שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 48 בתים ,  15:13, 20 באוקטובר 2020
הנגשת פתיח הערך תוך שימוש ב HTML --- דרך תבניות {{ש}}, הסרת הדגשות לראשי תיבות שמצאתי כמכבידות על הקורא, יצירת פרק "הבחנת יסוד" ועוד.
שורה 3: שורה 3:     
'''ייצור ראשוני''' (באנגלית: '''Primary production''') הוא הייצור של תרכובות אורגניות מתוך [[פחמן דו-חמצני]] אן-אורגני שמקורו באטמוספירה או בים.{{ש}}
 
'''ייצור ראשוני''' (באנגלית: '''Primary production''') הוא הייצור של תרכובות אורגניות מתוך [[פחמן דו-חמצני]] אן-אורגני שמקורו באטמוספירה או בים.{{ש}}
ייצור ראשוני מתרחש בעיקר על ידי ניצול [[אור השמש]] ב[[תהליך]] ה[[פוטוסינתזה]]. בנוסף לפוטוסינתזה קיימים גם תהלכי [[כימוסינתזה]] אך הם מצומצמים בהרבה.  
+
ייצור ראשוני מתרחש בעיקר על ידי ניצול [[אור השמש]] ב[[תהליך]] ה[[פוטוסינתזה]]; קיימים גם תהלכי [[כימוסינתזה]] אך הם מצומצמים בהרבה.  
   −
כל החיים בכדור הארץ נסמכים באופן ישיר או עקיף על הייצור הראשוני. היצורים האחראים לייצור הראשוני נקראים '''יצרנים ראשוניים''' או '''אוטוטרופים''' והם הבסיס של [[מארג המזון]]. באזורים אקולוגיים יבשתיים, אלו הם בעיקר צמחים, ואילו ב[[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] ימיות האצות הן היצרנים הראשוניים העיקריים.
+
כל החיים בכדור הארץ נסמכים באופן ישיר או עקיף על הייצור הראשוני. היצורים האחראים לייצור הראשוני נקראים '''יצרנים ראשוניים''' או '''אוטוטרופים''' והם הבסיס של [[מארג המזון]];{{ש}}
 +
באזורים אקולוגיים יבשתיים, אלו הם בעיקר צמחים, ואילו ב[[מערכת אקולוגית|מערכות אקולוגיות]] ימיות אלו בעיקר אצות.
    
==הבחנת יסוד==
 
==הבחנת יסוד==
מדעני אקלים מבחינים בין '''ייצור ראשוני גולמי''' (GPP) שהוא הכמות הכוללת של פחמן דו חמצני שמתקבלת מכלל הפוטוסינתזה והכימוסינתזה, לבין '''יצור ראשוני נטו''' (NPP) שהוא כמות הפחמן הדו חמצני שקובעה לאחר קיזוז הפסדי פחמן עקב תהליכים כמו צריכת חמצן צמחית (הגורמת לפליטה של פחמן דו חמצני חזרה לסביבה הלא אורגנית).
+
מדעני אקלים מבחינים בין '''ייצור ראשוני גולמי''' (GPP) שהוא הכמות הכוללת של פחמן דו חמצני שמתקבלת מכלל הפוטוסינתזה והכימוסינתזה, לבין '''יצור ראשוני נטו''' (NPP) שהוא כמות הפחמן הדו חמצני שקובעה לאחר קיזוז הפסדי פחמן דו חמצני עקב תהליכים כמו [[צריכת חמצן צמחית]] (הגורמת לפליטה של פחמן דו חמצני חזרה לסביבה הלא אורגנית).
    
==תיאור כימי==
 
==תיאור כימי==
6,876

עריכות

תפריט ניווט