שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 32 בתים ,  20:40, 9 בינואר 2018
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''פרמקלצ'ר''' (Permaculture) היא שיטת תכנון שעוסקת ביצירת מערכות יצרניות על [[קיימות|בסיס בן-קיימא]] בסביבות המגורים וה[[חקלאות]] תוך שימוש בחוקי הטבע.
+
'''פרמקלצ'ר''' (באנגלית: '''Permaculture''') היא שיטת תכנון שעוסקת ביצירת מערכות יצרניות על [[קיימות|בסיס בן-קיימא]] בסביבות המגורים וה[[חקלאות]] תוך שימוש בחוקי הטבע.
    
[[תמונה:Permamandala.png|left|thumb|250px|מנדלת פרמקלצ'ר, המתארת היבטים שונים של הנושא, ומחברת אותם לרעיון של מחזוריות הקיימת בטבע יחד עם הגישה [[הוליזם|ההוליסטית]] בתרבות ההודית (שמנדלה היא אחת מסמליה)]]
 
[[תמונה:Permamandala.png|left|thumb|250px|מנדלת פרמקלצ'ר, המתארת היבטים שונים של הנושא, ומחברת אותם לרעיון של מחזוריות הקיימת בטבע יחד עם הגישה [[הוליזם|ההוליסטית]] בתרבות ההודית (שמנדלה היא אחת מסמליה)]]
שורה 24: שורה 24:  
== עקרונות עיצוב  ==
 
== עקרונות עיצוב  ==
 
[[תמונה:Termite mound inspiration for insulation.jpg|left|thumb|250px|תילי טרמיטים יכולים להעניק השראה לעיצוב - במקרה זה לבקרת אקלים בבניית בית]]
 
[[תמונה:Termite mound inspiration for insulation.jpg|left|thumb|250px|תילי טרמיטים יכולים להעניק השראה לעיצוב - במקרה זה לבקרת אקלים בבניית בית]]
הפרמקלצ'ר שואב השראה מהניתוחי מדע [[אקולוגיה|האקולוגיה]], כדי לנתח את מאפייני [[עיצוב]] של אלמנטים שונים ושל הקשרים בינם. כל אלמנט עיצובי מנותח בהקשר של הצרכים שלו, התפוקה שלו ותכונותיו. תרנגולת, לדוגמה, דורשת: מים, בקרה של מיקרו-אקלים, מזון ותרנגולות אחרות, ומספקת: בשר, ביצים, נוצות וזבל עופות, תוך שהיא מטחחת את האדמה. האלמנטים השונים נאספים יחד ומהווים [[הוליזם|מכלול שלם]] כך שהתוצר של אלמנט אחד מזין את הצרכים של האלמנטים האחרים. יש שאיפה להשיג [[סינרגיה]] בין אלמנטים במערכת ולהקטין את ה[[פסולת]] ואת הדרישה לעוד [[משאבי טבע]], [[אנרגיה]] או עבודה של בני אדם שבאים מחוץ למערכת.  
+
הפרמקלצ'ר שואב השראה מהניתוחי מדע [[אקולוגיה|האקולוגיה]], כדי לנתח את מאפייני [[עיצוב]] של אלמנטים שונים ושל הקשרים בינם. כל אלמנט עיצובי מנותח בהקשר של הצרכים שלו, התפוקה שלו ותכונותיו. תרנגולת, לדוגמה, דורשת: מים, בקרה של מיקרו-אקלים, מזון ותרנגולות אחרות, ומספקת: בשר, ביצים, נוצות וזבל עופות, תוך שהיא מתחחת את האדמה. האלמנטים השונים נאספים יחד ומהווים [[הוליזם|מכלול שלם]] כך שהתוצר של אלמנט אחד מזין את הצרכים של האלמנטים האחרים. יש שאיפה להשיג [[סינרגיה]] בין אלמנטים במערכת ולהקטין את ה[[פסולת]] ואת הדרישה לעוד [[משאבי טבע]], [[אנרגיה]] או עבודה של בני אדם שבאים מחוץ למערכת.  
   −
עיצובי פרמקלצ'ר התפתחו במשך הזמן, והם יכולים להיות מורכבים מאוד ולהפיק כמות רבה של מזון וחומרים תוך צריכה מינימלית של חומר ושל [[אנרגיה]]. יש אימוץ של טכניקות והשראה מהתחומים של [[חקלאות אורגנית]], [[יערנות מקיימת]], Horticulture (מדע ואומנות טיפוח הצמחים), וחקלאות-יערנות (agroforestry - שילוב של יערנות ושל חקלאות לקבלת שימוש קרקע מקיים יותר) ושיטות [[ניהול קרקע]] של עמים ילידים; תרומה מרכזית של הפרמקלצ'ר לתחום ה[[עיצוב אקולוגי|עיצוב האקולוגי]] היא הפיתוח של קבוצת עקרונות תמציתיים וברורים שניתן להעביר אותם באימון קצר ואינטנסיבי.
+
עיצובי פרמקלצ'ר התפתחו במשך הזמן, והם יכולים להיות מורכבים מאוד ולהפיק כמות רבה של מזון וחומרים תוך צריכה מינימלית של חומר ושל [[אנרגיה]]. יש אימוץ של טכניקות והשראה מהתחומים של [[חקלאות אורגנית]], [[יערנות מקיימת]], Horticulture (מדע ואומנות טיפוח הצמחים), וחקלאות-יערנות (Agroforestry - שילוב של יערנות ושל חקלאות לקבלת שימוש קרקע מקיים יותר) ושיטות [[ניהול קרקע]] של עמים ילידים; תרומה מרכזית של הפרמקלצ'ר לתחום ה[[עיצוב אקולוגי|עיצוב האקולוגי]] היא הפיתוח של קבוצת עקרונות תמציתיים וברורים שניתן להעביר אותם באימון קצר ואינטנסיבי.
    
שיטת הפרמקלצ'ר משתמשת בתבניות טבעיות, בשיטות עתיקות שנמצאו יעילות, במשאבים מקומיים ובעקרונות פיזיקליים כימיים וביולוגים כדי לתכנן וליצור מערכות רבגוניות, יצרניות ו[[יעילות אנרגטית]]. לדוגמה [[מערכת השקייה]] המבוססת על תבנית הסתעפות (בדומה לעץ, ריאות) ועשויה מאבן מקומית והעברת המים על ידי כבידה.  
 
שיטת הפרמקלצ'ר משתמשת בתבניות טבעיות, בשיטות עתיקות שנמצאו יעילות, במשאבים מקומיים ובעקרונות פיזיקליים כימיים וביולוגים כדי לתכנן וליצור מערכות רבגוניות, יצרניות ו[[יעילות אנרגטית]]. לדוגמה [[מערכת השקייה]] המבוססת על תבנית הסתעפות (בדומה לעץ, ריאות) ועשויה מאבן מקומית והעברת המים על ידי כבידה.  
   −
הדגש בתכנון ובעיצוב הוא על יצירת הקשרים חיוניים בין המרכיבים השונים במערכת ויצירת שיתוף פעולה בין המרכיבים השונים: ב[[מערכת אקולוגית]] מבוססת כדוגמת יער ראשוני או שונית אלמוגים ישנם אינספור הקשרים בין כל המרכיבים, [[מארג המזון]], מיקום, שעות פעילות של בע"ח וכו'. הקשרים אלו חיוניים ביצירת מערכת אקולוגית יציבה והפרמקלצ'ר תנסה לחקות יציבות זו בתכנון לטובת מערכות החיים האנושיות. לדוגמה ערימת קומפוסט מקיימת קשר ברור עם אנשים על ידי צריכת הפסולת האורגנית שלהם ועם הגינה על ידי יצירת דשן, אך מיקום של ערימת הקומפוסט מתחת לעץ פרי נשיר תאפשר צל בקיץ על הערמה ולכן הפחתת אידוי המים, ותוספת הגונה של חומר אורגני בשלכת, העץ גם יהנה מחומרי ההזנה המחלחלים מן הערימה לבית השרשים וייתן יבול גבוה יותר.  
+
הדגש בתכנון ובעיצוב הוא על יצירת הקשרים חיוניים בין המרכיבים השונים במערכת ויצירת שיתוף פעולה בין המרכיבים השונים: ב[[מערכת אקולוגית]] מבוססת כדוגמת יער ראשוני או שונית אלמוגים ישנם אינספור הקשרים בין כל המרכיבים, [[מארג המזון]], מיקום, שעות פעילות של בע"ח וכו'. הקשרים אלו חיוניים ביצירת מערכת אקולוגית יציבה והפרמקלצ'ר תנסה לחקות יציבות זו בתכנון לטובת מערכות החיים האנושיות. לדוגמה ערימת קומפוסט מקיימת קשר ברור עם אנשים על ידי צריכת הפסולת האורגנית שלהם ועם הגינה על ידי יצירת דשן, אך מיקום של ערימת הקומפוסט מתחת לעץ פרי נשיר תאפשר צל בקיץ על הערמה ולכן הפחתת אידוי המים, ותוספת הגונה של חומר אורגני בשלכת, העץ גם יהנה מחומרי ההזנה המחלחלים מן הערימה לבית השורשים וייתן יבול גבוה יותר.  
   −
דגש נוסף הוא יצירת מערכות בעלות [[רבגוניות]] גבוהה ([[diversity]]), בדומה למערכות אקולוגיות בטבע בהן הרבגוניות היא גבוהה ויצירת מערכות חקלאיות מעורבות ואינטנסיביות ([[polycultutre]]) בניגוד לחדגוניות של החקלאות התעשייתית ([[monoculture]]) אשר מובילה לצורך מתמשך בכמיקלים ורעלים כדי להחזיק רמת ייצור נאותה וגורמת ל[[סחף]] ולאובדן אדמות. לדוגמה בוסתן עצי פרי משולב, מראה [[עמידות]] גבוהה למחלות ומניב כל השנה מגוון פירות לפי העונה. ניתן להוסיף עוד נדבך לרבגוניות של גינות חורף עונתיות מתחת לעצים נשירים או מטפסים ומתחת לחופת עצי הבוסתן ניתן לגדל גידולי צל או פטריות.
+
דגש נוסף הוא יצירת מערכות בעלות [[רבגוניות]] גבוהה ([[Diversity]]), בדומה למערכות אקולוגיות בטבע בהן הרבגוניות היא גבוהה ויצירת מערכות חקלאיות מעורבות ואינטנסיביות ([[Polycultutre]]) בניגוד לחדגוניות של החקלאות התעשייתית ([[Monoculture]]) אשר מובילה לצורך מתמשך בכימיקלים ורעלים כדי להחזיק רמת ייצור נאותה וגורמת ל[[סחף]] ולאובדן אדמות. לדוגמה בוסתן עצי פרי משולב, מראה [[עמידות]] גבוהה למחלות ומניב כל השנה מגוון פירות לפי העונה. ניתן להוסיף עוד נדבך לרבגוניות של גינות חורף עונתיות מתחת לעצים נשירים או מטפסים ומתחת לחופת עצי הבוסתן ניתן לגדל גידולי צל או פטריות.
    
