שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 22 בתים ,  22:35, 7 בפברואר 2017
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''תחבורה רכה''' (באנגלית: Soft Transportation) הם אוסף של [[אמצעי תחבורה]] בעלי מאפיינים משותפים: איום נמוך ביחס ל[[תאונות דרכים]], מהירות מקסימלית נמוכה יחסית, משקל עצמי נמוך, צריכה נמוכה של משאבי [[חניה]], צריכה נמוכה של משאבי דרך (לא עומדים ב[[פקקי תנועה]]), עומס קטן על תשתיות, צריכה נמוכה של אנרגיה, רמת מינוע נמוכה או התסמכות על הגוף, עלות כלכלית נמוכה, אפשרות של עצירה ספונטנית  - (ולכן בנייה של [[הון חברתי]] וגמישות ), ובדרך כלל גם עידוד של [[פעילות גופנית]] ו[[תחבורה פעילה]], שילוב נוח בתחבורה ציבורית.  
+
'''תחבורה רכה''' (באנגלית: '''Soft Transportation''') הם אוסף של [[אמצעי תחבורה]] בעלי מאפיינים משותפים: איום נמוך ביחס ל[[תאונות דרכים]], מהירות מקסימלית נמוכה יחסית, משקל עצמי נמוך, צריכה נמוכה של משאבי [[חניה]], צריכה נמוכה של משאבי דרך (לא עומדים ב[[פקקי תנועה]]), עומס קטן על תשתיות, צריכה נמוכה של אנרגיה, רמת מינוע נמוכה או הסתמכות על הגוף, עלות כלכלית נמוכה, אפשרות של עצירה ספונטנית  - (ולכן בנייה של [[הון חברתי]] וגמישות ), ובדרך כלל גם עידוד של [[פעילות גופנית]] ו[[תחבורה פעילה]], שילוב נוח בתחבורה ציבורית.  
   −
אמצעי התחבורה המאפיינים ביותר את התחבורה הרכה הם [[הולכי רגל]], [[אופניים]], ו[[אופניים חשמליים]] וכיסא גלגלים. בנוסף התחבורה הרכה כוללת מגוון גדול של אמצעים נוספים - גלגליות (סקטים), רולר-בלייד, סקייט-בורד, קורקטינט, תלת-אופן, אופני טנדם ,ריקשה, האבר-בורד, סאגווי, אופני הליכה, ואף קלנועיות.  
+
אמצעי התחבורה המאפיינים ביותר את התחבורה הרכה הם [[הולכי רגל]], [[אופניים]], ו[[אופניים חשמליים]] וכיסא גלגלים. בנוסף התחבורה הרכה כוללת מגוון גדול של אמצעים נוספים - גלגליות (סקטים), רולר-בלייד, סקייט-בורד, קורקטינט, תלת-אופן, אופני טנדם, ריקשה, האבר-בורד, סאגווי, אופני הליכה, ואף קלנועיות.  
    
אמצעי התחבורה הרכה דורשים תשתיות דומות ומשלימות וכן תכנון עירוני דומה- [[תכנון מוטה הולכי רגל]], [[תשתיות אופניים]], [[מדרחובים]] ו[[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]. זאת בניגוד ל[[פרבור]] ו[[תכנון מוטה רכב פרטי]] שמציירים בעיות לכלל אמצעי התחבורה הרכה.  
 
אמצעי התחבורה הרכה דורשים תשתיות דומות ומשלימות וכן תכנון עירוני דומה- [[תכנון מוטה הולכי רגל]], [[תשתיות אופניים]], [[מדרחובים]] ו[[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]. זאת בניגוד ל[[פרבור]] ו[[תכנון מוטה רכב פרטי]] שמציירים בעיות לכלל אמצעי התחבורה הרכה.  
   −
עליות, מחסור בתשתיות (וסיכון מצד תחבורה כבדה כמו מכוניות, אופנועים, אוטובסים ומשאיות), ומזג אוויר גרוע (חם מידי, קר מידי, גשם, שלג) יוצרים תמריצים נגד שימוש בתחבורה רכה ומקשים עליה.  
+
עליות, מחסור בתשתיות (וסיכון מצד תחבורה כבדה כמו מכוניות, אופנועים, אוטובוסים ומשאיות), ומזג אוויר גרוע (חם מידי, קר מידי, גשם, שלג) יוצרים תמריצים נגד שימוש בתחבורה רכה ומקשים עליה.  
    
