדעי החברה. אין כוונתי שכל היבט בהתנהגות האנושית, נובע ישירות ובצורה פשוטה מתוך אבולוציה של גנים. ומצד שני, אין שום שבטווח הארוך עומדת בסתירה גמורה לעקרונות האבולוציה. מסיבות אלה, עקרונות אלה יכולים להיות מתאימים כקווי הנחיה ראשונית להתנהגות אנושית, טוב יותר מכל השערה שרירותית אחרת.  
    
==אבולוציה גנטית==
 
==אבולוציה גנטית==

תפריט ניווט