שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,291 בתים ,  13:53, 16 ביולי 2014
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הצטברות ביולוגית''' (Bioaccumulation) היא הצטברות של מיני חומרים כמו [[חומרי הדברה]] או [[מתכות כבדות]] באורגניזם ביולוגי. דבר זה מתרחש כאשר היצור החי צובר את החומר הזר בקצב גבוה יותר מאשר קצב ההפטרות או ההתפרקות של אותו חומר. דבר זה מעלה את הסיכוי להצברות החומר ברקמות הגוף ולהפתחות בעיות שונות כמו הרעלה , [[סרטן]] או אפקט [[טטרוגני]].  
+
'''הצטברות ביולוגית''' (Bioaccumulation) היא הצטברות של מיני חומרים כמו [[חומרי הדברה]], [[דיוקסינים]] או [[מתכות כבדות]] באורגניזם ביולוגי או במעלה שרשרת המזון. דבר זה מתרחש כאשר היצור החי צובר את החומר הזר בקצב גבוה יותר מאשר קצב ההפטרות או ההתפרקות של אותו חומר. דבר זה מעלה את הסיכוי להצברות החומר ברקמות הגוף ולהפתחות בעיות שונות כמו הרעלה , [[סרטן]] או אפקט [[טטרוגני]].  
    +
הצטברות ביולוגית משמעותית יכולה להתרחש כאשר יצורים חיים אוכלים צמחים המכילים רעלים או אוכלים יצורים אחרים. הדבר מתרחש גם בסביבה המימית שם החומר הרעיל מתרכז בפלנקטון צמחי שמסנן אותו מתוך המים. לאחר מכן הפלנקטון הצמחי נטרף על ידי פלקנטון בשרי, ולאחר מכן על ידי יצורים זעירים ובהמשך על ידי דגים שעשויים גם לאכול זה את זה. בקצה שרשרת המזון, בקרב בני אדם, ובעלי חיים כמו לוויתני אורקה, דובי קוטב, או נשרים ריכוז החומר יכול להיות גבוה באלפי אחוזים לעומת הריכוז שלו במים או בקרב שכבת [[ייצור ראשוני|הייצור הראשוני]]. הדבר פוגע הן בבריאות של בני אדם והן בבריאותם של בעלי חיים. הרעלת נשרים ודורסים אחרים לדוגמה בחומרי הדברה היא אחת הסיבות המרכזיות ל[[הכחדה|הכחדתם]].
 +
 +
==ראו גם==
 +
* [[זיהום במזון]]
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Bioaccumulation הצטברות ביולוגית] בויקיפדיה האנגלית
 
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Bioaccumulation הצטברות ביולוגית] בויקיפדיה האנגלית

תפריט ניווט