שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 951 בתים ,  12:06, 17 במרץ 2019
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:  
'''פיצול נסיעות''' (באנגלית: '''Mode split''' או '''Modal share''') הוא מדד למדידת אחוז העובדים [[יוממות|שמגיעים לעבודה]] בשילוב אמצעי תחבורה שונים כמו [[הולכי רגל|הליכה ברגל]], [[תחבורת אופניים]], [[תחבורה ציבורית]] ו[[מכונית|ברכב פרטי]]. מדידת ההגעה לעבודה היא המדד המרכזי בפיצול נסיעות, וניתן להתייחס במדד גם להתניידות לצרכים נוספים ובאופן כללי.
 
'''פיצול נסיעות''' (באנגלית: '''Mode split''' או '''Modal share''') הוא מדד למדידת אחוז העובדים [[יוממות|שמגיעים לעבודה]] בשילוב אמצעי תחבורה שונים כמו [[הולכי רגל|הליכה ברגל]], [[תחבורת אופניים]], [[תחבורה ציבורית]] ו[[מכונית|ברכב פרטי]]. מדידת ההגעה לעבודה היא המדד המרכזי בפיצול נסיעות, וניתן להתייחס במדד גם להתניידות לצרכים נוספים ובאופן כללי.
   −
יש הבדלים ניכרים בין ערים מערביות שונות במדדי פיצול נסיעות - חלק מהערים - בעיקר במזרח הרחוק או באירופה מתבססות על [[תחבורה בת קיימא]] - שילוב של תחבורה ציבורית, אופניים והליכה ברגל וכמות השימוש במכוניות פרטיות לשם הגעה לעבודה ([[יוממות]]) ולעומת זאת ערים רבות בארצות הברית אוסטרליה ו[[קנדה]] מתבססות בעיקר על הגעה לעבודה באמצעות רכב פרטי.  
+
יש הבדלים ניכרים בין ערים מערביות שונות במדדי פיצול נסיעות - חלק מהערים - בעיקר במזרח הרחוק ובאירופה מתבססות על [[תחבורה בת קיימא]] - שילוב של [[תחבורה ציבורית]], [[תחבורת אופניים]] ו[[הליכה ברגל]] לשם הספקת חלק ניכר מתוך ההגעה לעבודה ([[יוממות]]). כמות השימוש במכוניות פרטיות לשם הגעה לעבודה יורדת. ולעומת זאת ערים רבות בארצות הברית, אוסטרליה, [[קנדה]], רוסיה והמזרח התיכון מתבססות בעיקר על מכוניות לשם הגעה לעבודה. דבר זה קשור להיבטים שונים של מדיניות כמו גם [[תכנון עירוני]]. לדוגמה [[פרבור|פרבור משתרע]] מקשה על תפעול יעיל של תחבורה ציבורית, [[הפרדת שימושי קרקע]] או [[כבישים מהירים בתוך העיר]] מקשים על הליכה ורכיבה.  
    
