שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,111 בתים ,  01:31, 15 בינואר 2014
יצירת דף עם התוכן "'''התיאורמה של קוז''' (the Coase theorem) או '''חוק קוז''', היא תאוריה בכלכלה נאו קלאסית ובמשפטים שמת..."
'''התיאורמה של קוז''' (the Coase theorem) או '''חוק קוז''', היא תאוריה ב[[כלכלה נאו קלאסית]] ובמשפטים שמתארת את [[יעילות פארטו]] של הקצאה כלכלית נוכח קיום של [[השפעה חיצונית]]. התאורמה טוענת כי אם יש אפשרות למסחר בהשפעה החיצונית ואם יש [[עלויות עסקה]] נמוכות מספיק, המיקוח בין הצדדים יוביל ל"הקצאה יעילה" (בהקשר של יעילות פארטו) בלי קשר להקצאה הראשונית של קניין.

בפועל, מכשולים בפני התמקחות כזו, או קושי להגדיר [[זכויות קניין]] יכולים למנוע התמקחות כפי שקואז מתאר אותה. ה"תיאורמה" הזאת מיוחסת לרוב לכלכלן זוכה מאוניברסטית שיקאגו [[רונלד קוז]], עם זאת קוז עצמו הצהיר שהתאוריה מבוססת אולי על 4 עמודים מתוך מאמר שלו בשנות ה-1960 , "The Problem of Social Cost" וכי היא לא פרי עבודתו בכלל.

מאמר זה, וכן מאמר של קוז משנת 1937 "on the nature of the firm" (שגם בו יש תפקיד נכבד לעלויות עסקה), זיכו את קוז ב[[פרס נובל בכלכלה]] לשנת 1991. במאמר משנת 1960 טען קוז כי בדרך כלל עלויות העסקה בעולם האמיתי הן גבוהות מכדי לאפשר התמקחות יעילה ולכן התאורמה היא לרוב לא ישימה במציאות הכלכלית. מאז הדגימו אחרים את החשיבות של הנחות אחרות לקיום של יעילות פארטו בהקשר זה, כמו [[מידע מושלם]] תוך שימוש ב[[תורת המשחקים]].

עם זאת, חוק קוז נחשב כבסיס חשוב עבור רוב הניתוח הכלכלי המודרני של רגולציה ממשלתית, במיוחד בהקשר של [[עלויות חיצוניות]]. נעשה בו שימוש על ידי משפטנים ומלומדים משפטיים לנתח מחלוקות משפטיות. George Stigler סיכם את המסקנות של תאורית ההשפעות החיצוניות בהעדר עלויות עסקה בספר ללימוד כלכלה משנת 1966 במונחים של עלויות פרטיות וחברתיות, ובפעם הראשונה התייחס קרה לזה "תיאורמה". מאז שנות ה-60 נכבתה ספרו ענפה על התיאורמה של קוז והפרשניות, הוכחות אליה וביקורת עליה המשיכו להתפתח.

==ראו גם==
* [[השפעה חיצונית]]
* [[כלכלה סביבתית]]
* [[עלויות עסקה]]


==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Coase_theorem התיאורמה של קוז] בויקיפידה האנגלית

[[קטגוריה:כלכלה סביבתית]]
[[קטגוריה:זיהום]]
[[קטגוריה:כלכלה נאו קלאסית]]
[[קטגוריה:כלכלה מוסדית]]

תפריט ניווט