שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:     
פעילות גופנית גם בגיל מבוגר, יכולה גם [[מניעת נכות|להפחית נכות]] ולהפחית פגיעה בזכרון. [https://time.com/5193032/cycling-old-age-immune-system/]
 
פעילות גופנית גם בגיל מבוגר, יכולה גם [[מניעת נכות|להפחית נכות]] ולהפחית פגיעה בזכרון. [https://time.com/5193032/cycling-old-age-immune-system/]
 +
 +
==טיפים לרכיבה בגיל מבוגר==
 +
בגיל מבוגר יותר התנועה עלולה להיות מוגבלת. תנאים רפואיים כמו כלי דם, עלולים לפגוע ביכולת לשמור על רמת פעילות גופנית אליה התרגלנו בגיל צעיר. רכיבה באופיים מעלה את קצב הלב, אבל מקטינה את השחיקה של הגוף. עם זאת קיימות המלצות כדי לשמור על הבריאות בזמן רכיבה.
 +
 +
ףהגנה על הברכיים:
 +
צורת הרכיבה והתאמת האופניים לרוכב יכולה לאפשר יותר כוח ברכיבה ולמנוע כאבים בתום הרכיבה. יש לשמור על מרחק מתאים בין הדוושות למושב (הרגל כמעט מיושרת בזמן שהפדל נמצא במצב הנמוך ביותר) ועל מרחק מתאים בין המושב לכידון.
 +
 +
;שמירה על תחזוקת האופניים:
 +
כדאי לוודא כי האופניים נמצאים במצב טוב. כדי שטכנאי אופניים מומחה יבדוק ויתחזק את האופניים, דבר שימנע תאונות מתפקוד לא תקין של האופניים. כדאי גם להעזר במומחה להערכת התאמת האופניים לגוף שלך – אופנים דומים לנעליים - המידה הלא נכונה יכולה לגרום נזק. כדאי להחליף אופניים אם הם מיושנים ובמצב לא טוב. אפשר גם לשקול רכישת אוכף אופניים מעט רחב יותר לשם הנוחות.
 +
 +
;לשקול שימוש באופניים חשמליים:
 +
אפשר לשקול שימוש במנוע עזר חשמלי לאופניים. כדאי להמנע מאופניים בהם המנוע עובד לבד גם אם הרוכב לא מפדל כי הם מפחיתים פעילות גופנית. בישראל אופניים כאלה הם גם לא חוקיים. הדבר הטוב ביותר הוא אופניים שמסייעים לך  בפעולת הדיווש כאשר אתה רוצה להפחית את העומס, במיוחד כשאתה עייף. לדבר זה יש חשיבות כאשר רוצים להמנע מרכיבה אינטנסיבית מידי. כמו כן אופניים כאלה יכולים לסייע לבצע מסלולי נוף ארוכים (רחוקים יותר מזיהום אוויר ורעש) או מאתגרים יותר, ולהתמודד עם עליות שאחרת היו עלולות למנוע רכיבה. בנוסף יש לוודא כי מנוע העזר לא חזק מידי – לא פועל מעל ל-25 קמ"ש שכן מהירות מוגזמת מגבירה סיכונים ברכיבה.
 +
 +
;רכיבה עם חברים:
 +
רכיבה מסייעת להפחית ירידה בתפקוד הקוגניטיבי הקשורה לגיל, וכך גם קשרים חברתיים. מחקרים מצאו כי אינטראקציה חברתית יכולה להאט התפתחות של מחלת אלצהיימר. קשרים כאלה יכולים גם להפחית סיכוי לנסיגה חברתית (בדידות), חרדה ודיכאון. חברים יכולים גם לשפר את הבטחון העצמי שגם משפרת את איכות החיים. אם אינך יכול לשכנע חברים לרכוב איתך, כדאי לשקול למצוא קבוצת רכיבה. הדבר גם יכול לסייע למוטיבציה לרכוב.
 +
 +
;לרכוב במתינות:
 +
אל תתדחוף את עצמך לקצה, בחר מסלולים שלא יוצרים עומס-יתר ואל תתעלם מכאב. ניתן לשפר את הסיבולת והכישורים על ידי הקשבה לגוף ובהדרגה להגדיל מרחק, מאמץ או מהירות. התייעץ ברופא שלך אם אתה לא בטוח שרכיבה לא בטוחה לבריאותך.
 +
 +
;התמודדות עם חששות בנוגע לשיווי משקל:
 +
אם שיווי משקל הוא בעייתי ניתן לשקול השתתפות בשיעורי ספינינג או רכיבה באופניים נייחים במכון כושר או בבית.
