שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,207 בתים ,  12:31, 27 במרץ 2012
שורה 22: שורה 22:     
==יעילות מול עמידות==
 
==יעילות מול עמידות==
לטענת לייטר המקבילה של המערכת הכספית היא דומה. היא שמה דגש רב מידי על יעילות - כך שיש זרימה מהירה מידי של כסף. כך שמתוך סך זרימת הכסף היומית, רק 2% מייצגים זרימה של כסף המשולם עבור מוצרים ושירותים וכל שאר הכסף הוא עסקאות ספקולנטיות של מניות, ספקולציה על שערי מטבע וכו'. לייטר לא טוען שיש להחליף מערכת זו לגמרי במערכת אחרת. יש טרייד אוף בין יעילות לבין עמידות - בדומה ליער שיש בו רק מין אחד של עצים שצומחים מהר - לדוגמה יער אורנים. היער צומח מהר אבל די בגפרור אחד כדי לשרוף את כל היער. ברנרד לא מציע להחליף את העצים במין אחר של עצים, אלא לגדל במקביל לעצים האלה עוד סוגים אחרים של "עצים" - סוגים אחרים של מערכות מטבע שיהיו מטבעות משלימים - ויתנו למערכת עוד מגוון ועוד קשרים, על חשבון יעילות המערכת.  
+
לטענת לייטר המערכת הכספית עובדת לפי אותם חוקים בסיסיים של מערכות זורמות. המערכת הכספית הנוכחית שמה דגש רב מידי על יעילות - כך שיש זרימה מהירה מידי של כסף. כך שמתוך סך זרימת הכסף היומית, רק 2% מייצגים זרימה של כסף המשולם עבור מוצרים ושירותים וכל שאר הכסף הוא עסקאות ספקולנטיות של מניות, ספקולציה על שערי מטבע וכו'. לייטר לא טוען שיש להחליף מערכת זו לגמרי במערכת אחרת. יש טרייד אוף בין יעילות לבין עמידות - בדומה ליער שיש בו רק מין אחד של עצים שצומחים מהר - לדוגמה יער אורנים. היער צומח מהר אבל די בגפרור אחד כדי לשרוף את כל היער. ברנרד לא מציע להחליף את העצים במין אחר של עצים, אלא לגדל במקביל לעצים האלה עוד סוגים אחרים של "עצים" - סוגים אחרים של מערכות מטבע שיהיו מטבעות משלימים - ויתנו למערכת עוד מגוון ועוד קשרים, על חשבון יעילות המערכת.
 +
 
 +
==מערכות מטבע היסטוריות==
 +
בנוסף מבקר ליטר את המערכת הקיימת בכך שהיא גורם להפחתת חשיבות העתיד (על ידי מנגנון ה[[היוון]] שמוטבע במערכת על ידי ריבית חיובית על כסף), ובכך שהיא בנויה כדי להעביר את הכוח הכלכלי מידי הציבור לידי קבוצה מצוצמת של אנשים. ליטר טוען שזה דבר שמאפיין חברות עם מבנה פטריאלכי שבהן דמות "הקדוש" הוא אדם עם זקן וללא בת זוג ליידו, לעומת זאת לטענתו בחברות אחרות כמו שומר העתיקה, מצרים והחברה בימי הביניים, שבהם דמות הקדוש היתה אישה או בני איש ואישה (האלה השומרית, איזיס והבתולה מריה בהתאמה) היו לצד המערכת הכספית הזו מערכות מטבע אחרות שהיו בעלות היבטים אחרים - כמו היוון שלילי (במערכת המטבע של המצרים ובימי הביניים).
    
==ספרים==
 
==ספרים==

תפריט ניווט