שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 7: שורה 7:     
==היסטוריה ותהליכים ארוכי טווח==
 
==היסטוריה ותהליכים ארוכי טווח==
איזור המזרח התיכון היה בעבר "הסהר הפורה" שבו בויתה החיטה וגידולים נוספים במסגרת [[המהפכה הנאוליתית]] מעצמות חקלאיות כללו את שומר, בבל, מצרים, פרס, סוריה ועוד.  
+
איזור המזרח התיכון היה בעבר "הסהר הפורה" שבו בויתה ה[[חיטה]] וגידולים רבים נוספים במסגרת [[המהפכה הנאוליתית]]. מעצמות חקלאיות כללו את שומר, בבל, מצרים, עילם, פרס, סוריה ועוד.  
   −
מצוקות מים במזרח התיכון אפשר לראות בחלק מסיפורי התנ"ך כמו נדידת יעקב למצרים ו-7 בשנות הבצורת בסיפורי יוסף במצרים. כמו כן ניהול מים לא נכון והמלחה איטית של הקרקעות הובילו  ל[[דעיכת האימפריה השומרית]].  
+
עם הזמן הלך אזור והתייבש. אפשר לראות בחלק מסיפורי התנ"ך מצוקת מים כמו נדידת יעקב למצרים ו-7 בשנות הבצורת בסיפורי יוסף במצרים. כמו כן ניהול מים לא נכון והמלחה איטית של הקרקעות הובילו  ל[[דעיכת האימפריה השומרית]].  
   −
[[שינויי אקלים]] [[תהליכים ארוכי טווח|ארוכי טווח]] במהלך אלפי השנים האחרונות הובילו להתייבשות איטית של האיזור וירידה בכמות הגשם באיזור זה כמו גם באיזור צפון אפריקה (באיזור בו שכנה קרתגו) ולתהליכי [[מדבור]]. לפי הביולוג [[ג'ארד דיימונד]] ירידה זו בכמות הגשמים היא סיבה מרכזית לירידה בחשיבותו של המזרח התיכון כמעצמה חקלאית, כלכלית ופוליטית. {{הערה|הפרקים המסכמים את הספר [[רובים חיידקים ופלדה]].}}
+
[[שינויי אקלים]] [[תהליכים ארוכי טווח|ארוכי טווח]] במהלך אלפי השנים האחרונות הובילו להתייבשות איטית של האיזור וירידה בכמות הגשם באיזור זה כמו גם באיזור צפון אפריקה (באיזור בו שכנה קרתגו) ולתהליכי [[מדבור]]. לפי הביולוג [[ג'ארד דיימונד]] ירידה זו בכמות הגשמים היא סיבה מרכזית לירידה בחשיבותו של המזרח התיכון כמעצמה חקלאית, כלכלית ופוליטית. {{הערה|בפרקים המסכמים את הספר [[רובים חיידקים ופלדה]].}}
   −
את חוסר הטיפול במצוקת המים על רקע עויינות ומלחמות וכן פרוץ של מלחמות מים ניתן להשוות על רקע היסטורי ל[[בני המאיה|התמוטטות תרבות המאיה]] על רקע דומה.
+
את חוסר הטיפול במצוקת המים על רקע עויינות ומלחמות וכן פרוץ של מלחמות מים ניתן להשוות עם [[בני המאיה|התמוטטות תרבות המאיה]] על רקע דומה. וכן הרס תרבות [[האנסזאי]] בדרום מזרח ארצות הברית של היום על רקע משבר מים.
    
==גורמים למשבר המים==
 
==גורמים למשבר המים==

תפריט ניווט