==מאפיינים של אמצעי תחבורה רכה שונים==
 
==מאפיינים של אמצעי תחבורה רכה שונים==
אמצעי התחבורה הרכה מאפשרים את העקרון של [[מגוון]] ביחס לאמצעי תחבורה לטווחים של עד כ- 15 קילומטרים, ואפשרות כוללת של תחבורה יחד עם [[תחבורה ציבורית]].  
+
אמצעי התחבורה הרכה מאפשרים את העיקרון של [[מגוון]] ביחס לאמצעי תחבורה לטווחים של עד כ-15 קילומטרים, ואפשרות כוללת של תחבורה יחד עם [[תחבורה ציבורית]].  
* '''הליכה ברגל''' - לא דורשת הכשרה מיוחדת או ציוד, מתאימה לטווח של עד 400 מטרים בצורה נוחה ועד מספר קילומטרים - בדרך כלל עד 1 ק"מ למסע ביחס לצרכי [[יוממות]] במדינות מערביות.  
+
* '''הליכה ברגל''' - לא דורשת הכשרה מיוחדת או ציוד, מתאימה לטווח של עד 400 מטרים בצורה נוחה ועד מספר קילומטרים - בדרך כלל עד 1 ק"מ למסע ביחס לצורכי [[יוממות]] במדינות מערביות.  
* '''[[תחבורת אופניים]]''' - דורשת [[אופניים]] וכן [[תשתיות אופניים]] כמו [[שבילי אופניים]] ו[[שדרות אופניים]]. מתאימה לטווח של עד 5 ק"מ בצורה נוחה ועד כ -7 ק"מ לצרכי יוממות. בנוסף למכשולים ביחס לאמצעים אחרים תחבורת אופניים מתקשה יותר להתמודד עם עליות ובמיוחד עם מדרגות ודורשת תשתיות נוספות כמו [[אופניים חשמליים]]).  
+
* '''[[תחבורת אופניים]]''' - דורשת [[אופניים]] וכן [[תשתיות אופניים]] כמו [[שבילי אופניים]] ו[[שדרות אופניים]]. מתאימה לטווח של עד 5 ק"מ בצורה נוחה ועד כ-7 ק"מ לצורכי יוממות. בנוסף למכשולים ביחס לאמצעים אחרים תחבורת אופניים מתקשה יותר להתמודד עם עליות ובמיוחד עם מדרגות ודורשת תשתיות נוספות כמו [[אופניים חשמליים]]).  
* '''[[אופניים חשמליים]]''' - מאפשר רכיבה באופניים לקהל גדול שיכול להתקשות בשימוש באופניים - מי שחושש להתאמץ או לא בכושר, מי שחושש מחום, רכיבה בעליות תלולות (ערים כמו ירושלם, חיפה), רכיבה למי שלובש לבוש רשמי ומסורבל, למי שרוצה לרכוב לטווחים של 5- 15 ק"מ, לאנשים שסובלים מבעיות בריאות (לדוגמה חולי לב), טווח נוח באופניים חשמליים הוא עד 7 או 10 ק"מ. החסרון של אופניים חשמליים הוא שהם עלולים להיות מסוכנים יותר (במיוחד אופניים ללא פידול ואו אופניים שיכולים להגיע מעל 25 קמ"ש), הם דורשים כמות גדולה יותר של אנרגיה שאינה בהכרח [[אנרגיה מתחדשת]] והם מקטנים את כמות ה[[פעילות גופנית|הפעילות הגופנית]] ביחס לאופניים רגילים (אך משפרים את המצב לעומת נהגי מכוניות).  
+
* '''[[אופניים חשמליים]]''' - מאפשר רכיבה באופניים לקהל גדול שיכול להתקשות בשימוש באופניים - מי שחושש להתאמץ או לא בכושר, מי שחושש מחום, רכיבה בעליות תלולות (ערים כמו ירושלים, חיפה), רכיבה למי שלובש לבוש רשמי ומסורבל, למי שרוצה לרכוב לטווחים של 5-15 ק"מ, לאנשים שסובלים מבעיות בריאות (לדוגמה חולי לב), טווח נוח באופניים חשמליים הוא עד 7 או 10 ק"מ. החיסרון של אופניים חשמליים הוא שהם עלולים להיות מסוכנים יותר (במיוחד אופניים ללא פידול ואו אופניים שיכולים להגיע מעל 25 קמ"ש), הם דורשים כמות גדולה יותר של אנרגיה שאינה בהכרח [[אנרגיה מתחדשת]] והם מקטנים את כמות ה[[פעילות גופנית|הפעילות הגופנית]] ביחס לאופניים רגילים (אך משפרים את המצב לעומת נהגי מכוניות).  
 
* '''קורקינט חשמלי''' - דומה לקורקינט אבל יכול להגיע למהירות גבוה הרבה יותר - פחות בטוח. דומה גם לאופניים חשמליים.  
 
* '''קורקינט חשמלי''' - דומה לקורקינט אבל יכול להגיע למהירות גבוה הרבה יותר - פחות בטוח. דומה גם לאופניים חשמליים.  
* תלת אופן - ידני או עם מנוע חשמלי- לשם[[תובלה באופניים|הובלת ילדים או מסעות]] באופניים, עקב אילוצים גופניים שונים (כמו בעיות שיווי משקל, מגבלה ביד, חוסר בטחון עצמי), פתרונות ל[[נכות|אנשים עם מוגבליות]] - לדוגמה כיסא גלגלים שמתחבר למוט קדמי .  
+
* תלת אופן - ידני או עם מנוע חשמלי- לשם[[תובלה באופניים|הובלת ילדים או מסעות]] באופניים, עקב אילוצים גופניים שונים (כמו בעיות שיווי משקל, מגבלה ביד, חוסר בטחון עצמי), פתרונות ל[[נכות|אנשים עם מוגבלויות]] - לדוגמה כיסא גלגלים שמתחבר למוט קדמי.  
 
