שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7,139 בתים ,  11:12, 14 באוקטובר 2015
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הכחדה''' (extinction) היא מצב בו כל הפרטים של מין ביולוגי נהרגו. '''הכחדה המונית''' (mass extinction) היא התרחשות שבה נכחדים מן העולם שיעור רב ביותר של יצורים.
+
'''הכחדה המונית''' (mass extinction) או '''קריסה ביוטית''' היא אירוע שבו נכחדים מינים רבים של יצורים חיים מכדור הארץ בתקופה קצרה. '''הכחדה''' (extinction) היא מצב בו כל הפרטים של מין ביולוגי נהרגו. אירוע כזה מזוהה על ידי ירידה חדה ב[[מגוון ביולוגי|מגוון]] ובכמות של יצורים רב-תאיים. מדענים חושבים כי מאז החלו החיים על פני כדור הארץ, לפני כ-4 מיליארד שנים,  התרחשו לפחות שש הכחדות המוניות, ולפחות בחלק מהן נעלמו רוב אוכלוסיות החי והצומח מעל פני האדמה וכן רוב אוכלוסיות בעלי החיים הימיים. הכחדות אלה נגרמו כתוצאה משינויים דרמטיים על פני כדור הארץ - שינוי מבנה האטמוספירה,  [[שינוי אקלים|שינויים אקלימיים]] בעקבות אירועים געשיים והתנגשות שביטים בכדור הארץ.
   −
[[קובץ:Bufo periglenes2.jpg|ממוזער|350px|הקרפדה הזהובה מקוסטה ריקה, Golden Toad of Costa Rica, שנכחדה בסביבות 1989. העלמותה מיוחסת למספר גורמים כמו התחממות מזג האוויר, חדירת [[מינים פולשים]] וחיידקים.]]
+
[[קובץ:Bufo periglenes2.jpg|ממוזער|350px|הקרפדה הזהובה מקוסטה ריקה, Golden Toad of Costa Rica, שנכחדה בסביבות 1989. העלמותה מיוחסת למספר גורמים כמו [[התחממות עולמית|התחממות מזג האוויר]], וחדירת [[מינים פולשים]] של בעלי חיים וחיידקים]]
   −
.
+
אירוע הכחדה היסטורי מזוהה ברשומות מאובנים. באירוע כזה קצב ההכחדה של מינים גדול בהרבה ביחס לקצב שבו נוצרים מינים חדשים. רוב היצורים החיים הקיימים בכדור הארץ ורוב הביו-מאסה היא של יצורים חד-תאיים (כמו חיידקים, וכן חלק מהאצות והפטריות), ודבר זה מקשה על זיהוי מאובנים שלהם. לכן תעוד של הכחדות המוניות מתייחס בעיקר למינים של יצורים רב-תאיים (כמו בעלי-חיים, צמחים וחלק מהפטריות והאצות) ולא לכלל המגוון הגנטי.
 +
 
 +
קצב הרקע של הכחדות מינים (שמתרחש בקצב איטי ובמקביל ליצירת מינים חדשים), עומד על כשתיים עד חמש משפחות טוקסונמיות של בעלי-חיים ימיים בכל מיליון שנה. מאובנים של יצורים ימייים מגיעים לתקופות קדומות יותר, יש יותר מאובנים כאלה, וקל יותר להבחין בין יצורים שונים בהתבסס על צורה. לכן מעדיפים להשתמש בהם לחקר ההיסטוריה של מגוון המינים. מדי כמה עשרות או מאות מיליוני שנה ניתן לזהות הכחדה המונית. סביר שהיו בעבר הכחדות המוניות נוספות אבל את רובן קשה לזהות בגלל העדר מאובנים של יצורים ללא שלד קשה.
 +
 
