שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,978 בתים ,  10:25, 10 בפברואר 2008
הרחבה לפי ויקיפידה האגלית ומקורות נוספים
שורה 1: שורה 1: −
מושג המתאר את המערכת החברתית-כלכלית שמתפרסת על כל כדור הארץ. סוג המערכת הזו היא הקפיטליזם.  
+
'''גלובליזציה''' או '''עולמיות''' ('''Globalization''') היא תהליך שבו בני האדם בעולם כולו עוברים איחוד לעבר חברה אחת. תהליך זה נובע משילוב של כוחות כלכליים, טכנולוגיים, חברתיים, תרבותיים, תקשורתיים ופוליטיים.  
השימוש במילה מתאר את מעבר הכסף בין מדינות שונות, סחורות עוברות דרך הגבולות, התניידות של אנשים על פני כדור הארץ, הן לעבודה ועסקים והן לתיירות ונופש, רשתות אינטרנטיות וטלפוניים סלולרים.
+
 
האידיאולוגיה המלווה את המושג היא שמהלך זה של הפיכת כדור הארץ למערכת חברתית-כלכלית אחת היא הכרח המציאות.
+
פעמים רבות משתמשים במונח גלובליצזיה, כדי להתייחס ל[[גלובליזציה כלכלית]] שהיא תהליך האיחוד של הכלכלות המקומיות והלאומיות לעבר כלכלה בינלואמית ועולמית, באמצעות סחר, השקעות במדינות זרות, זרמי הון, הגירה והפצה של טכנולוגיה, הסכמים, מוסדות ומוסכמות תרבותיות. עם זאת יש היבטים שונים לגלובליציזה (כמו [[גלובליזציה תרבותית]] או [[גלובליצזיה תקשורתית]] וכו) וההתייחסות להיבט היא לפי ההקשר. בספרות ובעיתונות הכלכלית יש באופן היסטורי יותר התייחסות לתהליך, יחסית לתחומים אחרים.  
 +
 
 +
במובן האידאולוגי, המילה גלובליציה משמשת גם לתאור הצעדים ה[[כלכלה נאו-ליברלית|נאו-ליברליים]] או ה[[קפיטליזם|קפיטליסטיים]] שקשורים לגלובליציה כלכלית, ואת התפיסה שתהליך זה של הפיכת כדור הארץ למערכת חברתית-כלכלית אחת הוא טבעי, הכרחי ורצוי. מתנגדי הגלובלציה, שחלקם מכונה תנועת ה[[אנטי גלובליזציה]] נחלקים בין זרמים שונים כמו תומכי לאומיות; מצדדי כלכלה מקומית; ותומכים ברעיון של עולמיות, אבל במינון אחר בין עולמי ומקומי או בעל אופי אחר (לדוגמה תומכים בממשלה עולמית או לחלופין באנרכיזם).
 +
 
 +
פעמים רבות משתמשים במונח גלובליצזיה כמונח נרדף למונח בין-לאומית (internationalization), וגלובליזציה מוגדרת לפעמים גם כהפיכת כל דבר לבין-לאומי או לעולמי במובן שהוא לא קשור לארץ מסויימת. אבל יש המבדילים בין המונחים (לדוגמה הכלכלן האקולוגי [[הרמן דיילי]]). "גלובלי" או "עולמי" פרושו "עולם אחד" כיחידה אחת, בעוד ש"בין-לאומי" (בין מדינות) פרושו שיש אינטראקציה בין אנשים במדינות שונות שבהן יש ייחוד לשפות, עמים, תרבויות, שפות, לאומים, גבולות, כלכלות, ומערכות אקולוגיות.
 +
 
 +
יש הטוענים כי גלובליזציה הוא תהליך מתמשך שהחל לפני אלפי שנים, עם זאת, יש הסכמה כי תהליך זה הואץ באופן משמעותי במאות האחרונות ובעשורים האחרונים, ולפעמים מתייחסים למונח רק בהקשר של הגלובליציה המודרנית. השורשים של תהליך זה מצויים במסעות הכיבוש והסחר של מעצמות אירופה (פורטוגל, ספרד, הולנד, צרפת, ואנגליה) ביבשות אמריקה באפריקה ובאסיה, ה[[קולוניאליזם]].  
    
===קריאה נוספת===
 
===קריאה נוספת===
 
גלובלזציה, דב חנין, האוניברסיטה המשודרת.
 
גלובלזציה, דב חנין, האוניברסיטה המשודרת.
 +
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Globalization בויקיפדיה האנגלית]
 +
 +
[[קטגוריה:גלובליזציה]]

תפריט ניווט