==השוואה למדדי תחבורה אחרים==
 
==השוואה למדדי תחבורה אחרים==
מדד פיצול נסיעות הוא אחד המדדים בהם משתמשים כדי להבין דפוסי תחבורה שקיימים במדינות או בערים שונות. מדדים אחרים הם כמה רכבים יש לכל משק בית בממוצע, כמה קילומטראז' נוסע כל אדם או כל רכב בממוצע בשנה (נסועה שנתית), אחוז האנשים שיש להם רישיון נהיגה, רמת המינוע (כמות הרכבים לאלף איש). לכל מדד יש יתרונות וחסרונות משלו.  
+
מדד פיצול נסיעות הוא אחד המדדים בהם משתמשים כדי להבין דפוסי תחבורה שקיימים במדינות או בערים שונות. מדדים אחרים הם כמה רכבים יש לכל משק בית בממוצע, כמה קילומטראז' נוסע כל אדם או כל רכב בממוצע בשנה (נסועה שנתית), אחוז האנשים שיש להם רישיון נהיגה, רמת המינוע ועוד. לכל מדד יש יתרונות וחסרונות משלו.  
* '''כמות הרכבים למשק בית''' - במדינות שונות ייתכנו משקי בית בגודל שונה - לדוגמה משפחה עם 3 ילדים בישראל מול זוגות ואף בודדים במדינות אחרות. כמו כן ייתכנו מדינות או ערים שבהם אנשים הם בעלים של מכונית אבל משתמשים בה לעיתים רחוקות - בסופי שבוע וכו' - לדוגמה ב[[הולנד]] יש מכוניות פרטיות רבות אבל אנשים רבים משתמשים באופניים לשם נסיעות יוממות ונסיעות קצרות אחרות, מצב דומה מתרחש לגבי יוממי אופניים בישראל. השוואת כמות המכוניות הפרטיות שיש בכל משק בית יכולה להיות אמצעי לשם בחינת [[תהליך ארוך טווח|תהליכים ארוכי טווח]] שיש באותה מדינה. לדוגמה בישראל יש עליה בכמות הרכבים שיש לכל משק בית. עם זאת דבר זה יכול להתפרש במספר דרכים - האחת היא שאנשים הם עשירים יותר ו/או שהמחיר הריאלי של מכוניות ירד ולכן יכולים להרשות לעצמם יותר מכוניות. הסבר נוסף הוא שהתפקוד של תחבורה ציבורית נמוך יותר ו/או גובה מחיר יקר יותר ביחס לחלופה ולכן אנשים רוצים יותר להחזיק במכונית.  
+
* '''כמות הרכבים למשק בית''' - במדינות וערים שונות ייתכנו משקי בית בגודל שונה - לדוגמה משפחה עם 3 ילדים בישראל היא דבר נפוץ מול זוגות ואף בודדים במדינות אחרות. כמו כן ייתכנו מדינות או ערים שבהם אנשים הם בעלים של מכונית אבל משתמשים בה לעיתים רחוקות - בסופי שבוע וכו' - לדוגמה ב[[הולנד]] יש מכוניות פרטיות רבות אבל אנשים רבים משתמשים [[תחבורת אופניים בהולנד|באופניים]] לשם נסיעות יוממות, נסיעות קצרות אחרות ו[[שילוב אופניים ברכבת|נסיעות לרכבת]], מצב דומה מתרחש לגבי יוממי אופניים בישראל. השוואת כמות המכוניות הפרטיות שיש בכל משק בית יכולה להיות אמצעי לשם בחינת [[תהליך ארוך טווח|תהליכים ארוכי טווח]] שיש באותה מדינה. לדוגמה [[תחבורה בישראל|בישראל]] יש עליה בכמות המכוניות שיש במשק בית ממוצע. עם זאת עליה כזו יכולה לנבוע ממספר תהליכים - לדוגמה הכנסת משקי הבית עולה ו/או שהמחיר הריאלי של מכוניות ירד ולכן יותר משקי בית יכולים להרשות לעצמם יותר מכוניות. הסבר נוסף הוא שהתפקוד של תחבורה ציבורית פחות טוב ביחס לחלופה ולכן אנשים רוצים יותר להחזיק במכונית.  
* '''רמת המינוע''' - רמת המינוע יכולה לגדול עקב שיפור ברמת החיים, בגלל פרבור או בגלל שאנשים מתקשים להגיע למקומות בלי מכונית. רמת המינוע היא מדד של כמות הון ולא אומרת מה רמת השימוש במכונית. בעיה קשה של רמת מינוע היא אי התחשבות בגיל האוכלוסייה ובהבדלים בין משקי בית שונים. בישראל יש לכאורה רמת מינוע נמוכה ביחס לאירופה ולארצות הברית, אבל הדבר נובע בחלקו מכך שכמות הילדים במשפחה ישראלית היא גבוהה יותר ביחס למדינות אחרות. ככל שכמות הילדים במשפחה גבוהה יותר (לדוגמה במשפחות חרדיות ובמשפחות מוסלמיות) כך רמת המינוע הוא מדד בעייתי יותר לשם השוואה עם ערים או מדינות אחרות.  
+
* '''רמת המינוע''' - (כמות הרכבים לאלף איש) רמת המינוע יכולה לגדול עקב שיפור ברמת החיים, בגלל [[פרבור]] או בגלל שאנשים מתקשים להגיע למקומות בלי מכונית. רמת המינוע היא מדד של כמות [[הון]] ולא אומרת מה רמת השימוש במכונית. בעיה קשה של רמת מינוע היא אי התחשבות בגיל האוכלוסייה ובהבדלים בין משקי בית שונים. בישראל יש לכאורה רמת מינוע נמוכה ביחס לאירופה ולארצות הברית, אבל הדבר נובע בחלקו מכך שכמות הילדים במשפחה ישראלית היא גבוהה יותר ביחס למדינות אחרות. ככל שכמות הילדים במשפחה גבוהה יותר (לדוגמה במשפחות חרדיות ובמשפחות מוסלמיות) כך רמת המינוע הוא מדד בעייתי יותר לשם השוואה עם ערים או מדינות אחרות.  
* '''נסועה שנתית ממוצעת ברכב''' - נתון זה מתייחס רק למכוניות פרטיות ומתעלם מסוגי רכבים אחרים. הנסועה עלולה לעלות בגלל [[פרבור]] ובגלל [[אפקט הבייגלה]] והתרחקות ממוצעת של העובדים ממקום העבודה. כן היא עלולה לגדול בגלל נהגים שמבצעים עיקופים כדי לנסות לעקוף [[פקקי תנועה]]. הנסועה עשויה לגדול גם עקב שיפור המצב הכלכלי וביצוע יותר נסיעות פנאי. הנסועה היא מדד מסויים שמבטא קירוב ל[[נפט|צריכת הדלק]] אם כי זו עשויה להשתנות בין סוגי מכוניות שונות וכן עקב מהירויות נסיעה שונות בכבישים שונים, פרופיל נהיגה שונה (תאוצות ובלימות שונות) ופקקים.  
+
* '''נסועה שנתית ממוצעת ברכב''' - נתון זה מתייחס רק למכוניות פרטיות ומתעלם מסוגי רכבים אחרים. נסועה במכוניות קשורה ל[[השפעות חיצוניות של מכוניות]] כמו [[זיהום אוויר מתחבורה|זיהום אוויר]], [[זיהום רעש]], [[תאונות דרכים]], [[פקקי תנועה]] ועוד. הנסועה עלולה לעלות בגלל [[פרבור]] ובגלל [[אפקט הבייגלה]] והתרחקות ממוצעת של העובדים ממקום העבודה. כן היא עלולה לגדול בגלל נהגים שמבצעים עיקופים כדי לנסות להמנע מ[[פקקי תנועה]]. הנסועה עשויה לגדול גם עקב שיפור המצב הכלכלי וביצוע יותר נסיעות פנאי. הנסועה היא מדד מסויים שמבטא קירוב ל[[נפט|צריכת הדלק]] אם כי זו עשויה להשתנות בין סוגי מכוניות שונות וכן עקב מהירויות נסיעה שונות בכבישים שונים, פרופיל נהיגה שונה (תאוצות ובלימות שונות) ופקקים.  
 
* '''זמן הנסיעה לעבודה''' - נתון חשוב לשם הבנת יעילות התחבורה במטרופולין. עם זאת יש חשיבות להבנת זמני נסיעה באמצעים שונים (כלומר שילוב מדד זה במדד פיצול נסיעות). כמו כן שיפור בתחבורה העירונית יכול לעודד אנשים לבחור עבודות מרוחקות יותר אך משתלמות יותר.  
 
* '''זמן הנסיעה לעבודה''' - נתון חשוב לשם הבנת יעילות התחבורה במטרופולין. עם זאת יש חשיבות להבנת זמני נסיעה באמצעים שונים (כלומר שילוב מדד זה במדד פיצול נסיעות). כמו כן שיפור בתחבורה העירונית יכול לעודד אנשים לבחור עבודות מרוחקות יותר אך משתלמות יותר.  
* '''טווחי איזוטונים ליעדים''' - כמה יעדים באים בחשבון נמצאים במרחק נסיעה שווה ביחס לאדם. ככל שיש יותר יעדים (לדוגמה בטווח של חצי שעה) כך יש מרחב אפשרויות גדול יותר עבור האדם. באופן דומה אפשר לייצר מדדי איזוטונים למסגרות חינוך, לקניות מזון וכו'. ניתן להסתכל על איזוטון כללי (כמה בתי ספר יש במרחק חצי שעה בכל אמצעי התחבורה) או על איזוטון באמצעי נסיעה מסויים (כמה בתי ספר נמצאים במרחק הליכה של 5 דקות). לצרכים כלכליים איזוטונים הם אמצעי מדידה מדוייק יותר ביחס למרחק אווירי או למרחק נסיעה בק"מ בין שני יעדים שכן זמן הנסיעה הוא נתון חשוב יותר לרוב משתמשי הדרך מהמרחק האמיתי. שתי ערים שנמצאות במרחק נסיעה של 100 ק"מ זו מזו – עלולות "להתרחק" במדדי איזוטונים עקב [[פקקי תנועה]] או ל"התקרב" עקב פתיחת כביש מהיר חדש או מסילה חדשה. דבר זה עשוי להסביר היבטים כמו ירידת מחירים של עיר ש"מתרחקת" ממקורות תעסוקה לעובדים ומשירותים עירוניים (כמו ספקים, תיקונים) עבור העסקים שלה. כמו כן מחסומים שונים בעיר (כגון כבישים ראשיים) עלולים להעריך מאד מרחקי הליכה של הולכי רגל ורוכבי אופניים ולהקשות על שימוש באמצעים אלא כמו גם על תפעול של תחבורה ציבורית. איזוטונים עלולים להשתנות בשעות שונות במשך היום או בימים שונים עקב פקקי תנועה.  
+
* '''טווחי איזוטונים ליעדים''' - כמה יעדים באים בחשבון נמצאים בזמן נסיעה שווה ביחס לאדם\ שכונה\ עיר. ככל שיש יותר יעדי-עבודה (לדוגמה בטווח של חצי שעה) כך יש יותר אפשרויות תעסוקה גדול יותר. באופן דומה אפשר לייצר מדדי איזוטונים למסגרות חינוך, לקניות מזון וכו'. ניתן להסתכל על איזוטון כללי (כמה בתי ספר יש במרחק חצי שעה בכל אמצעי התחבורה) או על איזוטון באמצעי נסיעה מסויים (כמה בתי ספר נמצאים במרחק הליכה של 5 דקות). לצרכים כלכליים איזוטונים הם אמצעי מדידה מדוייק יותר ביחס למרחק אווירי או למרחק נסיעה בק"מ בין שני יעדים שכן זמן הנסיעה הוא נתון חשוב יותר לרוב משתמשי הדרך מהמרחק האמיתי. שתי ערים שנמצאות במרחק נסיעה של 100 ק"מ זו מזו – עלולות "להתרחק" במדדי איזוטונים עקב [[פקקי תנועה]] או ל"התקרב" עקב פתיחת כביש מהיר חדש או מסילת רכבת חדשה. דבר זה עשוי להסביר היבטים כמו ירידת מחירים של עיר ש"מתרחקת" ממקורות תעסוקה לעובדים ומשירותים עירוניים (כמו ספקים, תיקונים) עבור העסקים שלה. כמו כן מחסומים שונים בעיר (כגון כבישים ראשיים) עלולים להאריך את זמני הליכה של הולכי רגל וזמני רכיבה של רוכבי אופניים ולהקשות על שימוש באמצעים אלה, כמו גם על תפעול של תחבורה ציבורית. איזוטונים יכולים להשתנות בשעות שונות במשך היום או בימים שונים עקב פקקי תנועה.  
   −
פיצול נסיעות מכיל מידע שיכול לשמש לשם הבנת כמות [[חופש התנועה|החופש]] ו[[אי שוויון תחבורתי]] שיש לאנשים במדינות עשירות בעלות הכנסה דומה. באופן כללי הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית ו/או באופניים או ברגל היא בדרך כלל אפשרות מעודפת בשל היבטים של חסכון בעלויות החזקה, בשל ביצוע פעילות גופנית ועוד. ככל שכמות השימוש בתחבורה פרטית הדבר נובע בדרך כלל מכך שיש [[תכנון מוטה רכב פרטי]] וקשה ו/או מסוכן להשתמש באמצעי תחבורה אחרים. עם זאת ייתכנו היבטים אחרים, תרבותיים בעיקרם, כמו מכוניות כ[[סמל סטטוס]] שעלולים לעודד אנשים להשתמש במכונית גם כאשר יש אופציות שהן לכאורה כלכליות יותר.
+
פיצול נסיעות מכיל מידע שיכול לשמש לשם הבנת כמות [[חופש התנועה|החופש]] ו[[אי שוויון תחבורתי]] שיש לאנשים במדינות עשירות בעלות הכנסה דומה. באופן כללי הגעה לעבודה ב[[תחבורה בת קיימא]] היא בדרך כלל אפשרות מעודפת בשל היבטים של חסכון בעלויות החזקה, בשל ביצוע פעילות גופנית ועוד. שימוש בתחבורה פרטית הדבר נובע בדרך כלל מכך שיש [[תכנון מוטה רכב פרטי]] וקשה ו/או מסוכן להשתמש באמצעי תחבורה אחרים. עם זאת ייתכנו היבטים אחרים, תרבותיים בעיקרם, כמו מכוניות כ[[סמל סטטוס]] שעלולים לעודד אנשים להשתמש במכונית גם כאשר יש אופציות שהן לכאורה משתלמות יותר מבחינה כלכלית.
    
==פיצול נסיעות במקומות שונים בעולם==
 
==פיצול נסיעות במקומות שונים בעולם==

תפריט ניווט