שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,119 בתים ,  21:12, 3 במאי 2008
שורה 14: שורה 14:     
==מונוקלצ'ר==
 
==מונוקלצ'ר==
המהפכה הירוקה הובילה ל[[מונוקלצ'ר]] - גידול של מספר מצומצם של זנים שנה אחר שנה על פני שטחים עצומים בכל רחבי העולם. דבר זה יצר וואקום אקולוגי שאותו יכלו מזיקים ומחלות לנצל. מונוקלצ'ר מהווה סיכון משמעותי ל[[בטיחות תזונתית]]. באמצע המאה ה-18 גידלו באירלנד מספר מצומצם של זני תפוחי אדמה, כשאלו חלו, מתו כמיליון אנשים ברעב. מחלה דומה שתקפה את תפוחי בפרו הם הובילו לתוצאות חמורות. היום רק 4 זנים של תפוחי אדמה מגודלים באופן נרחב בכל רחבי העולם. 97% מזני הירקות שגודלו בתחילת המאה ה-20 נכחדו.
+
המהפכה הירוקה הובילה ל[[מונוקלצ'ר]] - גידול של מספר מצומצם של זנים שנה אחר שנה על פני שטחים עצומים בכל רחבי העולם. דבר זה יצר וואקום אקולוגי שאותו יכלו מזיקים ומחלות לנצל. מונוקלצ'ר מהווה סיכון משמעותי ל[[ביטחון תזונתי]]. באמצע המאה ה-18 גידלו באירלנד מספר מצומצם של זני תפוחי אדמה, כשאלו חלו, מתו כמיליון אנשים ברעב. מחלה דומה שתקפה את תפוחי בפרו הם הובילו לתוצאות חמורות. היום רק 4 זנים של תפוחי אדמה מגודלים באופן נרחב בכל רחבי העולם. 97% מזני הירקות שגודלו בתחילת המאה ה-20 נכחדו.
 +
 
 +
הירידה במגוון הגנטי, יחד עם התרגלות המזיקים וגורמי המחלות לריסוסים הובילה את החלקאים לתלות גוברת והולכת בחקלאות התעשייתית ובקניית חומרי הדברה. השימוש המוגבר בדשנים, חומרי הדברה נגד מזיקים וחומרים להדברת עשבייה, הוביל לעלויות גבוהות יותר, לזיהום מים, ולבעיות בריאותיות.
 +
 
 +
==ראונד אפ והמפכה הגנטית==
 +
בשנות ה-70 תאגיד [[מונוסנטו]] החל לשווק את קוטל העשבים [[ראונד-אפ]]. בהיותו קוטל עשבים מוצלח מאוד, הוא הפך לקוטל העשבים הפופלארי ביותר בהיסטוריה. בשנות ה-90 המהפכה הירוקה החלה להפוך למהפכה הגנטית עם הכניסה של הדסה גנטית לתחום החקלאות והחלפת מקטעי גנים בתוך הגנום של הצמחים. מונוסנטו שינתה באמצעות הנדסה גנטית זרעים כך שיהיו עמידים לראונד-אפ. תהליך זה הוביל לכך שהחברה שמוכרת לחקלאים את קוטלי העשבים היא גם אותה החברה שמוכרת את הזרעים. לפני דור לא תמיד היו מרססים את הזרעים בקוטלי עשבים.
 +
 
 +
מונסנטו המשיכה ושיווקה את תירס ה-BT, שבו כל תאי הצמח מייצרים רעלן טבעי נגד חרקים. אם תולעת אוכלת כל חלק בצמח היא מתה.
 +
 
 +
==מתן פטנטים על זרעים וחיים==
 +
אחד ההיבטים השנויים ביותר במחלוקת במסגרת המהפכה הגנטית הוא מתן פנטנים על זרעים. הזכות לפטנטים בארצות הברית מוגנת על ידי הסעיף הראשון בחוקת ארצות הברית. הזכות לקבל פטנט על מוצרי מזון הושמטה בכוונה מנושא זה על רקע מוסרי. בשנות ה-1930 מפתחים של זנים חדשים יכלו להוציא פטנט על עבודתם, אבל הפטנט לא חל על הזרעים העתידיים של הצמח. אחת הסיבות לכך היא שלא ניתן לתאר במדויק צמח שלם, היבט נוסף הוא שבמשך הזמן הצאצאים של הצמח עוברים מוטציות ומוכלאים עם צמחים אחרים כך שהקוד הגנטי שלהם משתנה.
 +
 
 +
בשנת 1978 ד"ר אמנדה צ'קרברדי רצה להוציא פטנט על חיידקים שאוכלים נפט. משרד הפטנטים התנגד לרשימת פטנטים
 +
על יצור חי. צ'קרברדי התעקש והדבר הגיע על לבית המשפט העליון של ארצות הברית. שופטי בית המשפט החליטו שניתן לרשום פטנט על יצורים חיים. בזמן ממשל רייגן חלה עליה משמעותית ברישום פטנטים על גנים של צמחים, בעלי חיים וגנים של בני אדם.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט