שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
הגהה
שורה 1: שורה 1:  
{{מושג בסיסי}}
 
{{מושג בסיסי}}
'''ספינת החלל כדור הארץ''' (באנגלית: '''Spaceship Earth''') הוא מונח ותפיסה המבטאים התייחסות אל [[כדור הארץ]] כאל [[ספינת חלל]] ענקית, שבה חיים כלל הייצורים החיים כולל [[אדם|בני האדם]]. המונח קשור לנקודת מבט של [[קיימות]] ו[[סביבתנות]] ומהווה מסגרת מחשבה לבחינת נושאים רבים כולל סוגיות כלכליות, חברתיות או סביבתיות, במסגרת התייחסות של [[תכנון ארוך טווח]] ו[[תהליכים ארוכי טווח]]. נושאים לדוגמה כוללים סוגיות של [[גידול אוכלוסין]] [[זיהום]] פגיעה ב[[מערכות אקולוגיות]], דלדול [[משאבים מתכלים]]. מבחינת [[כלכלה אקולוגית]] ו[[כלכלה בת קיימא]], מדינות סביבתית או [[פוליטיקה בת קיימא]] ו[[תרבות בת קיימא]], תפיסת "ספינת החלל כדור הארץ" יכולה להוות רעיון בסיסי שמהווה מסגרת לרעיונות רבים נוספים ומקשר בין מדעי הטבע ובין מדעי החברה. מבחינה חינוכית, מודל ספינת החלל מקל על הסבר של מושגים רבים נוספים בהקשר מתאים. מבחינה פוליטית ותרבותית מודל ספינת החלל כדור האר מהווה מודל שמתנגש  עם תפיסות רבות בפוליטיקה ובכלכלה לדוגמה הרעיון של [[צמיחה כלכלית]] אינסופית וכן עם גישות של [[שמרנות]] ו[[ליברליזם]] לסוגיות כמו זכויות אדם או גידול אכולוסין.  
+
'''ספינת החלל כדור הארץ''' (באנגלית: '''Spaceship Earth''') הוא מונח ותפיסה המבטאים התייחסות אל [[כדור הארץ]] כאל [[ספינת חלל]] ענקית, שבה חיים כלל הייצורים החיים כולל [[אדם|בני האדם]]. המונח קשור לנקודת מבט של [[קיימות]] ו[[סביבתנות]] ומהווה מסגרת מחשבה לבחינת נושאים רבים כולל סוגיות כלכליות, חברתיות או סביבתיות, במסגרת התייחסות של [[תכנון ארוך טווח]] ו[[תהליכים ארוכי טווח]]. נושאים לדוגמה כוללים סוגיות של [[גידול אוכלוסין]] [[זיהום]] פגיעה ב[[מערכות אקולוגיות]], דלדול [[משאבים מתכלים]]. מבחינת [[כלכלה אקולוגית]] ו[[כלכלה בת קיימא]], מדינות סביבתית או [[פוליטיקה בת קיימא]] ו[[תרבות בת קיימא]], תפיסת "ספינת החלל כדור הארץ" יכולה להוות רעיון בסיסי שמהווה מסגרת לרעיונות רבים נוספים ומקשר בין מדעי הטבע ובין מדעי החברה. מבחינה חינוכית, מודל ספינת החלל מקל על הסבר של מושגים רבים נוספים בהקשר מתאים. מבחינה פוליטית ותרבותית מודל ספינת החלל כדור האר מהווה מודל שמתנגש  עם תפיסות רבות בפוליטיקה ובכלכלה לדוגמה הרעיון של [[צמיחה כלכלית]] אינסופית וכן עם גישות של [[שמרנות]] ו[[ליברליזם]] לסוגיות כמו זכויות אדם או גידול אוכלוסין.  
      שורה 37: שורה 37:  
בדומה לחומרי הגלם, נדמה כי בגלל המרחב הגדול, במערב הפרוע אין שום בעיה לזרוק [[פסולת]] או ליצור [[זיהום]], וכי האדמה והרוח יבלעו או יפזרו כל דבר שנזרק.
 
