שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,204 בתים ,  18:49, 10 בנובמבר 2016
יצירת דף עם התוכן "'''גמילה מעישון''' הינו תהליך שבו המעשן מנסה להפסיק לעשן סיגריות ומוצרי טבק אחרים...."
'''גמילה מעישון''' הינו תהליך שבו המעשן מנסה להפסיק [[עישון|לעשן]] סיגריות ומוצרי טבק אחרים. הטבק מכיל ניקוטין, חומר ממכר . דבר זה גורם לכך שעבור חלק מהמעשנים קשה מאד להגמל ממוצרי טבק כך שהם מנסים צורות שונות של גמילה ונכשלים. בנוסף לניקוטין עצמו יש למעשן הרגלים שמחזקים את הקשר הנפשי והפיזי שלו לעישון.

{{עישון}}
עישון טבק הוא [[גורם סיכון בריאותי]] מרכזי בכל העולם והוא [[השפעות בריאותיות של עישון טבק|גורם הסיכון הבריאותי החשוב ביותר במדינות מערביות]], כולל ב[[עישון בישראל]]. הוא גורם מוכח להתקפי לב ולסרטן. כ-70% מהמעשנים טוענים שהם רוצים להפסיק לעשן. 50% מהמעשנים טוענים שהם ניסו להגמל מסיגריות בשנה החולפת. קיימות מספר אסטרטגיות גמיהל כולל גמילה מוחלטת ופתאומית ללא סיוע ("cold turkey"), קבלת תחליפי ניקוטין כמו מדבקות, תרופות שאמורות לדכא את הרצון לניקוטין במוח, וסדנאות לשינוי המודעות וההתנהגות. רוב המעשנים שמנסים להפסיק לעשן עושים זאת ללא סיוע , עם כי רק 3 עד 6% מבין הנסיונות של גמילה ללא סיוע מצליחים. סיוע מצד סדנאות גמילה ותרופות מגדילים את הסיכוי להצליח, והשילוב של תרופות יחד עם סדנאות הוא אפילו מוצלח יותר.

היות וניקוטין הוא חומר ממכר, גמילה מעישון מובילה לתסמיני גמילה כמו דחף לעשן, עצבנות, דיכאון, אכילת יתר ועליה במשקל וחרדות. סנדאות גמילה מקצועיות מנסות בדרך כלל להתמודד הן עם תסמיני הגמילה והן עם ההתמכרות לניקוטין.

גמילה מעישון היא חלק מאסטרטגיה כללית יותר של הפחתת הנזקים מעישון, גישה אחרת היא '''[[מניעת עישון]]'' שמתרכזת בהקטנת היכולת לבצע [[שיווק ופרסום של מוצרי טבק]], בהסברה על [[השפעות בריאותיות של עישון טבק]] ובנסיונות להגיע לילדים ולנערים לפי שאלו החלו לעשן. חלק ניכר מהתחלה העישון נובע מחיקוי ולמידה חברתית של ילדים ונערים צעירים מנערים בוגרים יותר וממבוגרים והרגשה כי "כולם מעשנים" , "העישון לא באמת מסוכן" וכן בגלל לחץ חברתי לעשן או מתוך רצון להיות מקובל חברתית.

==קישורים חיצוניים==
* [[https://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_cessation גמילה מעישון]] בויקיפדיה האנגלית

[[קטגוריה:עישון]]

תפריט ניווט