שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,091 בתים ,  18:31, 5 במאי 2019
יצירת דף עם התוכן "'''זיהום נהרות''' נוגע לזיהום מים שמגיע לנהרות. זיהום זה כולל בתוכו בדרך כלל ביוב לא מטוה..."
'''זיהום נהרות''' נוגע ל[[זיהום מים]] שמגיע לנהרות. זיהום זה כולל בתוכו בדרך כלל ביוב לא מטוהר, [[זיהום תעשייתי]] ב[[מתכות כבדות]] וברעלים שונים, זיהום עקב פסולת של [[כרייה]] לאורך נהרות, ו[[חומרי הדברה]] ו[[דשן כימי]] משדות לאורך הנהרות ועוד.

בעבר זיהום נהרות היה תופעה נפוצה במדינות מערביות. במיוחד בקרבת ערים גדולות ומרכזי תעשייה באנגליה, צרפת וגרמניה. עם הזמן החלו טיפולים שונים - ראשית להרחקת הזיהום ממרכזי האוכלוסיה ולאחר מכן גם להפחתת הזיהום על פעולות שונות. דבר זה מכונה [[עקומת קוזנץ הסביבתית]] - כאשר רמת הפיתוח הכלכלית עולה, הזיהום בתחילה עולה (עקב התעוש) ולאחר מכן הוא יורד (בגלל חשיבות גדולה יותר שניתנת לחיי אדם ולמניעת זיהום) עם זאת חלק מהזיהום לאו דווקא ירד , וחלקו פשוט עבר למדינות עניות יותר עם נדידה של מפעלים מזהמים ותעשייה כבדה - כמו זיהום נרחב בנהרות בסין ובהודו.

זיהום נהרות פוגע הן באדם והן בטבע. באדם הוא פוגע דרך פגיעה בבריאות עקב [[זיהום מים]] לשתייה ולמזון, הוא פוגע גם בתעשיות הנסמכות על נהרות נקיים כמו [[דייג]] ו[[תיירות]]. ענף נוסף שנפגע הוא [[חקלאות]] המסתמכת על מי הנהרות להשקייה. נהרות מזוהמים פוגעים ב[[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] שנמצאות בנהר עצמו, באגמים לאורך הנהרות, במערכות אקולוגיות יבשתיות שתלויות בנהר כמקור מים וכן במערכות בדלתה של הנהר , בים ובחופים. מגמה נוספת שקיימת בעולם היא של [[התייבשות נהרות ואגמים]] ודבר זה עלול להחריף בעיות של זיהום מים וקרקע עקב הגדלת הריכוז של מלחים ושל מזהמים במורד הזרם (בעיה כזו קיימת לדוגמה בנהר הקולרדו ובימת אראל).

[[זיהום נחלים בישראל]] הראה מגמה דומה - בתחילה עליה בזיהום ולאחריה שיקום נחלים מתמשך. עם זאת חלק מסוגי הזיהום נמשך ובחלק מהמקרים קיים [[תהליך ארוך טווח|נזק ארוך טווח]] עקב [[זיהום קרקע]].

==ראו גם==
* [[זיהום מים]]
* [[התייבשות נהרות ואגמים]]
* [[משבר המים העולמי]]
* [[המלחת מי תהום]]
* [[זיהום נחלים בישראל]]

{{מים}}
[[קטגוריה:מים]]
[[קטגוריה: שמירת טבע]]

תפריט ניווט