 +
 +
קיימים תרגילים שונים הנוגעים לשיפור שיווי משקל כללי , כמו תרגילי יוגה, אותם ניתן לקחת כתוספת לתרגילי האופניים  (תרגילי גמישות, נשימה ושיווי משקל מועילים לגוף בכל מקרה) וכן קיימים מעט תרגילים לשיפור שיווי משקל על אופניים. אם אתה נזקק לכך אתה יכול לבקש סיוע בעליה לאופניים. כאשר אתה על האופיים שמור אותם ישרים כך שתוכל לפדל בקלות בלי הזזת המשקל מצד לצד.
 +
 +
אפשרות נוספת הוא שימוש ב- recumbent bike או תלת אופן. recumbent bike הם אופניים או תלת אופן שבהם הרוכב נמצא במצב שכיבה עם הרגליים קדימה, במקום ישיבה. דבר זה מפחית את העומס על הגב, הידיים ועל הישבן. קיימים דגמים רבים של תלת אופן שיכולים להפחית את החשש לגבי שיווי משקל.
 +
 +
;רכיבה זהירה:
 +
כל רוכבי האופניים צריכים לשמור על חוקי הדרך להזהר ממכוניות וממכשולים שונים. עם זאת אם אתה סובל מירידה באיכות הראיה כדי לנקוט באמצעי זהירות נוספים לבקר את רופא העיניים ולהקפיד על מספר נכון של המשקפיים.
 +
 +
אמצעי חשוב לשמירה על בטיחות הרוכב היא רכיבה ב[[שבילי אופניים]] ושימוש כללי ב[[תשתיות אופניים]] כולל [[אזור מיתון תנועה]]. בחירה נכונה של מסלולים יכולה להפחית באופן משמעותי סיכונים לתאונות. רכיבה בדרכים כבושות או סלולות עדיפה על דרכי עפר בגלל פחות טלטלות לגוף וסיכוי החלקה נמוכים יותר. רכיבה ביום היא בטוחה יותר מרכיבה בלילה, אפילו אם יש לך אורות ומחזירי אור. רכב עם ביגוד בהיר ותאורה קדמית ואחורית ועם קסדת אופניים, ודאג לרכוס אותה בצורה הנכונה.
 +
 +
;רכיבה בטבע או טבע עירוני:
 +
כדאי לשקול העדפת רכיבה בפארקים או במסלולים שהם רחוקים יותר מנתיבי תנועה ממונעת. רכיבה כזו יכולים להפחית חשיפה ל[[זיהום אוויר]] ו[[זיהום רעש]]. רכיבה בטבע היא בדרך כלל נינוחה יותר ומונעת [[מתח נפשי]] שיכול  להתלוות לרכיבה או שהייה בקרבת כבישים, עקב חשש מתאונה וזיהום רעש, גם אם מתח כזה לא מורגש באופן מודע. שהייה בטבע היא בעלת יתרונות בריאותיים נוספים – בגלל הפחתת מתחים ואולי בגלל היבטים נוספים – (ראו נושא של [[אמבט יער]] ו[[טבע עירוני]]).
 +
 +
;הפחתת חשיפה לשמש ולעומס חום:
 +
במדינות חמות כמו ישראל יש להקפיד על חשיפה נמוכה לקרינת שמש והפחתת עומס חום על הגוף. דבר זה ניתן להשיג על ידי רכיבה בצל (של עצים או בניינים) או רכיבה לא בשעות החמות. [[עומס חום]] יכול לפגוע בבריאות, ולכן יש להקפיד על רכיבה בצל, מנוחות , ביגוד מתאים וכו'. רכיבה בטבע יכולה להפחית  עומס חום בגלל הפחתת [[אי חום עירוני]].
 +
 +
;שתייה והזנת הגוף:
 +
גם אם היית רגיל לרכיבה על בטן ריקה כשהיית צעיר יותר, הגוף פחות סלחני בגיל מבוגר יותר. אם אתה לא אוכל מזון פחמימות לפני הרכיבה אתה עלול להרגיש קצת סחרחורת . אתה יכול גם להביא קצת פירות או חטיפי אנרגיה לרכיבה. כדאי להמנע מאכילת יתר - לעיתים אנשים שמתאמנים חושבים שהם יכולים לאכול הרבה יותר וסובלים מ[[השמנה]]. חשוב לשתות מספיק מים ולהימנע מהתייבשות. ניתן להשתמש במנשא עם צינורית כדי לשתות בזמן הרכיבה בלי לפגוע בשיווי המשקל.
 +
 +
;יחס רציני למנוחה:
 +
הגוף מתפקד טוב יותר כשהוא מקבל מספיק שינה. עליך לדאוג לקבל מספיק שינה איכותית. אם אתה רוכב קשה כמה ימים בשבוע כדאי אולי לקחת ימים חופשיים מפעילות. תשישות עלולה לפגוע בתפקוד הפיזי והמנטלי שלך ולהגביר סיכוי לתאונה או פציעה.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט