שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,511 בתים ,  15:21, 20 בספטמבר 2018
יצירת דף עם התוכן "'''הטבח בלאדלו''' (אנגלית:Ludlow Massacre) היה ארוע שבו המשמר הלאומי של קולורדו ושומרים של חברת "קו..."
'''הטבח בלאדלו''' (אנגלית:Ludlow Massacre) היה ארוע שבו המשמר הלאומי של קולורדו ושומרים של חברת "קולורדו דלק וברזל" תקפו מושבת אוהלים של 1,200 [[כרייה|כורי פחם]] ממשפחותיהם בלודלו, קולורדו, ב- 20 באפריל 1914, תוך שהמשמר הלאומי יורה על המושבה עם מקלעים. כ-24 אנשים נהרגו בהתקפה כולל נשים וילדים (קיימות הערכות גבוהות יותר למספר הנספים). הבעלים הראשי של המכרה, ג'ון ד. רוקפלר, הבן, זכה לביקורת נרחבת על כך שהוא ארגן את הטבח.

הטבח בלאדלו, היה האירוע המרכזי ב"מלחמות הפחם של קולורדו", והיה התקרית הקטלניות ביותר במסגרת שביתת הפחם של דרום קולרדו שנמשכה בין ספטבר 1913 לבין דצמבר 1914. השביתה אורגנה על ידי העובדים נגד חברות הכרייה של קולרדו. שלושת החברות הגדולות היו Colorado Fuel & Iron Company שנשלטה על ידי משפחת רוקפלר החזקה, Rocky Mountain Fuel Company ו -Victor-American Fuel Company.

לפי קרלה גוור, היסטוריוניות שעסקה בחקר היח"צנות, מתארת את היווצרות [[יחסי ציבור|היח"צנות]] בסוף המאה ה-19. לפי גוור הדבר התרחש כתגובה של [[תאגיד|תאגידים]] אמריקאים לדעת הקהל השלילית שנוצרה כלפיהם, ומתוך החשש להגברת [[רגולציה|הרגולציה הממשלתית]] על תנאי ההעסקה של עובדים. לפי גוואר, אייוי לי, עיתונאי לשעבר שהפך ליחצ"ן הראשון בהיסטוריה, נקרא על ידי [[ג'ון רוקפלר]] להציל את יחסי הציבור שלו אחרי הטבח בלאדלו. לי שלח למערכות העיתונים "רשימת עובדות" בנוגע לאירועים בלאדלו. [https://haemori.wordpress.com/tag/%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8/]


==ראו גם==
* [[כרייה]]
* [[חברת הפירות המאוחדת]]
* [[קפיטליזם למקורבים]]

[[קטגוריה:הון ושלטון]]
[[קטגוריה:היסטוריה כלכלית]]
[[קטגוריה:עובדים ועבודה]]
[[קטגוריה:משאבי טבע]]

תפריט ניווט