שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
{{תבנית:תוכנית אב ארצית לפיתוח בר קיימא}}
 
{{תבנית:תוכנית אב ארצית לפיתוח בר קיימא}}
'''תוכנית אב לתחבורה בת קיימא''' היא חלק [[מתוכנית אב ארצית לפיתוח בר קיימא בישראל]]
+
'''תוכנית אב לתחבורה בת קיימא''' היא חלק [[תוכנית אב ארצית לפיתוח בר קיימא בישראל]] חלק זה של התוכנית עוסק בהקמת מערך תחבורה [[קיימות|בת קיימא]] המבוססת על עדיפות ל[[תחבורה ציבורית]] יעילה ונגישה, [[יוממות אופניים]], [[עירוב שימושי קרקע]] ו[[עבודה מרחוק]]. הדבר יושג על ידי שילוב של טכנולוגיות תחבורה, בינוי ותקשורת; דגשי תכנון עירוני מהתחומים של [[עירוניות מתחדשת]] ו[[אקולוגיה עירונית]], ושינויים מוסדיים וחברתיים כמו תמריצים כלכליים וחקיקה.  
חקל זה של התוכנית עוסק בהקמת מערך תחבורה [[קיימות|בת קיימא]] המבוססת על עדיפות ל[[תחבורה ציבורית]] יעילה ונגישה, [[יוממות אופניים]] , [[עירוב שימושי קרקע]] ו[[עבודה מרחוק]]. הדבר יושג על ידי שילוב של טכנולוגיות תחבורה, בינוי ותקשורת; דגשי תכנון עירוני מהתחומים של [[עירוניות מתחדשת]] ו[[אקולוגיה עירונית]], ושינויים מוסדיים וחברתיים כמו תמריצים כלכליים וחקיקה.  
      
==מבוא==
 
==מבוא==
המשק הישראלי מוציא מידי שנה 105 מיליארד ₪ על תחבורת [[רכב פרטי]]. 60 מיליארד בהוצאות ישירות על 2 מיליון רכבים (דלק, ביטוח, מיסים, בלאי ופחת) ועוד 45 מיליארד בהוצאות עקיפות (פקקים, תאונות, זיהום, ועוד). מבין חינוך, בריאות, או דיור, תחום התחבורה הוא הקל ביותר לשינוי – דורש תקציבים מעטים (ראו בהמשך) שיכולים ליצור הבדל גדול לכל אזרח.
+
המשק הישראלי מוציא מידי שנה 105 מיליארד ₪ על תחבורת [[רכב פרטי]]. 60 מיליארד בהוצאות ישירות על 2 מיליון רכבים (דלק, ביטוח, מיסים, בלאי ופחת) בהוצאה ממוצעת של 30,000 לרכב לשנה, ועוד 45 מיליארד בהוצאות עקיפות (פקקים, תאונות, זיהום, ניצול שטחים ועוד). מבין התחומים השונים כמו אנרגיה, חינוך, בריאות, או דיור, תחום התחבורה הוא המשמועתי ביותר מבחינת "עלות תועלת" שלו - מצד אחד דרושים תקציבים מעטים כדי לגרום בו שינוי מהותי, ומצד שני השינוי התחבורתי יכול ליצור שיפור משמועתי גדול לכל משק בית.
   −
התחבורה הציבורית היא נושא מרכזי במאבק החברתי שסוחף את תושבי מדינת ישראל בשבועות האחרונים. מצבה של התחבורה הציבורית בישראל הוא בכי רע ומעמד הביניים נוטש את התחבורה הציבורית בשל איכותה. המעמסה הכלכלית נופלת בסופו של על כלל הציבור: על בעלי הרכב הפרטי שמממנים מכיסם רכב ודלק במחירים הגבוהים בעולם, ועל הנוסעים בתחבורה הציבורית שם הם מכלים את מיטב זמנם.
+
עלות התחבורה והדלק ומצב התחבורה הציבורית היו שני נושאים מרכזיים מרכזי במאבק החברתי שסחף את תושבי ישראל בקיץ 2011. מצבה של התחבורה הציבורית בישראל הוא בכי רע ומעמד הביניים נוטש את התחבורה הציבורית בשל איכותה. המעמסה הכלכלית נופלת בסופו של על כלל הציבור: על בעלי הרכב הפרטי שמממנים מכיסם רכב ודלק במחירים הגבוהים בעולם, ועל הנוסעים בתחבורה הציבורית שם הם מכלים את מיטב זמנם.
   −
תחבורה ציבורית איכותית יכולה לשפר את התחומים הבאים
+
תחבורה איכותית יכולה לשפר את התחומים הבאים
   −
* תוריד עומס כלכלי ישיר של אלפי שקלים מחלק גדול של משקי הבית בישראל (ההוצאה הממוצעת לתחבורה ותקשורת למשק בית בישראל היתה 3000 ₪ לחודש).
+
* תוריד עומס כלכלי ישיר של אלפי שקלים מחלק גדול של משקי הבית בישראל (ההוצאה הממוצעת לתחבורה ותקשורת למשק בית בישראל היתה 3000 ₪ לחודש בשנת 2010).
 
* תקטין פערים כלכליים ותאפשר לאנשים עניים יותר אפשרויות תעסוקה , לימוד וקניות טובים יותר
 
* תקטין פערים כלכליים ותאפשר לאנשים עניים יותר אפשרויות תעסוקה , לימוד וקניות טובים יותר
 
* תקטין את הייבוא של דלקים ומכוניות למשק ותחסוך למשק מיליארדי שקלים שמבוזבזים על פקקים, תאונות וזיהום.
 
* תקטין את הייבוא של דלקים ומכוניות למשק ותחסוך למשק מיליארדי שקלים שמבוזבזים על פקקים, תאונות וזיהום.

תפריט ניווט