בדומה לחומרי הגלם, נדמה כי בגלל המרחב הגדול, במערב הפרוע אין שום בעיה לזרוק [[פסולת]] או ליצור [[זיהום]], וכי האדמה והרוח יבלעו או יפזרו כל דבר שנזרק.
   −
באופן דומה ב[[כלכלה נאו קלאסית|תיאור הנאו-קלאסי]], זריקה של פסולת היא דבר שאין לו ייצוג במודל או עלות כלכלית. למעשה, התאוריה מודדת את הבריאות הכלכלית על ידי מדד של [[צמיחה כלכלית]] - דבר שמקושר על ידי כלכלנים ואנשי סביבה לקצב גבוה של צריכת משאבי טבע ושל ייצור אשפה. בחללית, לעומת זאת, לא רק מלאי המזון והמים מהווים מגבלה אלא גם הקצב שבו ניתן למחזר את הפסולת ([[משאב הכיור]]) והמשאבים שהדבר דורש. אשפה שאינה מטופלת יוצרת הפרעת [[זיהום]] גדלה והולכת.
+
באופן דומה ב[[כלכלה נאו-קלאסית|תיאור הנאו-קלאסי]], זריקה של פסולת היא דבר שאין לו ייצוג במודל או עלות כלכלית. למעשה, התאוריה מודדת את הבריאות הכלכלית על ידי מדד של [[צמיחה כלכלית]] - דבר שמקושר על ידי כלכלנים ואנשי סביבה לקצב גבוה של צריכת משאבי טבע ושל ייצור אשפה. בחללית, לעומת זאת, לא רק מלאי המזון והמים מהווים מגבלה אלא גם הקצב שבו ניתן למחזר את הפסולת ([[משאב הכיור]]) והמשאבים שהדבר דורש. אשפה שאינה מטופלת יוצרת הפרעת [[זיהום]] גדלה והולכת.
   −
קיימים [[מדדי קיימות]] רבים המכמתים את הכמויות של יצירת זיהום, פסולת ו[[השפעה סביבתית]] של בני אדם על סביבתם. מושגים אלה כוללים [[טביעת רגל אקולוגית]], [[טביעת רגל מימית]], לקיחה אנושית מתוך הביומסה או מתוך [[ייצור ראשוני]], פליטות של [[גזי חממה]] ופליטות של מזהמים שונים. מדדים אלה מראים בדרך כלל כי צריכה גבוה יותר לנפש מקושרת לרוב עם השפעה סביתיתית גבוה יותר.  
+
קיימים [[מדדי קיימות]] רבים המכמתים את הכמויות של יצירת זיהום, פסולת ו[[השפעה סביבתית]] של בני אדם על סביבתם. מושגים אלה כוללים [[טביעת רגל אקולוגית]], [[טביעת רגל מימית]], לקיחה אנושית מתוך הביומסה או מתוך [[ייצור ראשוני]], פליטות של [[גזי חממה]] ופליטות של מזהמים שונים. מדדים אלה מראים בדרך כלל כי צריכה גבוה יותר לנפש מקושרת לרוב עם השפעה סביתתית גבוה יותר.  
    
;קצב הצריכה כמדד לאיכות חיים:
 
;קצב הצריכה כמדד לאיכות חיים:
שורה 49: שורה 49:  
בספינת החלל, בניגוד לתיאור הנאו-קלאסי או למערב הפרוע ה"ריק", קיימות [[מערכות מורכבות|מערכות]] המספקות שירותים תומכי חיים (ראו [[שירותי המערכת האקולוגית]]). מערכות אלה (לדוגמה - [[מערכות אקולוגיות]]) הינן מסובכות ומורכבות, והן יכולות לתפקד או להתקלקל, דבר התלוי בין היתר במצב התחזוקה שלהן. מובן שיריות בספינה ([[מלחמה]]) או [[זיהום]] מתפשט עלולות לפגוע במערכות, ובכך לסכן את חיי אנשי החלל.
 
