שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,432 בתים ,  21:48, 30 באוקטובר 2010
שורה 28: שורה 28:  
==התמודדות במערכות==
 
==התמודדות במערכות==
 
בפועל , רוב המערכות המתפקדות כוללות מערכות אל-כשל, או מנגוני בקרה ו[[לולאות משוב]] מחלישות, שדואגות לתת מענה חלקי לבעיות אלה. הפתרונות כוללים:
 
בפועל , רוב המערכות המתפקדות כוללות מערכות אל-כשל, או מנגוני בקרה ו[[לולאות משוב]] מחלישות, שדואגות לתת מענה חלקי לבעיות אלה. הפתרונות כוללים:
* מערכות מבוזרות ופעולה במקביל- לדוגמה הספקת החמצן לאיברי הגוף על ידי תאי דם רבים, כך שאם תא דם אחד נהרס, יש תאים אחרים המספקים את הפעולה הזאת. הגוף מוכן לאפשרות זו ומייצר בכל יום כמות של תאי דם חדשים להתמודדות עם תאי הדם הישנים שנהרסו. הגוף גם יכול לנסות להגביר את ייצור תאי הדם במקרה של פציעה או מחלה הגורמת להרס מוגבר של תאי דם.  
+
* '''מערכות מבוזרות ופעולה במקביל'''- לדוגמה הספקת החמצן לאיברי הגוף על ידי תאי דם רבים, כך שאם תא דם אחד נהרס, יש תאים אחרים המספקים את הפעולה הזאת. הגוף מוכן לאפשרות זו ומייצר בכל יום כמות של תאי דם חדשים להתמודדות עם תאי הדם הישנים שנהרסו. הגוף גם יכול לנסות להגביר את ייצור תאי הדם במקרה של פציעה או מחלה הגורמת להרס מוגבר של תאי דם. באופן דומה חלק מרקמות הגוף מורכבים מתאים רבים שאין חשיבות גבוהה לסדר הפנימי שלהם (תאי עור לדוגמה), וצבאות מחזיקים יחידות אורגניות בעלות מבנה אחיד ותפקוד דומה (לדוגמה יחידת קשתים, יחידת רובאים, מחלקת טנקים וכו'). יחידות אלה יכולות להיות תחליפיות ליחידות אחרות, ולתת מענה משלים ליחידות אחרות, עם חשיבות מועטה יחסית של אילו יחידות ספציפיות מרכיבות את הכוח.  
* ריבוי מערכות ותפקוד תת תקני - לדוגמה קיום של 2 כליות. אם כליה אחת נהרסת, עדיין הכליה האחת יכולה לתמוך בגוף. עם זאת, בדרך כלל הצמצום של תתי המערכות (יד, ריאות, כליות, עיניים, אוזניים וכו') פרושו בדרך כלל תפקוד פחות טוב.  
+
*''' ריבוי מערכות ותפקוד תת תקני''' - לדוגמה קיום של 2 כליות. אם כליה אחת נהרסת, עדיין הכליה האחת יכולה לתמוך בגוף. עם זאת, בדרך כלל הצמצום של תתי המערכות (יד, ריאות, כליות, עיניים, אוזניים וכו') פרושו בדרך כלל תפקוד פחות טוב.  
* מלאי חירום, עתודות ומלאים - עודפים הנאגרים היכן שהוא ומאפשרים "פסק זמן" עד שהמערכת יכולה לחזור לתפקוד תקין. לדוגמה שומן בגוף מאפשר לגוף לעבור תקופות של מחסור במזון.  
+
* '''דרגי ביניים''' - דרך אחרת במערכות היררכיות היא הסתמכות על דרגים נמוכים יותר שיחילפו באופן זמני או תמידי בעלי סמכות שנפגעו, שנמצאים בחופשה, במחלה וכו' - דבר זה מקובל בצבאות, תאגידים וממשלות. כמו כן דרג הביניים מספק מענה מיידי ומהיר יותר, עוד לפני שמגיעה החלטה רשמית מראש הפירמידה. לדוגמה רפלקס במרפק במגע עם סיר חם, מתן מענה על ידי מפקד או מנהל מקומי וכו'.
* כן שילוב של מערכות תיקון ומערכות מעקף או מלאים - מערכת המעקף או העתודה מאפשרת "פסק זמן" בזמן שמערכת אחרת דוגאת לשיפוץ או החלפה של תת המערכת שקרסה. בדרך כלל המערכת העוקפת היא מערכת שלא רוצים להשתמש בה באופן יומיומי - מערכת פחות יעילה, בתפקוד נמוך יותר , בעלות יקרה יותר או בתפקוד בעל אורך חיימ מוגבל וכו'.  
+
* '''בניה מודולארית''' מערכות מכאניות ואלקטרוניות רבות מתוכנננות ובנויות מרכיבים רכיבים, כך שניתן בקלות יחסית לזהות את הרכיב הלקוי, לפתוח את המערכת, להוציא את תת הרכיב המקולקל, ולהחליפו ברכיב תקין או לתקן את הרכיב המקולקל, ואז להרכיב מחדש את המערכת. המודולים בנויים עם ממשקים תקניים בינהם, כך שכל רכיב יכול להשתלב עם אוסף רכיבים אחר, ולא בהתאמה ייחודית לאוסף רכיבים מסויים. כמו כן, מתכננים את המערכת כך שקל לזהות איזה רכיב התקלקל וקל להחליף אותו. תכנון מודלארי משמש גם בתחום התוכנה, הן על ידי בניית מודולים ו"צימוד חלש"  (על ידי ממשקי תוכנה) והן על ידי טכניקות של שכבות, תכנות מונחה עצמים, תכנות פונקציונלי ועוד, שמאפשרים זיהוי מהיר של בעיות והחלפת קטע קטן וממוקד מהקוד, ללא צורך להחליף את כל חלקי התוכנה. בחלק מהמקרים, פירמות מיישמות את עקרון אנא קרנינה כחלק מ[[התיישנות מכוונת]] - הן מייצרות חלק מהרכיבים כך שיהיו בעלי אורח חיים ממוצע מסויים, כך שלאחר תקופה מסויימת, הרכיב מתקלקל, והצרכן צריך לנסות לתקן את המכשיר. במידה והפירמה מעוניינת בכך, החלקים אוזלים מהמלאי והצרכן חייב להחליף את כל המערכת במערכת חדשה.
 +
* '''מלאי חירום, עתודות ומלאים''' - עודפים הנאגרים היכן שהוא ומאפשרים "פסק זמן" עד שהמערכת יכולה לחזור לתפקוד תקין. לדוגמה שומן בגוף מאפשר לגוף לעבור תקופות של מחסור במזון.  
 +
* '''שילוב של מערכות תיקון עם מערכות מעקף ו/או מלאים''' - מערכת המעקף, העתודה או המלאי מאפשרת "פסק זמן" בזמן שמערכת אחרת דואגת לשיפוץ או החלפה של תת המערכת שקרסה. בדרך כלל המערכת העוקפת היא מערכת שלא רוצים להשתמש בה באופן יומיומי - מערכת פחות יעילה, בתפקוד נמוך יותר, שעלות הפעלתה יקרה יותר או בתפקוד בעל אורך חיימ מוגבל וכו'. דוגמאות לכך היא תקיפה על ידי חיל אוויר בזמן שכוח חילוץ מפנה כוח שנפגע, הפעלת מערכות לב ריאה בזמן ניתוח, שילוב של משטרה ואמבולנסים בפינוי נפגעים מתאונת דרכים, ועוד.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט