שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 590 בתים ,  13:27, 28 במאי 2011
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הסביבה הטבעית''' (The natural environment ) מכילה את כל היצורים החיים ואת כל הדברים שאינם חיים שמתקיימים באופן טבעי בכדור הארץ. זו סביבה שמכילה את כל קשרי הגומלין בין כל היצורים החיים, בינם לבין עצמם ובינם לבין הדומם. ניתן לחלק את הסביבה למרכיבים שונים
+
'''הסביבה הטבעית''' (The natural environment ) היא מרחב ומערכת המכילה את כל היצורים החיים ואת כל הדברים שאינם חיים שמתקיימים באופן טבעי בכדור הארץ. זו סביבה שמכילה את כל קשרי הגומלין בין כל היצורים החיים, בינם לבין עצמם ובינם לבין הדומם. נהוג להפריד בין הסביבה הטבעית לבין '''''הסביבה המלאכותית''' (או סביבה בנויה או מתוכננת), שמהווה את היחידות שמושפעות בצורה חזקה מפעילות אנושית. כיום אין מקומות בכדור הארץ שאינם מושפעים כלל מפעילות בני האדם, ולכן קשה לדבר על איזורים שאינם מושפעים כלל מפעילות זו. . מרחב גיאוגרפי נחשב כסביבה טבעית אם רמת ההשפעה של בני האדם עליו נמצאת מתחת לרמה מסויימת. איזורים שאינם טבעיים בצורה מובהקת כוללים איזורי [[חקלאות]] ערים, כפרים.  
* יחידות אקולגיות שלמות שמתפקדות כמערכות טבעיות ללא התערבות אנושית מאסיבית, כולל כל הצמחיה, המיקרו-אורגניזמים,קרקע, סלעים, אטמוספירה ותופעות טבעיות שמתרחשות בתחומן.  
  −
* משאבים טבעיים עולמיים ותופעות פיזיקליות שאין להן גבולות ברורים כמו אוויר, מים, אקלים, כמו גם אנרגיה, קרינה, מטען חשמלי ומגנטיות, שאינם נובעים מפעילות אנושית.
     −
נהוג להפריד בין הסביבה הטבעית לבין הסביבה המלאכותית (או סביבה בנויה או מתוכננת), שמהווה את היחידות שמושפעות בצורה חזקה מפעילות אנושית. כיום אין מקומות בכדור הארץ שאינם מושפעים כלל מפעילות בני האדם, ולכן קשה לדבר על איזורים שאינם מושפעים בכלל מפעילות זו.מרחב גיאוגרפי נחשב כסביבה טבעית אם רמת ההשפעה של בני האדם עליו נמצאת מתחת לרמה מסויימת. איזורים שאינם טבעיים בצורה מובהקת כוללים איזורי [[חקלאות]] ערים, כפרים. בסביבה מלאכותית:
+
ישנם מספר הבדלים בין הסביבה הטבעית לבין הסביבה מלאכותית:
* המציאות הפיזית, מתוכננת על ידי בני אדם ולא כחלק מ[[מערכת אקולוגית]] מקומית.
+
* המציאות הפיזית במערכת הטבעית נקבעת על ידי [[מערכת אקולוגית]] מקומית, בעוד שבסביבה מלאכותית מתוכננת על ידי בני אדם.  
* השינוי בתוך המערכת המלאכותית והמינים המרכיבים אותה, לא נקבע על ידי תהליך אבולוציוני גנטי של המינים השונים, אלא בעיקר על ידי החלטות חברתיות ו[[אבולוציה תרבותית]] פנים אנושית.  
+
* השינוי בתוך מערכת טבעית נוצר בשילוב של תנאי סביבה (כמו שינויי אקלים) יחד עם תהליך אבולוציוני גנטי של המינים השונים. לעומת זאת המערכת המלאכותית והמינים המרכיבים אותה, נקבעת בעיקר על ידי החלטות חברתיות ו[[אבולוציה תרבותית]] פנים אנושית.  
* בסביבה המלאכותית ניתן למצוא חומרים רבים שאינם מיוצרים בסביבה הטבעית כמו פלסטיק, מתכות, תרכובות וכו'. חלק מחומרים אלה אינו מתפרק בסביבה הטבעית, או שמתפרק בצורה איטית. חלק מהחומרים הם רעילים לאדם וליצורים חיים אחרים.  
+
* בסביבה המלאכותית ניתן למצוא חומרים רבים שאינם מיוצרים בסביבה הטבעית כמו פלסטיק, מתכות, תרכובות וכו'. חלק מהחומרים נובעים מכרייה וצורות אחרות של [[משאבים מתכלים]], חלק מחומרים אלה אינו מתפרק בסביבה הטבעית, או שמתפרק בצורה איטית. חלק מהחומרים הם רעילים לאדם וליצורים חיים אחרים.  
 
* עיקר התנהלות הסביבה המלאכותית, בעיקר במאות השנים האחרונות הוא התנהלות קווית, שמתסמכת על אנרגיה, חומרי גלם ושירותים טבעיים בצורה קווית המכלה את המאגרים המתכלים, זאת בניגוד למערכות הטבעיות שלרוב עובדות כחלק [[מחזור אקולוגי|ממחזורים אקולוגיים]].  
 
* עיקר התנהלות הסביבה המלאכותית, בעיקר במאות השנים האחרונות הוא התנהלות קווית, שמתסמכת על אנרגיה, חומרי גלם ושירותים טבעיים בצורה קווית המכלה את המאגרים המתכלים, זאת בניגוד למערכות הטבעיות שלרוב עובדות כחלק [[מחזור אקולוגי|ממחזורים אקולוגיים]].  
 +
 +
ניתן לחלק את הסביבה הטבעית למרכיבים שונים
 +
* [[מערכת אקולוגית|יחידות אקולגיות]] שלמות שמתפקדות כמערכות טבעיות ללא התערבות אנושית מאסיבית, כולל כל הצמחיה, המיקרו-אורגניזמים,קרקע, סלעים, אטמוספירה ותופעות טבעיות שמתרחשות בתחומן.
 +
* משאבים טבעיים עולמיים ותופעות פיזיקליות שאין להן גבולות ברורים כמו: אוויר, מים, אקלים, כמו גם אנרגיה, קרינה, מטען חשמלי ומגנטיות, שאינם נובעים מפעילות אנושית.
 +
 +
==ראו גם==
 +
* [[מערכת אקולוגית]]
 +
* [[ייצור ראשוני]]
 +
* [[אקולוגיה]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
שורה 13: שורה 20:     
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
 
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
 +
[[קטגוריה:מערכות]]

תפריט ניווט