שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,792 בתים ,  07:26, 14 באוקטובר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
פרופסור '''ריצ'רד ת'אלר''' (נולד ב-12 בספטמבר 1945) הוא כלכלן אמריקאי, מהוגי הדעות של ה[[כלכלה התנהגותית|כלכלה ההתנהגותית]]. חבר סגל בית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת שיקגו.
+
'''ריצ׳רד ה' ת'יילר'''' (טאלר, באנגלית: Richard H. Thaler; נולד ב-12 בספטמבר 1945) הוא [[חקר הכלכלה|כלכלן]] אמריקאי, מהוגי הדעות הבולטים של זרם [[כלכלה התנהגותית|הכלכלה ההתנהגותית]]. פרופסור בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת שיקגו. זוכה [[פרס נובל לכלכלה]] לשנת 2017 על תרומתו לכלכלה התנהגותית.
   −
ת'אלר סיים תואר ראשון ב-1967, תואר שני ב-1970 ודוקטור מאוניברסיטת רוצ'סטר ב-1974.
+
==חיים אישיים==
 +
ריצ׳רד ת'יילר נולד למשפחה יהודית.{{הערה|[https://www.jta.org/2017/10/09/news-opinion/united-states/richard-thaler-who-recognized-the-humanity-in-economics-wins-nobel-prize Richard Thaler, who recognized the humanity in economics, wins Nobel Prize], [[JTA]], October 9, 2017.}} אמו, רוזְלין (לבית מֶלניקוב), הייתה מורה, ואביו, אלן מ' ת'יילר, היה אקטואר. הוא גדל עם שני אחים צעירים ממנו. הוא נשוי לפראנס לקלרק, פרופסור לשיווק. יש לו שלושה ילדים מנישואיו הראשונים.
   −
בשנות ה-80 לימד באוניברסיטת קורנל שבארצות הברית. באותן שנים פירסם בכתב העת Journal of Economic Perspectives טור בשם Anomalities בו שילב תיאוריות פסיכולוגיות כמניעים בהתנהגות כלכלית.
+
ב-1967 סיים ת'יילר תואר ראשון באוניברסיטת קייס וסטרן ריזרב, ב-1970 קיבל תואר שני מאוניברסיטת רוצ'סטר, וב-1974 קיבל תואר דוקטור, אף הוא מאוניברסיטת רוצ'סטר. את הדוקטורט, שכותרתו "The Value of Saving A Life: A Market Estimate", עשה בהנחיית שרווין רוזן.
   −
ת'אלר כתב מספר ספרים שנחשבים לפורצי דרך בתחום הכלכלה ההתנהגותית, בהם "Quasi-rational Economics" ו-"The Winner's Curse" מ-1994 בו קיבץ מקצת מהמאמרים שהופיעו במשך השנים בטור שבעיתון. מאמרו המפורסם ביותר שזכה לתהודה היה Toward a positive theory of consumer choice מ-1980.
+
==עבודתו==
 +
בשנות השמונים לימד באוניברסיטת קורנל. באותן שנים פרסם בכתב העת Journal of Economic Perspectives טור בשם Anomalities בו שילב תאוריות פסיכולוגיות כמניעים בהתנהגות כלכלית. כיום ת'יילר הוא חבר סגל בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת שיקגו שם הוא מנהל קבוצת מחקר של כלכלה התנהגותית.
 +
 
 +
כתב מספר ספרים פורצי דרך בתחומו, בהם "Quasi-rational Economics" ו-"The Winner's Curse"‏ (1994) בו קיבץ מקצת מהמאמרים שהופיעו במשך השנים בטור שבעיתון. מאמרו המפורסם ביותר שזכה לתהודה היה Toward a positive theory of consumer choice מ-1980.
 +
 
