שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 119: שורה 119:     
:בברכה, [[משתמש:בן אהרוני|בן אהרוני]] 13:08, 26 במרץ 2023 (IDT)
 
:בברכה, [[משתמש:בן אהרוני|בן אהרוני]] 13:08, 26 במרץ 2023 (IDT)
 +
:: לא בדיוק. דתות מנסות להגיד בדרך כלל ש 1. הן יודעות את כל \ רוב התשובות לשאלות החשובות - איך נוצר העולם, איך נוצרו בני האדם, מה זה להיות טוב, מהי צורת הממשל הנכונה, איך ראוי שבני אדם יתנהגו, מה היחסים בין בני האדם לבין החיות, מהו מוסר 2. הכל מאד הגיוני, אם רק תשתמש בשכל הישר מיד תגיע לתשובות.
 +
:: מדע התחיל בכלל מרצון לארגן את הידע בצורה מסודרת , לחשוב על דברים בצורה זהירה, בלי להניח יותר מידי הנחות. ובעיקר לשאול שאלות. נניח שאלות כמו - אם נזרוק כדור קל וכדור כבד - מי מהם יגוע קודם לרצפה? זו שאלה לכאורה מאד פשוטה וגם שמעתי השנה מישהו חכם (אבל בלי השכלה מדעית) שאמר מיד שהכדור הכבד יותר יגיע קודם. אז אחד הדברים שמדענים למדו לאט לאט זה שהשכל הישר יכול להטעות אותנו בצורה משמעותית. שקל לקפוץ למסקנות.
 +
:: עד לשלהי המאה ה-19 ואולי גם אחר כך הרבה מאד מדענים \ רוב המדענים היו דתיים ולא ניסו בכלל לערער את השקפות הדת - א. בגלל שזה היה מסוכן ב. בגלל שהם האמינו שאלוהים נמצא בכל מקום, בכל דבר וחקירה מדעית פשוט חושפת את נפלאות הדברים שהוא יצר. הם בכלל לא התכוונו לערער על זה - פשוט "בנו" עוד קומה ועוד קומה, יצרו מעין אלמוג ענק שהוכב מפזל תלת מימד שהרבה פעמים התלכדו ענפים שלו (כלומר חקירה בתחום אחד הובילה לחיזוק והסבר של חקירות בתחומים אחרים לגמרי - לדוגמה פיזיקה ואסטורנומיה, פיזיקה וכימיה, אסטרונמיה וכימיה, כימיה וביולוגיה, וכן התלכדות של הרבה תאוריות לכדי מגה-תאוריה אחת) - ::ובמסגרת המבנה הזה התבררו כל מיני דברים על החיים עצמם ועל דברים שבעבר היו מונופול לדת. לדוגמה התברר שהעולם הוא לא בן 6000 שנה, שהארץ לא כמרכז היקום, שבני האדם לא סתם נוצרו מעפר אלא כתוצאה של אבולוציה מקופי אדם, שלבני האדם היו קרובי משפחה של זנים אחרים של בני אדם כמו הנאנדרטלים ועוד מינים אחרים שהושמדו ,נדחקו וגם התחתנו והולידו צאצים משותפים עם בני האדם (כלומר היו יצורים מוסריים ותבוניים לצד זן בני האדם שלנו ובני האדם פשוט העלימו אותם), שיש פרה-היסטוריה מאד ארוכה - עשרות אלפי שנים - של תרבות שלא מוכרת לנו ושבני האדם בדרך כלל לא מעריכים ובכלל לא זוכרים שהיא קיימת.
 +
:: התברר נניח שמוסר הוא לאו דווקא תכונה שיש אותה רק לבני האדם - חלק מתוך בעלי החיים - אפילו חולדות וכמובן שיצורים כמו פילים או דולפינים או קופים - יכולים לקבל החלטות מוסריות (כמו להציל או לא להציל חולדה אחרת) ואצל חלקן יש אולי מודעות עצמית,המוסר אינו ייחודי לבני האדם. כמו כן התברר כי בני האדם טובים למדי לקיים מוסר בתנאים נוחים שבהם יש חינוך או סנצקיות חברתיות , אבל באופן כללי אין בהכרח הלימה בין המוסר שבני האדם מקיימים לבין התנהגות מוסרית הוליסטית ואמיתית.  לדוגמה בני אדם מוסריים יכולים בקלות לתמוך בדיכוי נשים, להטביע עבדים שחורים כדי להרוויח את כספי הביטוח או לסכן את כלל האנושות כדי לקנות עוד מוצר טיפשי ככל שיהיה. הולך ומתברר שבני האדם מתפקדים בעיקר לפי מערכת הפעלה שמתאימה לקבוצות קטנות של ציידים לקטים אבל מתקשים לקיים חברות של מיליונים שיתנהגו בצורה הגיונית ועוד יותר מתקשרים לקיים חברה עולמית בת קיימא [[משתמש:האזרח דרור|האזרח דרור]] ([[שיחת משתמש:האזרח דרור|שיחה]]) 07:26, 2 ביוני 2023 (IDT)

תפריט ניווט