בספינת החלל, בניגוד לתיאור הנאו-קלאסי או למערב הפרוע ה"ריק", קיימות [[מערכות מורכבות|מערכות]] המספקות שירותים תומכי חיים (ראו [[שירותי המערכת האקולוגית]]). מערכות אלה (לדוגמה - [[מערכות אקולוגיות]]) הינן מסובכות ומורכבות, והן יכולות לתפקד או להתקלקל, דבר התלוי בין היתר במצב התחזוקה שלהן. מובן שיריות בספינה ([[מלחמה]]) או [[זיהום]] מתפשט עלולות לפגוע במערכות, ובכך לסכן את חיי אנשי החלל.
   −
המערכות האקולוגיות - יצורים חיים שמתוגררים בקהילות שונות באוקיינוסים, יערות, ביצות ומערכות אקולוגיות נוספות משתמשות באנרגיה של השמש כדי לחיות, ותוך כדי כך גורמות ליצירת אנרגיה כימית שבני אדם ובעלי חיים אחרים יכולים לנצל כדי לאכול מזון תהליך המכונה [[ייצור ראשוני]]. בנוסף לכך המערכות מסייעות לתהליכים גאו-כימיים לסחרר [[מחזור ביוגאוכימי|מחזורים ביו-גאו-כימיים]] של יסודות ותרכובות חשובות כמו [[מחזור החמצן]], [[מחזור הזרחן]], [[מחזור הפחמן]], [[מחזור המים]] ועוד. שיבושים במחזורים אלה עלולים לגרום לעליה או ירידה של יסודות או תרכובות באוויר באדמה, במים או במזון בצורה שתקשה על החיים של בני אדם ושל בעלי חיים או צמחים בכדור הארץ. דוגמה לכך היא שיבוש [[מחזור הפחמן]] על ידי פליטות של [[פחמן דו חמצני]] וגרירה של [[שינוי אקלים]] ושל [[החמצת אוקיינוסים]] דוגמה אחרת היא [[משבר מים עולמי]] מחריף ו[[התייבשות נהרות ואגמים]] עקב שיבושים של מחזור המים.
+
המערכות האקולוגיות - יצורים חיים שמתגוררים בקהילות שונות באוקיינוסים, יערות, ביצות ומערכות אקולוגיות נוספות משתמשות באנרגיה של השמש כדי לחיות, ותוך כדי כך גורמות ליצירת אנרגיה כימית שבני אדם ובעלי חיים אחרים יכולים לנצל כדי לאכול מזון תהליך המכונה [[ייצור ראשוני]]. בנוסף לכך המערכות מסייעות לתהליכים גאו-כימיים לסחרר [[מחזור ביוגאוכימי|מחזורים ביו-גאו-כימיים]] של יסודות ותרכובות חשובות כמו [[מחזור החמצן]], [[מחזור הזרחן]], [[מחזור הפחמן]], [[מחזור המים]] ועוד. שיבושים במחזורים אלה עלולים לגרום לעליה או ירידה של יסודות או תרכובות באוויר באדמה, במים או במזון בצורה שתקשה על החיים של בני אדם ושל בעלי חיים או צמחים בכדור הארץ. דוגמה לכך היא שיבוש [[מחזור הפחמן]] על ידי פליטות של [[פחמן דו חמצני]] וגרירה של [[שינוי אקלים]] ושל [[החמצת אוקיינוסים]] דוגמה אחרת היא [[משבר מים עולמי]] מחריף ו[[התייבשות נהרות ואגמים]] עקב שיבושים של מחזור המים.
    
==התקדמות לכלכלת ספינת חלל==
 
==התקדמות לכלכלת ספינת חלל==

תפריט ניווט