שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
'''אזהרת מדעני העולם לאנושות''' או '''אזהרת מדעני העולם לבני האנוש''' (World Scientists' Warning to Humanity) היא הזהרה למין האנושי עליה חתומים מאות מדענים, בה הם מתריעים מ פני שואה אקולוגית אם לא ישנה את דרכיו.  
 
'''אזהרת מדעני העולם לאנושות''' או '''אזהרת מדעני העולם לבני האנוש''' (World Scientists' Warning to Humanity) היא הזהרה למין האנושי עליה חתומים מאות מדענים, בה הם מתריעים מ פני שואה אקולוגית אם לא ישנה את דרכיו.  
   −
בסוף שנת 1992, [[הנרי קנדל]] המנוח, שהיה נשיא מועצת המנהלים של [[איגוד המדענים המודאגים]], כתב את ההצרה.  
+
בסוף שנת 1992, [[הנרי קנדל]] המנוח, שהיה נשיא מועצת המנהלים של [[איגוד המדענים המודאגים]], כתב את ההצהרה.  
   −
יותר ממחצית מהזוכים בפרס הנובל במדעים שחיו בתקופת ההצהרה, וכ-1700 מהמדענים המובילים בעולם חתמו על הצהרה זו. ההצהרה טענה שמגמות נוכחיות של פיתוח "עלולות לשנות את עולם החי עד כדי כך שהוא לא יהיה מסוגל לקיים את החיים בדרך שאנו מכירים. שינויים יסודיים הם הכרחיים אם אנו רוצים להימנע מן ההתנגשות שאליה מובילה דרכנו הנוכחית."  
+
יותר ממחצית מהזוכים בפרס הנובל במדעים שחיו בתקופת ההצהרה, וכ-1700 מהמדענים המובילים בעולם חתמו על הצהרה זו. ההצהרה טענה שהמגמות נוכחיות של פיתוח  
 +
{{ציטוט|תוכן=עלולות לשנות את עולם החי עד כדי כך שהוא לא יהיה מסוגל לקיים את החיים בדרך שאנו מכירים. שינויים יסודיים הם הכרחיים אם אנו רוצים להימנע מן ההתנגשות שאליה מובילה דרכנו הנוכחית.}}
 +
כפי שציין פעם אקולוג "אם מגמות הנוכחיות ממשיכות, אנחנו לא". (מקור לא ברור)
   −
כפי שציין פעם אקולוג "אם מגמות הנוכחיות ממשיכות, אנחנו לא".
+
יש הרואים בהצהרה זו כהבעת התנגדות ל[[הצהרת הידלברג]] - שגם עליה חתומים מדענים רבים וזוכי בפרס נובל במועד מוקדם יותר באותה שנה אשר מותחת ביקורת על חלק מהתנועה הסביבתית, ומצוטטת לרוב על ידי אלו המתנגדים לתאוריות הקשורות לה[[התחממות עולמית]]. הצהרה זו מתחילה במתיחת ביקורת על:
 
+
{{ציטוט|תוכן=אידאולוגיה בלתי-ראציונלית, אשר מנוגדת לקידמה תעשייתית ומדעית, ומעקבת פיתוח כלכלי וחברתי.}}
יש הרואים בהצהרה זו כהבעת התנגדות להצהרת הידלברג - שגם עליה חמות מדענים רבים וזוכי בפרס נובל במועד מוקדם יותר באותה שנה אשר מתחילה במתיחת ביקורת על "אידאולוגיה בלתי-ראציונלית, אשר מנוגדת לקידמה תעשייתית ומדעית, ומעקבת פיתוח כלכלי וחברתי." מסמך זה מצוטט לקוב על ידי אלו המתנגדים לתאוריות הקשורות לה[[התחממות עולמית]].
+
עם זאת, הצהרת הידלברג לא מציע שום המלצות ספצפיות ואינה מהווה כתב אישום כנגד מדעי הסביבה: "אנו תומכים באופן מלא במטרות של אקולוגיה מדעית עבור עולם שמשאביו חייבים להיות מנוטרים ומשומרים. אבל אנו דורשים שניטור ושימור אלו יהיו מבוססי על עקרונות מדעיים ולא על תפישות אי-ראציונליות."
 
  −
עם זאת הצהרת הידלברג לא מציע שום המלצות ספצפיות ואינה מהווה כתב אישום כנגד מדעי הסביבה: "אנו תומכים באופן מלא במטרות של אקולוגיה מדעית עבור עולם שמשאביו חייבים להיות מנוטרים ומשומרים. אבל אנו דורשים שניטור ושימור אלו יהיו מבוססי על עקרונות מדעיים ולא על תפישות אי-ראציונליות."
  −
 
  −
בניגוד לכך, אזהרת המדענים לאנושות מכילה המלצות ספציפיות: "אנו מוכרחים, לדוגמה, להתרחק מפני [[דלק מאובן|דלקים מאובנים]] לכיוון של מקורות [[אנרגיה מתחדשים]] יותר, להקטין את  הפליטה של [[גזי חממה]] ואת [[זיהום אוויר|זיהום האוויר]] ו[[זיהום מים|המים]] שלנו".
  −
  −
הצהרת המדענים יצאה במקביל ל[[כנס ריו 1992]] ההיסטורי - כנס כדור הארץ המפגש הפוליטי הגדול ביותר בהיסטוריה אי-פעם, שהיה מוקדש לשינוי המהותי בפיתוח כלכלת העולם, על ידי יישום העקרונות של פיתוח בר-קיימה או פיתוח מקיים.
      +
בניגוד לכך, אזהרת המדענים לאנושות מכילה המלצות ספציפיות:
 +
{{ציטוט|תוכן=אנו מוכרחים, לדוגמה, להתרחק מפני [[דלק מאובן|דלקים מאובנים]] לכיוון של מקורות [[אנרגיה מתחדשים]] יותר, להקטין את  הפליטה של [[גזי חממה]] ואת [[זיהום אוויר|זיהום האוויר]] ו[[זיהום מים|המים]] שלנו.}}
 +
הצהרת המדענים יצאה במקביל ל[[כנס ריו 1992]] ההיסטורי - כנס כדור הארץ המפגש הפוליטי הגדול ביותר בהיסטוריה אי-פעם, שהיה מוקדש לשינוי המהותי בפיתוח כלכלת העולם, על ידי יישום העקרונות של [[פיתוח בר קיימא]] או פיתוח מקיים.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט