שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 75: שורה 75:     
אם מתקיים החוק לגבי שינוי טכנולוגי ויצורים כמו בונים, אין סיבה שלא נצפה שאותו חוק יתקיים גם בסוג הפרימטים הקרוי אדם. ואמנם אפשר להצביע על היבטים אלה במספר טכנולוגיות, אבל לפני כן נדבר על טכנולוגיה חברתית או מוסד חברתי.
 
אם מתקיים החוק לגבי שינוי טכנולוגי ויצורים כמו בונים, אין סיבה שלא נצפה שאותו חוק יתקיים גם בסוג הפרימטים הקרוי אדם. ואמנם אפשר להצביע על היבטים אלה במספר טכנולוגיות, אבל לפני כן נדבר על טכנולוגיה חברתית או מוסד חברתי.
 +
 +
===האקלוגיה של הטכנולוגיה===
 +
בחלק מהמובנים, אך לא בכולם הטכנולוגיה מקיימת תכונות שיש גם ליצורים חיים.
 +
 +
צורת התפקוד של טכנולוגיה תלויה בתפקוד של הנישה האקולוגית, תנאי הסביבה ותפקודן של טכנולוגיות אחרות, וזוהי "נישה טכנולוגית". דבר זה אינו נובע רק מהקשר בין הטכנולוגיה לגנטיקה של המשתמשים בה, אלא להיותה של הטכנולוגיה עצמה, בדומה ליצורים החיים, דוגמה של [[מערכת מפזרת]] כלומר מערכת שכדי לשמור על מצב מסודר שלה יש צורך בהשקעת אנרגיה. לדוגמה גנרטור יפעל רק בתחום פרמטרים מסויים של לחות, טמפרטורה, אחוז חמצן באוויר וכן הלאה. הוא גם יצרך דלק באיכות מסויימת כדי לעבוד, שמנים וכו'. מסיבה זו יש קשרים בין המערכות השונות וניתן לדבר על "מערכת אקולוגית" שבה התפקוד התקין של סוג אחד של טכנולוגיה תלוי בסופו של דבר, בעיקר בטווחי זמן של חודשים ושנים, בתפקוד התקין של טכנולוגיות אחרות. מדפסת אינה יכולה לעבוד ללא מכונות שייצרו מחסניות דיו, צעצועי ילדים רבים דורשים סוללות, מכוניות דורשות טכנולוגיות רבות כמו מוסכים, תחנות דלק, מכוניות גרר וכו'.
 +
 +
היבט נוסף של "מערכת אקולוגית" של טכנולוגיה הוא שהתועלת לייצור חי מסויים המשתמש בטכנולוגיה תלוי בקיומה של "נישה טכנולוגית-גנטית"  - שכן התפקוד של הטכנולוגיה אינו תלוי רק בזכות עצמו, אלא מספק גם שירות מסויים לאותו מין (ויכול להשפיע לרעה או לטובה על מינים אחרים). נובע מקיום הקשר הדו כיווני בין הטכנולוגיה לאבולוציה הגנטית.
 +
 +
אפשר להתייחס אל הטכנולוגיה כאל סוג מסויים של קו-אבולוציה - אלא שבמקום שני מינים, שלכל אחד מהם יש מטען גנטי משלו ושניהם משפיעים זה על האבוצוליה של השני, במקרה של הטכנולוגיה מדובר בקו-אבולוציה בין סוג טכנולוגיה לבין סוג טכנולוגיה אחר (בגלל השפעות חברתיות), או במקרה של קו אבולוציה בין סוג טכנולוגיה לבין סוג גנטי של יצור חי.
 +
 +
אחת הדוגמאות המפורסמות של התפתחות טכנולוגית בקו-אבולוציה קשורה לפחם מנוע קיטור, ברזל ופלדה. פיתוח מנוע הקיטור איפשר כרייה של עוד פחם שהיה נחוץ להסקת דודי הקיטור, מנוע הקיטור הגלגל גם לקטרים, הן הקטרים פסי הברזל פיתחו תעשייה של ברזל ופלדה שאיפשרה פיתוח רחב יותר של מנועים ומכרות ויצרה גם ביקוש לעוד ברזל שגם הוא דרש פחם.
 +
 +
דומגאות להשפעות הטכנולוגיה על העולם הביולוגי הן רבות . דוגמה אחת הי השינוי של זני עשים נפוצים באנגליה בזמן המהפכה התעשייתית (עשים שחורים הפכו נפוצים יותר וקשים יותר לזיהוי בגלל זיהום האוויר). דוגמה נוספת היא מעבר של [[מינים פולשים]] של צמחים, אצות ובעלי חיים על אוניות ומטוסים וכניסה שלהם למערכות אקולוגיות אחרות.
    
==המחקר הכלכלי ולבבות==
 
==המחקר הכלכלי ולבבות==

תפריט ניווט