 +
==אירועי הכחדה המונית==
 +
אירוע ההכחדה הראשון המתועד הוא "אירוע החמצן הגדול" או "אסון החמצן"  שהתרחש לפני 2.4 מיליארדי שנים. בתקופה זו חיידקים כחוליים (מכונים גם אצות כחוליות), אשר מייצרים חמצן בתהליכי פוטוסינתיזה, שינו את הרכב האטמופסירה והוסיפו לה כמות משמעותית של חמצן. חמצן זה הוא רעיל עבור חלק גדול מהחיידקים האל-אווירניים שחיו בעבר ורובם הגדול נכחד.
 +
 
 +
לפני כ 540 מילוני שנה, התרחשה תקופת "פיצוץ הקמבריון" שבה עלתה מאד כמות היצורים המורכבים הרב-תאיים, ומאז תקופה זו קל יותר לעקוב אחר מאובנים. במאמר פורץ-דרך שפורסם בשנת 1982, ג'ק ספקוסקי ודיוויד ראופ זיהו חמש הכחדות המונית שהתחרשו מאז פיצוץ הקמבריון. על הכחדות אלה קיימת הסכמה נרחבת, אם כי ייתכן והיו אירועים נוספים קטנים יותר.
 +
 
 +
#'''הכחדת אורדוביק-סילור''' (Ordovician–Silurian extinction events O-S) לפני 450-440 מיליון שנה: התרחשה במעבר מתקופת מהאורדוביק לסילור. התרחשו שני אירועי הכחדה שבניהם הפסקה של כ-4 מיליון שניהם. באירועים אלה נכחדו 27% מכלל משפחות המינים, 57% מכלל סוגי המינים וכ-70% מהמינים שחיו באותה תקופה. מדובר בהכחדה של חסרי חוליות ימיים (באותה תקופה לא ידוע על יצורים חיים על היבשה)- ברכיופודים, קונודונטים וטרילוביטים.
 +
# '''הכחדת סוף הדבון''' (Late Devonian extinction) לפני 375-360 מיליון שנה: בקרבת המעבר בין הדבון לקרבון. הכחדה של 19% מהמשמשפחות, 50% מסוגי המינים וכ-70% מהמינים. ההכחדה נמשכה על פני כ-20 מיליון שנה ויש ראיות למספר התפרצויות של הכחדה בתוך תקופה זו.
 +
# '''הכחדת פרם-טריאס''' (Permian–Triassic extinction event P-Tr) לפני 251 מיליון שנה. ההכחדה ההמונית הגדולה ביותר הידועה עד כה (מלבד אולי 'אסון החמצן' מדובר בשני אירועים שקשה להשוות בינהם). כ-53% מכלל המשפחות הימיות וכ-84% מתוך הסוגים, כ-95% מכל המינים הימיים נכחדו. כמו כן נכחדו  כ-70% ממיני היבשה, לרבות צמחים, חרקים ובעלי חוליות.
 +
# '''הכחדת טריאס-יורה''' (Triassic–Jurassic extinction event Tr-J) לפני 200 מיליון שנים: אירוע ההכחדה במעבר מהטריאס ליורה. כ-20% מכל משפחות בעלי החיים הימיים נכחדו, כמו מרבית הארכוזוארים שאינם דינוזאורים, מרבית התראפסידה ואחרון הדו-חיים הגדולים, נעלמו.
 +
# '''הכחדת קרטיקון-שילשון''' (Cretaceous–Paleogene extinction event K–Pg) לפני 65 מיליון שנים: במעבר מהקרטיקון לשלישון. נכחדו כ-50% המינים כולל כל הדינוזוארים. הכחדה זו משמעותית לאדם היות והיונקים הפכו לבעלי החוליות הדומיננטים ביבשה. הכחדה זו השפיעה באופן לא אחיד על קבוצות בעלי חיים שונות - חלק נכחדו, חלק קיבלו מכה קשה וחלק הושפעו באופן קל בלבד. ההערכה המקובלת היא כי הכחדה זו נבעה מפגיעה של אסטרואיד או שביט בכדור הארץ.
 +
 
 +
בנוסף להכחדות אלה מצויין גם [[אירוע ההכחדה בהולוקן]]. קיים החשש שבני האדם גורמים להכחדה נוספת של מינים.
 
