שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7,602 בתים ,  23:28, 12 ביולי 2010
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:  
בעוד המונח מתייחס בדרך כלל לגילוי של משאבי טבע, הוא יכול להתייחס גם ל"כל התפתחות שכתוצאה ממנה זורם למדינה זרם גדול של כסף זר, כולל עליה משמעותית במחירי המשאב הטבעי, סיוע זר, והשקעה זרה ישירה" (ראו לדוגמה גם [[שיא תפוקת הנפט]])<ref>[http://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2003/03/ebra.htm "Back to Basics. Dutch Disease: Too much wealth managed unwisely"] (March 2003, Volume 40, Number 1). "Finance & Development. A quarterly magazine of the IMF". </ref>
 
בעוד המונח מתייחס בדרך כלל לגילוי של משאבי טבע, הוא יכול להתייחס גם ל"כל התפתחות שכתוצאה ממנה זורם למדינה זרם גדול של כסף זר, כולל עליה משמעותית במחירי המשאב הטבעי, סיוע זר, והשקעה זרה ישירה" (ראו לדוגמה גם [[שיא תפוקת הנפט]])<ref>[http://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2003/03/ebra.htm "Back to Basics. Dutch Disease: Too much wealth managed unwisely"] (March 2003, Volume 40, Number 1). "Finance & Development. A quarterly magazine of the IMF". </ref>
   −
המונח נטבע בשנת 1977 על ידי 'האקונומיסט' כדי לתאר הת הירידה של הסקטור התעשייה של הולנד בשנות ה-70  לאחר הגילוי של מאגרי גז בים הצפוני בשנות ה-60.<ref>"The Dutch Disease" (November 28, 1977). ''The Economist'', pp. 82-83.</ref> הגילוי גרם לתיסוף של המטבע המקומי ובכך להפחתה של כוח התחרותיות של התוצר המקומי, הגדלה של היבוא, הקטנה של היצוא ולצמצום המגזר התעשייתי. הכלכלה ההולנדית נכנסה למשבר: אובדן מקומות עבודה, חוב ציבורי תופח, אינפלציה גוברת וריבית גבוהה.
+
המונח נטבע בשנת 1977 על ידי המגזין 'האקונומיסט' כדי לתאר את הירידה של הסקטור התעשייתי של הולנד בשנות ה-70  לאחר הגילוי של מאגרי גז בים הצפוני בשנות ה-60.<ref>"The Dutch Disease" (November 28, 1977). ''The Economist'', pp. 82-83.</ref> לפי המגזין, הגילוי גרם לתיסוף של המטבע המקומי ובכך להפחתה של כוח התחרותיות של התוצר המקומי, הגדלה של היבוא, הקטנה של היצוא ולצמצום המגזר התעשייתי. הכלכלה ההולנדית נכנסה למשבר: אובדן מקומות עבודה, [[חוב ציבורי]] תופח, [[אינפלציה]] גוברת וריבית גבוהה.
 +
 
 +
ה[[כלכלה היסטורית|כלכלן ההיסטורי]] אבנר גרייף תאר מצב דומה עבור ספרד לאחר גילוי דרום אמריקה. ספרד החלה לייבא כמויות עצומות של המתכת כסף ליבשת אירופה. כתוצאה מכך, נטען, החלה בספרד נטיה להסתמך על ייבוא הכסף ועל הניצול של דרום אמריקה, והזנחה של תשתיות הכלכלה המקומית. כתוצאה מכך, נטען, חלה החלשות בכלכלת ספרד, ו100 שנים לאחר גילוי אמריקה הפכה ממעצמה מרכזית למדינה שולית בהרבה.
 +
==המודל הכלכלי הבסיסי==
 +
המודל הכלכלי ה"קלאסי" לתאור המחלה ההולנדית פותח על ידי הכלכלנים W. Max Corden ו- J. Peter Neary בשנת 1982. במודל קיים סקטור של מוצר או שירות שאינו סחיר עם מדינות אחרות (לדוגמה נדל"ן, תיווך נדל"ן או מסעדות), ושני סקטורים של מוצרים סחירים לעולם: הסקטור הפורח והסקטור המפגר, שאינו נהנה מפריחה. הסקטור הפורח מתייחס בדרך כלל לשאיבת נפט או גז, אבל יכול להתייחס למשאבים טבעיים אחרים כמו כריית [[זהב]], [[נחושת]], יהלומים, בוקסיט או לייצוא של גידולי חקלאות מבוקשים כמו [[קפה]] או [[קקאו]]. הסקטור המפגר מאחור מייצג בדרך כלל את התעשייה אבל יכול להתייחס גם לחקלאות או שירותים.
 +
 
