שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 39: שורה 39:  
==הפרעות למחזורים==
 
==הפרעות למחזורים==
 
{{הפניה לערך מורחב|המהפכה התעשייתית הבאה}}
 
{{הפניה לערך מורחב|המהפכה התעשייתית הבאה}}
הכלכלה האנושית הנוכחית היא כלכלה שבעיקרה היא כלכלה קווית שבה כורים או שואבים חומר גלם במקום אחד, מייצרים מוצרים תוך יצירת כמות גדולה של פסולת רעילה או שמכילה חומרים שאינם מתפרקים בטבע או שמתפרקים באיטיות, וזורקים פסולת נוספת בתום השימוש. כך לדוגמה שימוש ב[[דשן כימי]] גורם לתלות ב[[דלק מחבצי]] מצד אחד ובהפרעה למחזורים ביוגאוכימיים מצד שני.
+
הכלכלה האנושית הנוכחית היא כלכלה שבעיקרה היא כלכלה קווית שבה כורים או שואבים עופרות ומחצבים ומכינים מהם [[חומרי גלם]] במקום אחד, מייצרים מוצרים תוך יצירת כמות גדולה של פסולת רעילה או שמכילה חומרים שאינם מתפרקים בטבע או שמתפרקים באיטיות, וזורקים פסולת נוספת בתום השימוש. כך לדוגמה שימוש ב[[דשן כימי]] גורם לתלות ב[[דלק מחצבי]] מצד אחד ובהפרעה למחזורים ביוגאוכימיים מצד שני.  
 
  −
זהו תהליך קווי שאין בו מחזוריות. מיחזור או שימוש חוזר למשך מספר פעמים מקטין במעט את הבעיה אבל משאיר את המערכת בצורה של מערכת קווית בגלל שברוב החומרים יש איכות יורדת של החומר עד שלבסוף לא ניתן למחזר אותו (downcycle). בסופו של דבר התהליך הקווי חייב להפסק - אם בגלל התייקרות חומרי הגלם בגלל נדירות גדלה שלהם, אם בגלל כילוי מוחלט של חומרי הגלם (דבר נדיר בהרבה), אם בגלל בעיות זיהום שהפסולת הנוצרת בתהליך הקווי יוצרת, או תהליך אחר כמו קריסה של התרבות שתלויה בתהליך קווי כזה (ראו [[קריסה (ספר)]]).  
      +
זהו תהליך קווי שאין בו מחזוריות. [[מיחזור]] או [[שימוש חוזר]] למשך מספר פעמים מקטין במעט את הבעיה אבל משאיר את המערכת בצורה של מערכת קווית בגלל שברוב החומרים יש איכות יורדת של החומר עד שלבסוף לא ניתן למחזר אותו (downcycle). בסופו של דבר התהליך הקווי חייב להפסק - אם בגלל התייקרות חומרי הגלם בגלל נדירות גדלה שלהם, אם בגלל כילוי מוחלט של חומרי הגלם (דבר נדיר בהרבה), אם בגלל בעיות זיהום שהפסולת הנוצרת בתהליך הקווי יוצרת, או תהליך אחר כמו קריסה של התרבות שתלויה בתהליך קווי כזה (ראו [[התמוטטות (ספר)]]).
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט