שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,189 בתים ,  14:26, 29 במאי 2008
שורה 37: שורה 37:     
==הכחדת מינים ככשל שוק בכלכלה==
 
==הכחדת מינים ככשל שוק בכלכלה==
הכחדת מינים היא דוגמה קלאסית לכשל שוק. ככל שמין ניצוד הופך לנדיר יותר מחירו עולה, ולציידים יש יותר מוטיבציה לחפש אחריו. מינים כגון הטיגריס והקרנף עומדים על סף הכחדה בגלל ציד לא חוקי הנובע מסיבה זו.
+
בנוגע לבעיות סביבה רבות, כלכנים טוענים באופן כללי כי כאשר בעיות הסביבה יהפכו חמורות יותר, מחיר הפגיעה בסביבה יעלה וכתוצאה מכך יגבר הלחץ להפנים את הנושא לתוך השוק וכן מנגנון המחירים יקטין את הפגיעה בסביבה.
הכחדת מינים עלולה לגרום לקריסת מערכות אקולוגיות, אשר השלחותיהן הכלכליות אינן ידועות, ולאי יכולת מימוש של פטנציאל תיירותי. מין שניכח אינו ניתן להחזרה, וזו דוגמה לכך שכסף אינו חליפי לכל דבר בטבע.  
+
 
 +
אלא שהכחדת מינים היא דוגמה ל[[כשל שוק]] בו מנגנון זה לא יעבוד. ככל שמין ניצוד הופך לנדיר יותר, מחירו עולה, ולציידים יש יותר מוטיבציה ומימון לחפש אחריו. מינים כגון הטיגריס והקרנף עומדים על סף הכחדה בגלל ציד לא חוקי הנובע מסיבה זו, גם הפיל האפריקאי ניצוד במספרים גדולים בגלל ביקוש עולה לשנהבים. יש טענות כי אחת הסיבות העיקריות להכחדת דולפין הנהרות הסיני היתה גידול בכמות הפרטים שניצודו.  
 +
 
 +
הכחדת מינים עלולה לגרום לקריסת מערכות אקולוגיות, אשר השלחותיהן הכלכליות אינן ידועות. השפעה מתונה הרבה יותר היא לאי יכולת מימוש של פטנציאל תיירותי. מין שנכחד אינו ניתן להחזרה, ובנוסף הוא מערער את המערכת האקולוגית שבה היה, ומגדיל את סיכויי ההכחדה של מינים נוספים התלויים בו.  דבר זה מהווה דוגמה לכך שכסף אינו חליפי לכל דבר בטבע. בנוסף הדבר מהווה הדגמה לחשיבות של תאוריה כלכלית דינאמית שבה יש אי-הופכיות של הזמן בניגוד לתאוריה הנאו קלאסית שבה [[כל דבר הוא הפיך]].
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט