שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,501 בתים ,  16:41, 3 בספטמבר 2008
דף חדש: '''כלכלת ישראל''' היא כלכלה עם דגש על מסחר ושירותים שעברה ממשק בעל דגש סוציאליסטי, לכלכלה ליברלית יותר, ב...
'''כלכלת ישראל''' היא כלכלה עם דגש על מסחר ושירותים שעברה ממשק בעל דגש סוציאליסטי, לכלכלה ליברלית יותר, בה קיים [[אי שוויון כלכלי]] חזק. חלק גדול מן ההון מצוי ונשלט בידי מספר קטן של [[משפחות ההון בישראל|משפחות]] שמחזיקות במספר חברות ענק.

בישראל קיימת כלכלה מוטת ייצוא, אותה מובילה תעשיית היי-טק בעיקר בתחומים של תקשורת. ענפים אחרים הם יצוא חקלאי, פיננסים ומסחר, ייצור מערכות נשק, כימקלים, תרופות, מכשור ביו רפואי, ביו-טכנולוגיה ומוצרי טקסטיל. בעבר ישראל היתה מעצמה בתחום של ליטוש ומסחר ביהלומים אולם עם ה[[גלובליצזיה]] עובר ענף זה למדינות אחרות כמו הודו.

לישראל תלות גבוה ביבוא של כמעט כל חומרי הגלם: יבוא של [[אנרגיה מחצבית]] כמו [[נפט]], תוצרי דלק, [[פחם]]. יבוא של חומרי גלם כמו מתכות, עץ ומוצרי עץ, פלסטיק, זכוכית יהלומים גולמיים. ישראל תלויה במידה רבה גם ביבוא מזון (ודרכו מים - ראו [[טביעת רגל מימית]]), ומגדלת בעצמה בעיקר מזון ופרחים לייצוא או ירקות ופירות - רוב הקלוריות הנצרכות בישראל מקורן במדינות אחרות. כמו כן ישראל מייבאת את רוב מוצרי התעשייה הנצרכים בישראל - מכוניות, מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי חשמל, רהיטים, בגדים, וכו'.

משאבי הטבע המתכלים העיקריים שיש לישראל הם פוספטים באיזור הנגב ומלח באיזור ים המלח.

נוכח מיעוט משאבי טבע, ותעשייה מוטת שירותים, המשאב העיקרי לעתידה של כלכלת ישראל הוא השכלה, התלויה באיכות מערכת החינוך. מבחינת [[קיימות]] [[טביעת רגל אקולוגית|טביעת הרגל האקולוגית]] של ישראל גבוה יחסית ויש בה צפיפות אוכלוסין גבוה, יחד עם תלות גבוהה בייבוא וביצוא לישראל יש רגישות גבוה יחסית למשברים אקולוגיים כמו גם ל[[משבר המזון|משבר מזון]] או משבר אנרגיה.

==נתונים==
הנתונים הבאים פורסמו בשנת 2008 על פי אתר הסטטיסטקה של ה-[[OECD]], והם נכונים לשנת 2006.
* סה"כ אוכלוסיה - 7.11 מיליון בני אדם <ref name ="OECD_stat">[http://stats.oecd.org/wbos/viewhtml.aspx?queryname=491&querytype=view&lang=en פרופיל סטטיסטי של מדינות] OECD -2008</ref>
* קצב צמיחה שנתי של האוכלוסיה 1.8%<ref name ="OECD_stat"/>
* [[תוצר מקומי גולמי]] במונחי כוח קניה ([[PPP]]), במיליארדי דולרים <ref name ="OECD_stat"/>171.202
* תמ"ג לנפש במונחי כוח קנייה : 24,175<ref name ="OECD_stat"/>
* כמות המס הנגבית כאחוז מהתוצר : 370.22%<ref name ="OECD_stat"/>

==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}

[[קטגוריה:ישראל: כלכלה]]

תפריט ניווט