שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:     
==השלכות של מחסור בצל בעיר==
 
==השלכות של מחסור בצל בעיר==
שטחים חמים מידי בעיר עלולים להיות חלק מ[[תכנון מוטה רכב פרטי]] והם מהווים חסם ל[[הליכה ברגל]], [[רכיבה באופניים]] ושימוש ב[[תחבורה ציבורית]]. עומס חום עלול לעודד אנשים להשתמש יותר במכוניות בגלל חוסר הנוחות של הליכה ורכיבה בחום, ובגלל המתנה בתחנות אוטובוס בתנאים לא נוחים. ההשפעות של דבר זה הן נרחבות : יותר [[פקקי תנועה]], [[זיהום אוויר מתחבורה]], בעיות [[חניה]], [[תאונות דרכים]], [[התחממות עולמית]] ועוד [[השפעות חיצוניות של מכוניות]]. השפעה חמורה נוספת היא פגיעה ב[[פעילות גופנית]] ועידוד [[אורח חיים יושבני]], שגורר השלכות בריאותיות גבוהות על האוכלוסייה. הפחתת ההליכה בעיר פוגעת גם בכלכלה העירונית בגלל [[פרבור|פרבור המסחר]] - יציאה של עסקים אל מחוץ לעיר - דבר שמעודד עוד יותר שימוש במכוניות. דבר נוסף הוא החמרה של [[אי חום עירוני]] - הגברה של עומסי חום שעלולים ליצור בעיות בריאותית (כמו בעיות נשימה, דום לב), יוצרים פגיעה ברווחה וגורמים להגברת צריכת חשמל.
+
חשיפה מעטה לשמש היא דבר מועיל לבריאות, היות והיא מאפשרת ייצור של ויטמין די. לעומת זאת חשיפה ממושעת לשמש גוררת סיכונים בריאותיים שונים. סיכון בריאותי חשוב הוא התפתחות של [[מלנומה]]. סרטן עור זה עלול להיות קטלני. השכיחות של מלנומה בישראל היא בין הגבוהות בעולם כ 1600 מקרי תחלואה בכל שנה. טיפול ממוצע בחולה היא כ 11,000 ש"ח בשנה, וסך העלות היא כרבע מילאיארד ש"ח בשנה. {{הערה|שם=משרד הפנים|מתוך החוברת, קיימות וסביבה ככלי
 +
פיתוח בשלטון המקומי, משרד הפנים, 2018}}
   −
לפי [[ארגון הבריאות העולמי]] הנזק מ[[אורח חיים יושבני]] במדינות עשירות, כמו ישראל הוא נרחב - 7.7% מכלל מקרי המוות- זהו גורם המוות הרביעי בחשיבותו, מיד לאחר [[השמנה]] ובשיעור דומה לה. {{הערה|1=[https://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/GlobalHealthRisks_report_full.pdf?ua=1&ua=1 Global health risks] גורמי סיכון עולמיים - ארגון הבריאות העולמי, 2009, טבלה 1, עמ' 11}} בנוסף מחסור בצל במרחב העירוני עלול לגרום מקרים רבים יותר של [[סרטן העור]].  
+
 
 +
בנוסף לכך חשיפה רבה לקרינת שמש מאיצה את תהליך הזדקנות העור, דבר שגורר הופעת כתמים וקמטים בעור. בנוסף חשיפה לשמש עלול להזיק לעיניים ולגרום מגוון מחלות כמו קטרקט ובעיות אחרות.
 +
 
 +
שטחים חמים מידי בעיר עלולים להיות חלק מ[[תכנון מוטה רכב פרטי]] והם מהווים חסם ל[[הליכה ברגל]], [[רכיבה באופניים]] ושימוש ב[[תחבורה ציבורית]]. עומס חום עלול לעודד אנשים להשתמש יותר במכוניות בגלל חוסר הנוחות של הליכה ורכיבה בחום, ובגלל המתנה בתחנות אוטובוס בתנאים לא נוחים. ההשפעות של דבר זה הן נרחבות : יותר [[פקקי תנועה]], [[זיהום אוויר מתחבורה]], בעיות [[חניה]], [[תאונות דרכים]], [[התחממות עולמית]] ועוד [[השפעות חיצוניות של מכוניות]]. השפעה חמורה נוספת היא פגיעה ב[[פעילות גופנית]] ועידוד [[אורח חיים יושבני]], שגורר השלכות בריאותיות גבוהות על האוכלוסייה. הפחתת ההליכה בעיר פוגעת גם בכלכלה העירונית בגלל [[פרבור|פרבור המסחר]] - יציאה של עסקים אל מחוץ לעיר - דבר שמעודד עוד יותר שימוש במכוניות.
 +
 
 +
מחקר בנושא עלות-תועלת של הצללה בישראל מצא שהתועלת הכלכלית שנובעת מהגברת הפעילות הגופנית (הפחתת [[אורח חיים יושבני]]) של אוכלוסיות מבוגרות גבוה פי כמה לעומת עליית התועלת מהפחתתת תחלואה במחלות כמו מלנומה. זאת עקב חסכון בדברים כמו אובדן ימי אבטלה, אבטלה תחלואה ותמותה. {{הערה|שם=משרד הפנים}} לפי [[ארגון הבריאות העולמי]] הנזק מ[[אורח חיים יושבני]] במדינות עשירות, כמו ישראל הוא נרחב - 7.7% מכלל מקרי המוות- זהו גורם המוות הרביעי בחשיבותו, מיד לאחר [[השמנה]] ובשיעור דומה לה. {{הערה|1=[https://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/GlobalHealthRisks_report_full.pdf?ua=1&ua=1 Global health risks] גורמי סיכון עולמיים - ארגון הבריאות העולמי, 2009, טבלה 1, עמ' 11}} בנוסף מחסור בצל במרחב העירוני עלול לגרום מקרים רבים יותר של [[סרטן העור]].
 +
 
 +
דבר נוסף הוא החמרה של [[אי חום עירוני]] - הגברה של עומסי חום שעלולים ליצור בעיות בריאותית (כמו בעיות נשימה, דום לב), יוצרים פגיעה ברווחה וגורמים להגברת צריכת חשמל.
    
==נוחות אקלימית ועומס תרמי==
 
==נוחות אקלימית ועומס תרמי==

תפריט ניווט