* '''אופני טנדם''' - מתאימים לדוגמה לרוכבים עיוורים.  
 
* '''אופני טנדם''' - מתאימים לדוגמה לרוכבים עיוורים.  
* '''אופניים מתקפלים''' - מתאימים במיוחד  למי שרוצים להעזר בתחבורה ציבורית או שמפחדים שיגנבו להם את האופניים ורוצים לשמור אותם בבית או במשרד.  
+
* '''אופניים מתקפלים''' - מתאימים במיוחד  למי שרוצים להיעזר בתחבורה ציבורית או שמפחדים שיגנבו להם את האופניים ורוצים לשמור אותם בבית או במשרד.  
* '''קורקינט, סקייט בורד, רולר-בליידס''' - מתאימים למי שרוצים לנסוע למרחקים קצרים יחסית 1-3 ק"מ ואו רוצים להתשלב בתחבורה ציבורית בצורה קלה - המשקל העצמי והגודל נמוכים יותר לעומת אופניים. דבר זה נכון במיוחד בשעות העומס שבהם במקומות רבים לא ניתן להעלות אופניים לרכבות לדוגמה. סקייט-בורד ורולר בליידס דורשים השגת מומחיות בשיווי משקל. לעומת זאת קורקינט יציב יותר. קורקינט מאפשר העלאה מהירה לדירה או למשרד. יש לו יתרון ביחס לילדים שכן המשקל שלו הוא נמוך יותר מאשר אופניים ולכן המשקל שלו ביחס לרוכב הוא קטן יותר. לכל האמצאים האלה יתרון ביחס לאופניים גם כאשר מגיעים למדרגות או למעלית - קל להעלות אותם. גם אם יש עליה תלולה אפשר להעלות אותה כהולך רגל. השימוש בדחיפה ברגל במקום בפידול קל יותר כאשר יש עליה ביחס לאופניים.  
+
* '''קורקינט, סקייט בורד, רולר-בליידס''' - מתאימים למי שרוצים לנסוע למרחקים קצרים יחסית 1-3 ק"מ ואו רוצים להשתלב בתחבורה ציבורית בצורה קלה - המשקל העצמי והגודל נמוכים יותר לעומת אופניים. דבר זה נכון במיוחד בשעות העומס שבהם במקומות רבים לא ניתן להעלות אופניים לרכבות לדוגמה. סקייט-בורד ורולר בליידס דורשים השגת מומחיות בשיווי משקל. לעומת זאת קורקינט יציב יותר. קורקינט מאפשר העלאה מהירה לדירה או למשרד. יש לו יתרון ביחס לילדים שכן המשקל שלו הוא נמוך יותר מאשר אופניים ולכן המשקל שלו ביחס לרוכב הוא קטן יותר. לכל האמצעים האלה יתרון ביחס לאופניים גם כאשר מגיעים למדרגות או למעלית - קל להעלות אותם. גם אם יש עליה תלולה אפשר להעלות אותה כהולך רגל. השימוש בדחיפה ברגל במקום בפידול קל יותר כאשר יש עליה ביחס לאופניים.  
* '''סאגווי''' - משמש בעיקר לצרכי תיירות, נופש, מחירו גבוה יחסית והוא גם כבד יחסית ולכן נמצע מעט בשימוש לצרכי [[יוממות]].  
+
* '''סאגווי''' - משמש בעיקר לצורכי תיירות, נופש, מחירו גבוה יחסית והוא גם כבד יחסית ולכן נמצע מעט בשימוש לצורכי [[יוממות]].  
 
* '''האבר בורד''' - אמצעי חדש יחסית - דומה לסגווי אבל קל יותר וזול הרבה יותר. אחד החסרונות שלו הוא מחסור בפעילות גופנית.  
 
* '''האבר בורד''' - אמצעי חדש יחסית - דומה לסגווי אבל קל יותר וזול הרבה יותר. אחד החסרונות שלו הוא מחסור בפעילות גופנית.  
 
* '''קלנועית'''- תלת אופן איטי ממונע - בדרך כלל משמש אוכלוסיה מבוגרת ואו נכים. מאפשר גם לפעמים הסעת נוסע נוסף וכן הובלת משא קל.  
 
* '''קלנועית'''- תלת אופן איטי ממונע - בדרך כלל משמש אוכלוסיה מבוגרת ואו נכים. מאפשר גם לפעמים הסעת נוסע נוסף וכן הובלת משא קל.  

תפריט ניווט