שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,311 בתים ,  14:24, 11 בדצמבר 2008
דף חדש: '''טכנולוגיה מתאימה''' ('''Appropriate Technology''') היא טכנולוגיה שמתאימה למצב הסביבתי, התרבותי והכלכלי שאליה היא מ...
'''טכנולוגיה מתאימה''' ('''Appropriate Technology''') היא טכנולוגיה שמתאימה למצב הסביבתי, התרבותי והכלכלי שאליה היא מיועדת. היא בדרך כלל מתארת טכנולוגיות שמתאימות למדינות העניות יותר, ודורשת פחות משאבים, קל יותר לתחזק אותה, היא בעלת עלות כספית כוללת נמוכה יותר ויש לה פחות השפעה סביבתית בהשוואה לפתרון תעשייתי "רגיל".

טכנולוגיה מתאימה אינה מיועדת להגדיר טכנולוגיה מסויימת שמתאימה לכל המצבים האפשריים, אלא להגדרת עקרונות לבחירת טכנולוגיה מתאימה למצב נתון.

במדינות עניות, המונח משמש בדרך כלל כדי לתאר טכנולוגיות פשוטות (לו-טק) שמתאימות לשימוש במדינות אלא או באיזורים כפריים יותר במדינות אלה. טכנולוגיה מתאימה זו, בדרך כלל מעדיפה פתרונות עתירי כוח-אדם על פני פתרונות עתירי הון. אם כי יש נסיון גם להקטין את השימוש בכוח אדם כאשר אין פרוש הדבר הון גבוה או עלויות תחזוקה גבהות. בפועל, בדרך כלל פרוש הדבר לפעמים מתואר כשימוש כטכנולוגיה הפשוטה ביותר האפשרית שמשיגה באופן יעיל את המטרה המיועדת במיקום מסויים.

במדינות עשירות ומתועשות יותר, המונח משמש בצורה שונה מעט, ומתייחס להנדסה ולטכנולוגיה שמתחשבת יותר בהשלכות הסביבתיות והחברתיות שלה.
[[Appropedia]] היא אתר [[ויקי]] לשיתוף של פתרונות טכנולוגיה מתאימה.

==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Appropriate_technology טכנולוגיה מתאימה] בויקיפדיה האנגלית
* [http://www.appropedia.org/ אפרופדיה] או "מתאים-פדיה" בעברות

[[קטגוריה:טכנולוגיה]]
[[קטגוריה:עיצוב מקיים]]
[[קטגוריה:עוני]]

תפריט ניווט