שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,169 בתים ,  14:52, 22 ביולי 2008
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''מחזור עסקים''' או '''גאות ושפל''', או '''מחזור כלכלי''' הוא מושג בכלכלה המתייחס לתנודות הנצפות בפעילות הכלכלית לאורך מגמה ארוכת טווח יותר של [[צמיחה כלכלית]]. מחזור העסקים כולל תקופות של '''גאות''', או האצה בצמיחה הכלכלית, שבינהן יש תקופות של '''שפל''' או צמיחה כלכלית איטית יותר, או אף '''מיתון''' ודעיכה של הפעילות הכלכלית. תנודות אלה נמדדות בדרך כלל על ידי שימוש בתוצר מקומי גולמי. מקובל להגיד שבתקופת גאות יש גם הקטנה של אחוזי האבטלה ובתקופות שפל יש גידול באבטלה, והקטנה של הכנסות העובדים. למרות השם "מחזור" תנודות אלה בצמיחה הכלכלית אינן בעלות דפוס חזוי בדומה למחזורים אחרים.  
+
'''מחזור עסקים''' או '''מחזור גאות ושפל''', או '''מחזור כלכלי''' הוא מושג בכלכלה המתייחס לתנודות הנצפות בפעילות הכלכלית לאורך מגמה ארוכת טווח יותר של [[צמיחה כלכלית]]. מחזור העסקים כולל תקופות של '''גאות''', או האצה בצמיחה הכלכלית, שבינהן יש תקופות של '''שפל''' או צמיחה כלכלית איטית יותר, או אף '''מיתון''' ודעיכה של הפעילות הכלכלית.  
   −
המחקר של מחזורי עסקים, הינו אחד התחומים העיקריים בו עוסקים כלכלנים רבים, כולל לדוגמה [[ג'ון מיינרד קיינס]], אבל עד היום אין הסבר מוסכם לסיבות המדוייקות שגורמים להם.  
+
תנודות אלה נמדדות בדרך כלל על ידי שימוש ב[[תוצר מקומי גולמי]]. מקובל להגיד שבתקופת גאות יש גם הקטנה של אחוזי ה[[אבטלה]] ובתקופות שפל יש גידול באבטלה, והקטנה של הכנסות העובדים. למרות השם "מחזור" תנודות אלה בצמיחה הכלכלית אינן בעלות דפוס חזוי בדומה למחזורים אחרים.
 +
 
 +
המחקר של מחזורי עסקים, הינו אחד התחומים העיקריים בו עוסקים כלכלנים רבים, כולל לדוגמה [[ג'ון מיינרד קיינס]], או [[יוזף שומפטר]] אבל עד היום אין הסבר מוסכם לסיבות המדוייקות שגורמות לתופעה זו.
 +
 
 +
יש מספר מודלים של מחזורי עסקים שהוצעו על ידי הוגים שונים:
 +
* מחזור קיטשין (Kitchin inventory cycle)-  כל 3-5 שנים שהוצע על ידי Joseph Kitchin
 +
* מחזור ג'ג'לר של השקעה קבוע (Kitchin inventory cycle)- כל 7-11 שנים, על שמו של Clement Juglar
 +
* מחזור השקעה בתשתיות של קוזנץ ( Kuznets infrastructural investment cycle)- כל 15-25 שנה - שהוצא על ידי [[סימון קוזנץ]].  
 +
* מחזור הגל של קונדרטיפ (Kondratieff wave)  -כל 45-60 שנה על שמו של Nikolai Kondratieff
 +
* מחזור פורסטר (Forrester cycles) - כל 200 שנה - שהוצע על ידי [[ג'י פורסטר]].
 +
* מחזור הציבילזיציות של טופלר (Toffler civilisation cycles ) - כל 1000-2000 שנה - שהוצע על ידי [[אלווין טופלר]].
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
* [[מאקרו כלכלה מגיחה (ספר)]]
 +
 
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Business_cycle מחזור עסקים] בויקיפדיה האנגלית
    
[[קטגוריה:צמיחה]]
 
[[קטגוריה:צמיחה]]
[[קטגוריה:כלכלה נאו קלאסית]]
+
[[קטגוריה:מאקרו כלכלה]]

תפריט ניווט