שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,968 בתים ,  12:22, 3 בנובמבר 2015
יצירת דף עם התוכן "'''הספקטרום האוטיסטי''' (באנגלית: Autism Spectrum Disorders או ASD), המוכר גם כ'''קשת האוטיסטית''', '''הרצף הא..."
'''הספקטרום האוטיסטי''' (באנגלית: Autism Spectrum Disorders או ASD), המוכר גם כ'''קשת האוטיסטית''', '''הרצף האוטיסטי''', או בשם המקוצר '''אוטיזם''', הוא רצף תסמונות והפרעות של ההתפתחות העצבית שיש להן מכנה משותף ברור עם האוטיזם הקלאסי. כלל התסמונות קרויות בז'רגון המקצועי גם הפרעה התפתחותית נרחבת (באנגלית: Pervasive Developmental Disorder או PDD). מדריך הDMS-5 (מדריך האבחנות של האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה) שפורסם בשנת 2013, הגדיר מחדש את הקשרת האוטיסטית כך שהיא מכילה את האבחון הישן של קשת אוטיסטית, תסמין אספגר, וכן הפרעות התפתחויות אחרות שלא סווגו (PDD-NOS), תסמונת רט, הפרעת ילדות דיסאינטגרטיבית (CDD).

הפרעות אלה מאופיינות על ידי קשיים חברתיים, קשיים בתקשורת, התנהגות אופיינית או חוזרת, הבדלים הנוגעים לחושים, ובחלק מהמקרים עיכוב התפתחותי.

==אפידמיולוגיה של אוטיזם==
בעשורים האחרונים יש עליה באבחון של מקרי אוטיזם. קשה לדעת אם עליה זו באבחון נובעת מעליה אמיתית בתחלואה, או מהגדלת מקרי האיבחון עקב סיבות שונות (שיפור במודעות, תמריצים כלכליים ועוד) או משתי הסיבות יחד. השוואה לסוגים אחרים של לקויות קוגינטיביות מעלה עליה גבוה יותר באוטיזם. כמו כן מקשה על הנושא מחסור בהגדרות ברורות של הנושא.

לאוטיזם יש רקע גנטי חזק - כך שקרבת משפחה לסובלים מאוטיזם מעלה את הסיכון להולדת ילד עם תסמונת מהספקטרום האוטיסטי. עם זאת החשד בשנים האחרונות הוא כי אין גן בודד הגורם לאוטיזם וכי מדובר בצירופים שונים של גנים שונים הגורמים למספר הפרעות בעלות ביטוי דומה.

לידה של ילד עם אוטיזם קשורה לגיל האם, האב, להפרש הגילאים שלהם ולאמהות שנכנסות להריון כאשר ילדיהם הבוגרים יותר הם נערים. הסיבות לכך אינן ברורות. אבות בגיל מבוגר יותר מעלים את הסיכון לאוטיזם. אמהות צעירות מידי או מבוגרות מידי מעלות את הסיכוי לאוטיזם. מקרים בהם יש פער של 10 שנים ויותר בין האם לאב (בשני הכיוונים) מעלים את הסיכון ללידה של ילד עם אוטיזם[http://www.medscape.com/viewarticle/846265] [http://www.dailymail.co.uk/health/article-3116727/Who-likely-child-autism-Teenage-mothers-older-parents-couples-large-age-gaps-landmark-study-reveals.html]

אחת הסברות הנפוצות בציבור היא שאוטזים נגרם בשל חיסונים. הסיבה לכך היא מחקר שפורבם בעבר אבל בהמשך נתברר כהונאה - מחקרים דומים שנעשו לא הצליחו לשחזר את המחקר ובהמשך נתברר שהחוקר זייף את הנתונים. עם זאת הדבר הפך ל[[תאוריית קונספירציה]] נפוצה בקרב התנגדות לחיסונים.

==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Autism_spectrum הספקטרום האוטיסטי] בויקיפידה האנגלית
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Epidemiology_of_autism אפידמיולוגיה של אוטיזם]] בויקיפידה האנגלית
[[קטגוריה:בריאות]]

תפריט ניווט