שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:     
== מדידת  עומס החום ==
 
== מדידת  עומס החום ==
[[עומס החום]] הוא מדד המושפע בעיקר מטמפרטורה ולחות. ככל שהטמפרטורה והלחות גבוהים יותר, עומס החום גבוה יותר. בדרך כלל כאשר מדברים על רמת של עומס חום ושינויי אקלים משתמשים במדד של "טמפרטורת גולה רטובה" (Wet-bulb temperature), שכן גם העלייה בטמפרטורה וגם העלייה בלחות גורמים לעלייה שלה ושני הגורמים האלה הם קריטיים לעומס החום.  
+
[[עומס החום]] הוא מדד המושפע בעיקר מטמפרטורה ולחות. ככל שהטמפרטורה והלחות גבוהים יותר, עומס החום גבוה יותר. בדרך כלל כאשר מדברים על רמת של עומס חום ושינויי אקלים משתמשים במדד של "טמפרטורת גולה רטובה" (Wet-bulb temperature), שכן גם העלייה בטמפרטורה וגם העלייה בלחות גורמים לעלייה שלה ושני הגורמים האלה הם קריטיים לעומס החום. טמפרטורת גולה רטובה מודדת את הטמפרטורה בתנאים של 100% לחות. בתנאים אלה לא ניתן לקרר את הגוף באמצעות הזעה, שכן ב-100% לחות הזעה לא יכולה להתאדות ולקרר את הגוף. {{הערה|[https://en.wikipedia.org/wiki/Wet-bulb_temperature Wet-bulb temperature],ויקיפדיה באנגלית}}
    
* טמפרטורת גולה רטובה של 30 מעלות או יותר נחשבת כעומס חום קיצוני.  
 
* טמפרטורת גולה רטובה של 30 מעלות או יותר נחשבת כעומס חום קיצוני.  
 
* טמפרטורת גולה רטובה של 32 מעלות היא הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה נכון ל 2018. טמפרטורה כזאת או גבוהה יותר נחשבת כמסוכנת לכל פעילות גופנית.  
 
* טמפרטורת גולה רטובה של 32 מעלות היא הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה נכון ל 2018. טמפרטורה כזאת או גבוהה יותר נחשבת כמסוכנת לכל פעילות גופנית.  
* טמפרטורת גולה רטובה של 35 מעלות או יותר, נחשבת כלא מאפשרת מחיית אדם{{הערה|Ethan D Coffel1,3,5, Radley M Horton2,3 and Alex de Sherbinin4 [http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aaa00e Temperature and humidity based projections of a rapid rise in global heat stress exposure during the 21st century] 22.12.2017, IOP Science}}.
+
* טמפרטורת גולה רטובה של 35 מעלות או יותר, נחשבת כלא מאפשרת מחיית אדם{{הערה|Ethan D Coffel1,3,5, Radley M Horton2,3 and Alex de Sherbinin4 [http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aaa00e Temperature and humidity based projections of a rapid rise in global heat stress exposure during the 21st century] 22.12.2017, IOP Science}}. גם אם אדם יושב ליד מאוורר בצל, בתנאים אלה הגוף עובר מהעברת חום אל הסביבה (על ידי הזעה או הסעת חום) לקבלת חום מהסביבה אל הגוף. {{הערה|s likely to be fatal even to fit and healthy people, unclothed in the shade next to a fan; at this temperature our bodies switch from shedding heat to the environment, to gaining heat from it.[8] Thus 35 °C (95 °F) is the threshold beyond which the body is no longer able to adequately cool itself. A study by NOAA from 2013 concluded that heat stress will reduce labor capacity considerably under current emissions scenarios.[9]}} מחקר של NOAA משנת 2013 מצא כי גלי חום עלולים להקטין באופן משמעותי את יכולת העבודה בתנאים הנוכחיים של פליטות. {{הערה|Dunne, John P.; Stouffer, Ronald J.; John, Jasmin G. (2013). "Heat stress reduces labor capacity under climate warming". Geophysical Fluid Dynamics Laboratory. 3 (6): 563.}}
   −
כדי לחשב את ההשפעה של עומס החום על האוכלוסייה, משתמשים במוסג שנקרא אדם - יום. כלומר לוקחים את כמות האנשים שיחשפו לעומס החום, ומכפילים את המספר בכמות הימים בשנה בהם הם יחשפו לעומס החום. זאת בגלל שעומס חום כבד שיימשך רק יום שונה בהשפעתו מעומס חום שיימשך כל הקיץ ועומס חום שישפיע על 100 אנשים שונה מעומס חום שישפיע על מיליון.  
+
כדי לחשב את ההשפעה של עומס החום על האוכלוסייה, משתמשים במושג שנקרא "אדם - יום". כלומר לוקחים את כמות האנשים שיחשפו לעומס החום, ומכפילים את המספר בכמות הימים בשנה בהם הם יחשפו לעומס החום. זאת בגלל שעומס חום כבד שיימשך רק יום שונה בהשפעתו מעומס חום שיימשך כל הקיץ ועומס חום שישפיע על 100 אנשים שונה מעומס חום שישפיע על מיליון.
    
== איך שינויי האקלים משפיעים על עומס החום ==
 
== איך שינויי האקלים משפיעים על עומס החום ==

תפריט ניווט