שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,102 בתים ,  18:39, 8 בפברואר 2013
מתוך - ויקיפידה
'''ועדת צמח''' הוא כינויה של הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא [[גז טבעי בישראל|משק הגז הטבעי בישראל]], אשר מונתה באוקטובר 2011 על ידי ראש הממשלה [[בנימין נתניהו]] ושר האנרגיה והמים [[עוזי לנדאו]]. הוועדה, שבראשה עמד [[שאול צמח]], מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, הגישה את המלצותיה באוגוסט 2012.

==הרקע להקמת הועדה==
בעקבות גילוי של מאגרי [[גז טבעי]] גדולים בים, מול חופי ישראל (כדוגמת מאגרי [[תמר (שדה גז)|תמר]] ו[[לווייתן (שדה גז)|לוויתן]]), עלה הצורך לבחון ולהגדיר את מדיניות הממשלה בכל הנוגע לפיתוח עתידי של משק הגז הטבעי בישראל, ועל כן הוקמה הוועדה. אחד היעדים המרכזיים של הוועדה היה להגדיר את המדיניות הרצויה לשמירת עתודות לאספקת התצרוכת המקומית, אל מול האפשרות לייצוא הגז.

===חברי הועדה===
*שאול צמח - מנכ"ל [[משרד האנרגיה והמים]]
*פרופ' [[יוג'ין קנדל]] – ראש [[המועצה הלאומית לכלכלה]] במשרד ראש הממשלה
*גל הרשקוביץ – הממונה על התקציבים ב[[משרד האוצר]]
*פרופ' דיוויד גילה [[הממונה על ההגבלים העסקיים]]
*עו"ד אלונה שפר – מנכ"ל [[המשרד להגנת הסביבה]]
*אבריאל בר יוסף – המשנה לראש המטה לביטחון לאומי
*פיני אביבי – המשנה למנכ"ל לעניינים מולטילטראליים ואסטרטגיים במשרד החוץ
*עו"ד אבי ליכט – המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקאלי)

==מסקנות הועדה==
הוועדה קבעה את היקף הגז שיש להבטיח למשק המקומי במטרה שיספיק ל–25 שנה בלבד, וכתוצאה מכך הגבילה את ה[[ייצוא]] ל–53% מעתודות הגז של ישראל. הוועדה טענה שהייצוא נחוץ לצורך עידוד היזמים לחפש מאגרי גז חדשים ולפתח את המאגרים שנמצאו. בכך תגבר התחרות על אספקת הגז לצרכנים ויגבר ביטחון האספקה עקב ריבוי המקורות.

===התנגדויות===
להמלצות, קמו מתנגדים שטענו כי המלצותיה של הוועדה התבססו על הערכה מופרזת של עתודות הגז<ref>http://www.themarker.com/dynamo/energy/1.1834949</ref> מחד, והערכת חסר של הביקוש לגז<ref>http://www.tashtiot.co.il/2012/10/25/%D7%92%D7%96-%D7%98%D7%91%D7%A2%D7%99-215</ref> מאידך. אם ההמלצות תיושמנה, טענו המתנגדים, יספיק הגז לספק את צרכיה של מדינת ישראל למשך זמן מוגבל, ולאחר תקופה זו המדינה תאלץ לייבא גז במחיר יקר. עמדה זו באה לידי ביטוי על ידי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, המדענים הראשיים של המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה והמים<ref>http://www.themarker.com/dynamo/1.1778207</ref>, [[התנועה לאיכות השלטון]], ארגונים סביבתיים רבים ומומחים נוספים. מאוחר יותר הצהיר גם [[המשרד להגנת הסביבה|השר להגנת הסביבה]] [[גלעד ארדן]] כי יש לשקול שוב האם כדאי לייצא את הגז וכי יש לשריין 75% אחוזים מהגז לטובת שימושם של תושבי ישראל<ref>http://www.themarker.com/dynamo/1.1806034</ref>. יש הטוענים כי כמויות הגז ליצוא הוגדלו בעקבות לחצי היזמים על ראש הממשלה ושר האנרגיה והמים<ref>http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000768935</ref>.

== ראו גם ==
*[[גז טבעי בישראל]]
*[[ועדת ששינסקי (חוק הנפט)]]

== קישורים חיצוניים ==
* [http://energy.gov.il/Subjects/NG/Pages/GxmsMniNGCommitee.aspx המלצות הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל], באתר (משרד האנרגיה והמים)
* [http://www.themarker.com/dynamo/1.1811692 ועדת צמח רוצה ליצא 84% מהגז שלנו], באתר (TheMarker)
* [http://idanlandau.com/2012/09/24/how-israeli-gas-was-swallowed-up/ הגז הישראלי ותולדות היבלעותו במלתעות ההון-שלטון-ביטחון], באתר (הבלוג של עידן לנדאו)

==הערות שוליים==
<references/>

[[קטגוריה:ישראל: ועדות ציבוריות]]
[[קטגוריה:ישראל: כלכלה]]
[[קטגוריה:אנרגיה]]
[[קטגוריה:מחצבים]]

תפריט ניווט