ליבה של הפרמקלצ'ר הוא הספקת מגוון כלי-עיצוב למרחב המחייה האנושי. מגוון כלים אלה עוזרים למעצב להכין מודל סופי שמבוסס על הדרכים בהן פועלות [[מערכות אקולוגיות]].
 
ליבה של הפרמקלצ'ר הוא הספקת מגוון כלי-עיצוב למרחב המחייה האנושי. מגוון כלים אלה עוזרים למעצב להכין מודל סופי שמבוסס על הדרכים בהן פועלות [[מערכות אקולוגיות]].
    
===חיקוי המערכת האקולוגית וחשיבות הקשרים===
 
===חיקוי המערכת האקולוגית וחשיבות הקשרים===
דוגמה פשוטה לקשרים במערכת אקולוגית היא כיצד השמש משפיעה על צמחים ומספיקת להם [[אנרגיה]] לגדול. הצמחים יכולים להאכל על ידי צבי או לספק צוף לדבורים בתמורה להאבקה. צבאים יכולים לפזר זרעים של צמחים בגללים שלהם. הזרעים יכולים לגדול לעצים שיספקו מקלט ליצורים אחרים הדבורים יכולות לספק מזון לציפורים, והעצים מספקים להם מקומות בהם יוכלו לגדל קינים. עלי העצים נופלים ומשמשים כמקור מזון לחקרים ולפטריות. כל זה מהווה רשת של קשרים שמאפשרת קיום למגוון גדול של צמחים ושל יצורים חיים ומספקת להם מזון ומקורות מחסה. אחד החידושים של עיצוב הפרמקלצ'ר היה להעריך את היעילות והיצרניות של מערכות אקולוגיות טבעיות ולנסות ליישם זאת כדי לספק מזון ומחסה לבני האדם.  
+
דוגמה פשוטה לקשרים במערכת אקולוגית היא כיצד השמש משפיעה על צמחים ומספיקת להם [[אנרגיה]] לגדול. הצמחים יכולים להיאכל על ידי צבי או לספק צוף לדבורים בתמורה להאבקה. צבאים יכולים לפזר זרעים של צמחים בגללים שלהם. הזרעים יכולים לגדול לעצים שיספקו מקלט ליצורים אחרים הדבורים יכולות לספק מזון לציפורים, והעצים מספקים להם מקומות בהם יוכלו לגדל קינים. עלי העצים נופלים ומשמשים כמקור מזון לחקרים ולפטריות. כל זה מהווה רשת של קשרים שמאפשרת קיום למגוון גדול של צמחים ושל יצורים חיים ומספקת להם מזון ומקורות מחסה. אחד החידושים של עיצוב הפרמקלצ'ר היה להעריך את היעילות והיצרניות של מערכות אקולוגיות טבעיות ולנסות ליישם זאת כדי לספק מזון ומחסה לבני האדם.  
    