 +
גידול משמעותי בסקטור הפורח יגרום לשתי השפעות על הכלכלה. ההשפעה הראשונה היא "תנועה לכיוון המשאב". הפקת המשאב הטבעי תגרום לעליה בביקוש לעבודה ולכך שהייצור ינוע לכיוון של הסקטור הפורח והרחק מהסקטור המפגר. תנועה זו בשוק העבודה (שבאה לידי ביטוי גם בהשכלה שיש לעובדים ובסוג ה"הון אנושי" שיש להם), קרויה גם "אי-תעוש ישיר". השפעה זו יכולה להיות זניחה בגלל ייבוא עובדים מומחים מחו"ל וכן בגלל שכמות העובדים בתעשיות שאיבת הנפט היא קטנה יחסית.
 +
 
 +
השפעה אחר נקרא "אפקט הבזבוז" או "השפעת ההוצאות". הרווחים הקלים שנגרמים בגלל העליה בסקטור הפורח. דבר זה גורם לעליה בביקוש במוצרים שאינם סחירים , ומחליש את הביקוש לעבודה בענף הסחיר. השפעה זו נקראת "אי תעוש עקיף", העליה בביקוש למוצרים שאינם סחירים גורם לייקור שלהם, וזאת לעומת המוצרים הסחירים שמחירם נקבע בשוק העולמי ולכן אינו יכול לעלות יותר מדי.
 +
 
 +
היבט נוסף נוגע ל"רווחים קלים" עבור אזרחי המדינה ותת השקעה בהון אנושי. מצב זה איפיין בעבר את רוב נסיכויות הנפט ואת ערב הסעודית, שיכלו להנות מאיכות חיים גבוה בלי צורך ללמוד או לעבוד קשה. דבר זה דומה ל[[מלכודת הרווחה]].
 +
==השפעות==
 +
במודלים פשוטים של סחר, ההמלצות הן בדרך כלל למדינות לבצע [[התמחות]] בתעשיות שינבו לה [[יתרון יחסי]]. כך שבאופן תאורטי, מדינה שעשירה במשאב טבעי אמורה להנות מהתמחות בניצול המשאב. במציאות לעומת זאת, "אי-תעוש" והסתמכות על משאב טבעי יכולים להיות בעלי השפעה שלילית ניכרת.
 +
 
 +
אם המשאב הטבעי מתחיל לאזול (לדוגמא בגלל מנגון [[שיא תפוקת הנפט]]) או אם יש ירידה במחירי המשאב הטבעי , קשה לחזור ולבנות סקטורטי תעשייה, והדבר לא מתרחש באותה מהירות שסקטורים אלה נהרסו. דבר זה נובע ממספר סיבות. ראשית הון אנושי וטכנולוגיה הם דברים שלוקח זמן לבנות - הן בהכשרה בסיסית של ידע נדרש, הן ב"לימוד תוך כדי עשיה" והן בצבירת מוניטין בעולם. סיבה נוספת היא שיחסית למדינות אחרות בעולם, מדינות שחולות ב"מחלה הולנדית" עוברות התמחות בכיון של הסקטור הסחיר של המשאב הטבעי ובכיוון של סקטור הלא סחיר ומזניחות את הפיתוח הטכנולוגי של הסקטור הסחיר.
 +
 
 +
כמו כן תנודות במחירים של המשאב הטבעי, שאופייניות גם הם למצבים של שיא תפוקה, גורמות לתת השקעה מצד חברות השקעה שניצבות בפני סיכונים גדולים יותר בגלל התנודות.  
   −
הכלכן ההיסטורי אבנר גרייף תאר מצב דומה עבור ספרד לאחר גילוי דרום אמריקה. ספרד החלה לייבא כמויות עצומות של המתכת כסף ליבשת אירופה. כתוצאה מכך, נטען, החלה בספרד נטיה להסתמך על ייבוא הכסף ועל הניצול של דרום אמריקה, והזנחה של תשתיות הכלכלה המקומית. כתוצאה מכך, נטען, חלה החלשות בכלכלת ספרד, ו100 שנים לאחר גילוי אמריקה הפכה ממעצמה מרכזית למדינה שולית בהרבה.
   
