שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דף חדש: =רשימת פרקים= =מבוא= =פרק - 4 רבדי הכלכלה= הכלכלה האנושית נסמכת על 4 רבדים או ספירות הבנויות זו על זו ומקיי...
=רשימת פרקים=
=מבוא=
=פרק - 4 רבדי הכלכלה=
הכלכלה האנושית נסמכת על 4 רבדים או ספירות הבנויות זו על זו ומקיימות קשרי גומלין בינהן.
* השכבה הגאופיזית - מערכת השמש והפלנטה כדור הארץ
* השכבה האקולוגית - המערכות האקולוגיות של כלל היצורים החיים
* השכבה הראלית - ייצורם של מוצרים וביצוע פעולות במרחב הפיזי - מפעלים, מכונות, חומרי גלם, עבודה, תחבורה, מוצרים, צבאות, חקלאות וכו'.
* השכבה החברתית - מכלול הכוחות והאינטראקציות הקיימים בדמיונם המשותף של בני האדם - כסף, רכוש, משטרים, אמונות, דתות, נורמות, חוזים, ריבית, פירמות, וכו'.

הכלכלה עצמה מהווה חלק מכל הרבדים האלה. ב-2 הרבדים הראשונים כלל בני האדם מהווים חלק מכלל מערכות גדולות בהרבה מהם. ועם זאת, ללא כל אחד מהרבדים לא תיתכן כלכלה. ושינוי של כל אחד מהם ישנה את הכלכלה.

ניתן לדמיין שינוי דרסטי בכל אחד מהרבדים, ועדיין קיום של 3 הרבדים האחרים (בתנאים המתאימים). לדוגמה, אם יום אחד האנושות תצא החוצה מכדור הארץ ותיישב כוכב לכת אחר במערכת השמש או במערכת שמש אחרת, הרובד הראשון יהיה שונה - בגבול מסויים של פרמטרים. לדוגמה השטח היבשתי או כמות האנרגיה שמגיעה ליחידת שטח יכולים להיות שונים. באופן תאורטי (שכיום נמצא בתחום המדע הבדיוני בלבד) ניתן למצוא כוכב עם תנאי אקלים דומים לכדור הארץ או לקיים תהליך של הארצה - שינוי של האקלים והקמה של מערכת אקולוגית מתפקדת.

באותה המידה, גם המערכת האקולוגית משתנה עם השנים, גם אם המערכת הגאופיזית עוברת שינויים מתונים בהרבה. לפני 60 מיליון שנה המינים שהיו על כדור הארץ היו שונים למדי. לפני מספר גדול יותר של שנים לא היו צמחים יבשתיים, ובאטמוספירה לא היה אוויר. ניתן לדמיין מערכת כלכלית אנושית במצב כזה, אך כפי שנראה בהמשך מערכת כזו תהיה שונה למדי מהמערכת המורכת לנו כיום.

תפריט ניווט