==הכחדה מעשי ידי אדם==
 
==הכחדה מעשי ידי אדם==
"אירוע ההכחדה בהולוקן" Holocene extinction event היא הכחדה המונית השישית או השביעית במספר בהיסטוריה האבולוציונית והיא הכחדה של מינים כתוצאה מפעילות אנושית. משנת 1500 לספירה ועד היום (2007), נכחדו 784 מינים, ו-65 מינים נוספים נמצאים כיום רק בגני חיות או חוות, אך לא בטבע.
+
"אירוע ההכחדה בהולוקן" Holocene extinction event היא הכחדה המונית השישית או השביעית במספר בהיסטוריה האבולוציונית והיא הכחדה של מינים כתוצאה מפעילות אנושית.
 +
חלקה של הכחדה זו התרחש במקומות שונים בעולם עם התפשטות [[האדם הנבון]] שיצא מאפריקה ליבשות אחרות וחלקה נמשכך כיום בשל שילוב של [[גידול אוכלוסין]] ו[[צמיחה כלכלית]] באופן שהורס את [[המערכות האקולוגיות]] וכן בגלל צייד ו[[דייג יתר|דייג]] לא מבוקרים. משנת 1500 לספירה ועד היום (2007), נכחדו 784 מינים, ו-65 מינים נוספים נמצאים כיום רק בגני חיות או חוות, אך לא בטבע.
    
מידי שנה מפרסם ארגון IUCN, האיגוד הבינלאומי לשימור טבע את הדו"ח השנתי שלו "רשימת המינים האדומים". (מיני הצומח והחי הנמצאים בדרגות שונות של סכנת הכחדה). כל מין רביעי של יונק, כל מין שמיני של ציפור ושליש ממיני הדו-חיים נמצאים כיום בסכנת הכחדה. מתוך 12 אלף מיני הצומח הנכללים בספר האדום, נתונים יותר משני שלישים תחת איום ממשי.
 
מידי שנה מפרסם ארגון IUCN, האיגוד הבינלאומי לשימור טבע את הדו"ח השנתי שלו "רשימת המינים האדומים". (מיני הצומח והחי הנמצאים בדרגות שונות של סכנת הכחדה). כל מין רביעי של יונק, כל מין שמיני של ציפור ושליש ממיני הדו-חיים נמצאים כיום בסכנת הכחדה. מתוך 12 אלף מיני הצומח הנכללים בספר האדום, נתונים יותר משני שלישים תחת איום ממשי.
שורה 13: שורה 29:  
סכנת ההכחדה מרחפת בעיקר על יונקים ובעלי חיים גדולים, הזקוקים לשטחי מחיה רחבים ההולכים ונעלמים בעקבות פיתוח למטרות אנושיות הכולל בינוי, כריתת עצים וכן עקב ציד למטרות מאכל וסחר.
 
סכנת ההכחדה מרחפת בעיקר על יונקים ובעלי חיים גדולים, הזקוקים לשטחי מחיה רחבים ההולכים ונעלמים בעקבות פיתוח למטרות אנושיות הכולל בינוי, כריתת עצים וכן עקב ציד למטרות מאכל וסחר.
   −
קצב ההכחדה כיום גבוה פי מאה עד אלף מקצב ההכחדה הטבעי. המדינות שבהן המספר הגדול ביותר של מינים בסכנת הכחדה הן [[אוסטרליה]], [[ברזיל]], [[סין]] ו[[מקסיקו]].
+
קצב ההכחדה כיום גבוה פי מאה עד אלף מקצב הרקע של ההכחדה הטבעית. המדינות שבהן המספר הגדול ביותר של מינים בסכנת הכחדה הן [[אוסטרליה]], [[ברזיל]], [[סין]] ו[[מקסיקו]].
    
==סיבות מעשה ידי אדם להכחדה==
 
==סיבות מעשה ידי אדם להכחדה==

תפריט ניווט