===מתודולוגיית OBREDIM===
 
===מתודולוגיית OBREDIM===
שורה 78: שורה 78:     
===מגוון גידולים - פוליקטורה===
 
===מגוון גידולים - פוליקטורה===
פוליקטורה (Polyculture) היא חקלאות שמשתמשת במגוון גידולים באותו שטח, תוך חיקוי של המגוון של מערכות אקולוגיות, והמנעות ממונו-קולטורה - משטחים גדולים של גידול יחיד. הדבר כולל מחזור זרעים, מגוון גידולים (multi-cropping) וגידולים- פנימיים (inter-cropping, ).גידולי-סמטאות (Alley cropping) הוא פישוט של שיטת השכבות שבדרך כלל משתמשת רק ב-2 שכבות כאשר יש לסירוגן שורות של עצים ושל צמחים קטנים יותר.
+
פוליקטורה (Polyculture) היא חקלאות שמשתמשת במגוון גידולים באותו שטח, תוך חיקוי של המגוון של מערכות אקולוגיות, והימנעות ממונוקולטורה - משטחים גדולים של גידול יחיד. הדבר כולל מחזור זרעים, מגוון גידולים (Multi-cropping) וגידולים- פנימיים (Inter-cropping). גידולי-סמטאות (Alley cropping) הוא פישוט של שיטת השכבות שבדרך כלל משתמשת רק ב-2 שכבות כאשר יש לסירוגן שורות של עצים ושל צמחים קטנים יותר.
    
===שימוש במשאבים קיימים===
 
===שימוש במשאבים קיימים===
שורה 87: שורה 87:  
גילדות פרמקלצ'ר הן קבוצה של צמחים, בעלי חיים ומיקרואורגניזמים שעובדים טוב במיוחד זה עם זה. זו הרחבה של המושג החקלאי המוכר של [[גידולים משולבים]] (Companion planting). אלו יכולות להיות גילדות ידועות מהטבע כמו גילדת אלון לבן שמתמקדת בעצי אלון לבן וכוללת 10 סוגי צמחים אחרים. ניתן להכין קהילות מקומיות על ידי החלפה של צמחים שמתאימים יותר לשימוש אנושי.  
 
גילדות פרמקלצ'ר הן קבוצה של צמחים, בעלי חיים ומיקרואורגניזמים שעובדים טוב במיוחד זה עם זה. זו הרחבה של המושג החקלאי המוכר של [[גידולים משולבים]] (Companion planting). אלו יכולות להיות גילדות ידועות מהטבע כמו גילדת אלון לבן שמתמקדת בעצי אלון לבן וכוללת 10 סוגי צמחים אחרים. ניתן להכין קהילות מקומיות על ידי החלפה של צמחים שמתאימים יותר לשימוש אנושי.  
   −
"שלוש האחיות" - תירס, דלעת (squash) ושעועית הם גילדה ידועה מאוד ביבשת אמריקה, אם כי זו גילדה של גידולים חד שנתיים ולכן מהווה דוגמה לא מייצגת. רוב גילדות הפרמקלצ'ר נבנות משילוב של לפחות 3 צמחים רב-שנתיים, וכן נבחרים לרוב צמחים שלכל אחד מהם לפחות 3 פונקציות.The British NationalVegetation Classification מספקת שורה מלאה של קהילות צמחים בבריטניה.
+
"שלוש האחיות" - תירס, דלעת (Squash) ושעועית הם גילדה ידועה מאוד ביבשת אמריקה, אם כי זו גילדה של גידולים חד שנתיים ולכן מהווה דוגמה לא מייצגת. רוב גילדות הפרמקלצ'ר נבנות משילוב של לפחות 3 צמחים רב-שנתיים, וכן נבחרים לרוב צמחים שלכל אחד מהם לפחות 3 פונקציות.The British NationalVegetation Classification מספקת שורה מלאה של קהילות צמחים בבריטניה.
    
===הגדלת קצוות===
 
===הגדלת קצוות===
שורה 166: שורה 166:     
* [http://www.yaarbooks.com הוצאת יער]
 
* [http://www.yaarbooks.com הוצאת יער]
* [http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=355765 דון קישוט מניר משה], כתבה על אדמאמא, מיכל גרינברג,31/10/03 הארץ
+
* [http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=355765 דון קישוט מניר משה], כתבה על אדמאמא, מיכל גרינברג,31.10.2003 הארץ
* [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3235754,00.html עושים שלום עם הטבע: קהילות פרמקלצ'ר], כתבה על אדמאמא ועמק הטל, טלי חרותי-סובר, ynet, 04.04.06
+
* [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3235754,00.html עושים שלום עם הטבע: קהילות פרמקלצ'ר], כתבה על אדמאמא ועמק הטל, טלי חרותי-סובר, ynet, 04.04.2006
     

תפריט ניווט