==התמודדות בעולם==
 
==התמודדות בעולם==
בנורווגיה נתגלו מרבצים גדולים של נפט. כדי להתמודד עם המחלה ההולנדית הקימה הממשלה קרן גדולה שנהנית מהתמלוגים הגדולים - מעל 80% שמגיעים לממשלה. כדי למנוע ייסוף של המטבע המקומית, משקיעה הקרן חלק קטן מהכסף באפיקים שונים בעולם.  
+
קיימות שתי דרכים בסיסיות לנסיונות התמודדות עם המחלה ההולנדית: על
 +
* נסיון להקטין את הייסוף בשער המטבע, כדי להקטין את הפגיעה בשאר ענפי הייצוא.
 +
* לתת תנופה לתחרותיות של הסקטור הייצרני שאינו נסמך על המשאב הטבעי.
 +
 
 +
גישה אחת היא לנסות להקטין את הגידול ברווחים מהסקטור של המשאב הטבעי למדינה. כלומר לנסות להאט את התמלוגים שהכלכלה מקבלת, או לשמור את התמלוגים שהמדינה מקבלת בהשקעות בחו"ל ולהביא אותם למדינה בצורה הדרגתית ומתונה. דבר זה מקטין את "אפקט הבזבוז". יתרון נוסף של הכנסת הרווחים בצורה איטית למדינה היא פריסה ארוכה יותר ויציבה יותר של הכנסות על פני זמן, במקום לגרום למצב של הכנסה כספית גדולה בשנה אחת והכנסה קטן בשנה אחרת, דבר שמעלה את אי הוודעות.
 +
 
 +
בנוסף, על ידי שמירה של התמלוגים בהשקעות בנכסים מניבים, המדינה יכולה לשמור חלק מהעושר עבור הדורות הבאים, שכילוי המשאב הטבעי מבוצע על חשבונם. דבר זה קשה במיוחד ליישום במדינות עניות שבהן יש לחץ להשתמש בתמלוגים מהמשאב הטבעי בצורה מיידית כדי להקל על העוני.
 +
 
 +
דוגמה לקרנות השקעה לאומיות הממונות בתמלוגים מסקטור של ניצול משאב טבעי, כוללות את קרן הפנסיה הממשלתית בנורווגיה ( the Government Pension Fund) את הקרן לייצוב (Stabilization Fund) של הפדרציה הרוסית,  הקרן הנפט הממשלתית (State Oil Fund) באייזרביג'ן, ואת הקרן למען הדורות הבאים ( Future Generations Fund) בכווית, שהוקמה בשנת 1976.
 +
 
 +
בנורווגיה לדוגמה נתגלו מרבצים גדולים של נפט. כדי להתמודד עם המחלה ההולנדית הקימה הממשלה קרן גדולה שנהנית מהתמלוגים הגדולים - מעל 80% שמגיעים לממשלה. כדי למנוע ייסוף של המטבע המקומית, משקיעה הקרן חלק קטן מהכסף באפיקים שונים בעולם.
 +
 
 +
אסטרטגיה נוספת שנועדה להקטין את הייסוף של שער המטבע היא להגדיל את אחוז החסכון בכלכלה כדי להקטין את הגודל של השקעות הון נכנסות שיכולות לגרום לייסוף המטבע המקומי.
 +
 
 +
השקעות שונות בהשכלה בחינוך ובתשתיות יכולות להגדיל את כושר התחרות של הסקטור התעשייתי. חלופה אחרת , בעיקר למדינות גדולות, היא שהמדינה תבצע מדיניות פרוטקציוניסטית לגבי סקטור זה על ידי הגדלת סובסידיות או מכסים. עם זאת, מדיניות זו מסוכנת ועלולה להחריף את המחלה ההולנדית על ידי ניוון נוסף של התעשייה.  
    
==המחלה ההולנדית בישראל==
 
==המחלה ההולנדית בישראל==

תפריט ניווט