 +
ת'יילר טבע את המונח '''"חשבונאות נפשית"''' (Mental accounting), אשר נועד לציין את הדרך בה שיקולים רגשיים משפיעים על קבלת החלטות כלכליות. הדרך בה אנשים מנהלים את החשבונאות הנפשית שלהם גורמת להבדלים במידת ההנאה שאנשים מפיקים מזכייה או קנייה, עבור עסקה בערך נתון. ת'יילר מבחין בין תועלת הרכישה ותועלת העסקה.{{הערה|Thaler, R. (1985). [http://bear.warrington.ufl.edu/brenner/mar7588/Papers/thaler-mktsci1985.pdf Mental accounting and consumer choice]. Marketing Science, 4, 199-214.}} '''תועלת הרכישה''' היא ההנאה הנגרמת כתוצאה מן ההשוואה בין ערך המוצר לבין מחירו; '''תועלת העסקה''' (deal) היא ההנאה הנגרמת כתוצאה מן ההשוואה בין הסכום ששולם לבין נקודת התייחסות כלשהי. תועלת הרכישה היא רציונלית, בעוד שתועלת העסקה היא רגשית.
 +
 
 +
ת'יילר גילם את עצמו בסרט "מכונת הכסף" שעסק ב[[משבר הסאבפריים]] של 2008.
 +
 
 +
ב-2017 זכה בפרס נובל לכלכלה על תרומתו לכלכלה התנהגותית. {{הערה|[https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/economic-sciences/laureates/2017/ The Sveriges Riksbank Prize in Economic Sciences in Memory of Alfred Nobel 2017]}}
 +
==ראו גם==
 +
* [[כלכלה התנהגותית]]
 +
* [[לא רציונלי אבל לא נורא]]
 +
* [[שנאת הפסד]]
 +
 
 +
==לקריאה נוספת==
 +
* [[דניאל כהנמן]] ועמיתים, ''''רציונליות, הוגנות, אושר''': מבחר מאמרים, עורכת: מיה בר-הלל, חיפה: אוניברסיטת חיפה וירושלים: כתר הוצאה לאור, 2005.
 +
* [[דניאל כהנמן]], '''[[לחשוב מהר, לחשוב לאט]]''', תרגום: יעל סלע-שפירו ועידית נבו, עורכת: מיה בר-הלל, הוצאת מטר בשיתוף הוצאת כנרת, 2013.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://faculty.chicagobooth.edu/richard.thaler/research/ דף הבית של פרופסור ריצ'רד ת'אלר באוניברסיטת שיקגו]
+
* [http://faculty.chicagobooth.edu/richard.thaler/research/ דף הבית של פרופסור ת'יילר באוניברסיטת שיקגו]
*[http://www.nber.org/vitae/vita507.htm קורות חיים] (באנגלית)
+
* [http://www.nber.org/vitae/vita507.htm קורות חיים] {{באנגלית}}
*[http://www.lib.uchicago.edu/e/busecon/busfac/Thaler.html רשימת פרסומים חלקית]
+
* [http://www.lib.uchicago.edu/e/busecon/busfac/Thaler.html רשימת פרסומים חלקית]
 +
* {{כלכליסט|קרן צוריאל הררי|"סלידה מהפסד היא הכוח הכי חזק בעולם הכלכלה"|3722621|9 באוקטובר 2017}}
 +
* {{דבר ראשון|יונתן קירשנבוים|זוכה פרס נובל בכלכלה: "חלוץ בשילוב תחומי הכלכלה והפסיכולוגיה"|89122|10 באוקטובר}}
 +
==הערות שוליים==
 +
{{הערות שוליים}}
   −
[[קטגוריה:כלכלה התנהגותית|ת'אלר, ריצ'רד]]
+
[[קטגוריה:כלכלה התנהגותית|ת'יילר, ריצ'רד]]
[[קטגוריה:כלכלנים|ת'אלר, ריצ'רד]]
+
[[קטגוריה:כלכלנים|ת'יילר, ריצ'רד]]

תפריט ניווט