שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,368 בתים ,  13:08, 18 בספטמבר 2008
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  +
'''תאוריית גאיה''' מניחה כי [[כדור הארץ]] הוא מערכת דמויית אורגניזם המסוגלת לשמור על הסביבה במצב המיטבי שלה, ומסוגלת לערוך בה תיקונים כדי להביאה למצב זה. על-אורגניזם זה הוא גאיה, אמא אדמה (כשם אלת האדמה במיתולוגיה היוונית).
    +
התאוריה גורסת (אם כי טענה זו אינה ייחודית לתומכי תאוריית גאיה) כי פגיעה באיבר אחד של המערכת האקולוגית, מסכנת את המכלול האורגניזמי כולו, ולכן פגיעה במין כלשהו או הכחדתו או במחצב כלשהו של כדור הארץ, פוגע בכל מירקם החיים האקולוגי מערער ומסכן את עצם קיומו של המערכת האקולוגית של כדור הארץ בכללותה.
 +
 +
נושא חיותה של הארץ פותח בשנות ה-60 של המאה ה-20 בידי הכימאי והמדען הבריטי ד"ר [[ג'יימס לאבלוק]] בספרו The Ages of Gaia, כתוצר של מחקריו עבור נאס"א בנושא חיפוש חיים על המאדים,  ועל יסוד ידע בגאולוגיה, בגאוכימיה, ב[[ביולוגיה אבולוציונית]] ובתורת האקלים.
 +
 +
תורה זו עולה בקנה אחד עם תפיסת היוונים הקדמונים הרואים את הארץ כשלמות חיה. חלק מענפי מהמדע המקובל מתארים את כדור הארץ כגוש סלע שצמחים ובעלי חיים קיימים עליו באקראי. תאוריית גאיה של לאבלוק רואה את העולם בצורה שונה לחלוטין, כמעגל אדיר של חיים, מליבתו ועד לשולי האטמוספירה שלו.
 +
 +
== ביקורת על התאוריה==
 +
הגאולוגים, הביולוגים, ומדעני האטמוספירה מקבלים כשאלה מחקרית תקפה, שאלות כמו כיצד אורגניזמים משפיעים על סביבתם הקרובה ומושפעים ממנה. וכיצד פועלים מנגוני משוב במערכת זו. דוגמה לשאלה זו היא הדיון כיצד משפיעים היצורים החיים כולל האדם, על האקלים.
 +
 +
אולם תאוריית גאיה בכללותה שנויה במחלוקת ויש הסבורים כי אינה אלא תאוריה פסאבדו-מדעית.
 +
 +
ביקורת נוספת נמתחת על ידי מדעני סביבה ו[[סביבתנות|סביבתניים]] הטוענים כי תאוריה זו פוטרת את המזהמים מאחריותם, היות שמשתמע ממנה שכדור-הארץ, כאורגניזם, מרפא ומתקן בעצמו את הנזקים שגורמים להם המזהמים.
 +
 +
==תנועת גאיה==
 +
העובדה כי ההשערה נתונה במחלוקת לא מפריעה לתנועות שונות של [[סביבתנות|סביבתנים]] לאמץ את התאורייה, ולחלק מהם אף להתאגד בקבוצות אקולוגיות שונות הקרויות "תנועת גאיה".
 +
 +
לטענתם, הפגיעה שבני האדם פוגעים בכדור הארץ משולה לפגיעה באורגניזם חי.
 +
 +
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
 +
[[קטגוריה:סביבתנות]]

תפריט ניווט