שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 19: שורה 19:     
===גידול אוכלוסין===
 
===גידול אוכלוסין===
אחד הגורמים המרכזיים למשבר המים הוא [[גידול אוכלוסין]] מהיר שמאיץ את הביקוש למים - הן דרך הצריכה לתושבים ולתעשייה והן בעקבות גידול בביקוש ל[[מזון]]. במדינות מזרח תיכוניות רבות החקלאות היא ענף מרכזי וחשוב. בנוסף ממשלות רבות מנסות לשמור על עצמאות מזון ולכן מסבסדות את החקלאות ובעיקר גידולים שדורשים מים רבים כמו [[חיטה]].  
+
אחד הגורמים המרכזיים למשבר המים הוא [[גידול אוכלוסין]] מהיר שמאיץ את הביקוש למים - הן דרך הצריכה לתושבים לחקלאות ולתעשייה והן בעקבות גידול בביקוש ל[[מזון]]. במדינות מזרח תיכוניות רבות החקלאות היא ענף מרכזי וחשוב. בנוסף ממשלות רבות מנסות לשמור על עצמאות מזון ולכן מסבסדות את החקלאות ובעיקר גידולים שדורשים מים רבים כמו [[חיטה]].
 +
 
 +
דוגמה לגידול אוכלוסין מהיר אפשר לראות ב[[כלכלת מצרים|מצרים]]. [[גידול אוכלוסין|אוכלוסיית מצרים גדלה]] בהתמדה במשך כ-150 שנה. במשך רוב התקופה הזו גדלה האוכלוסייה בקצב קבוע של 1% עד 2.5% בשנה, אבל בגלל הגידול העקבי במשך כל התקופה הזו האוכלוסייה גדלה פי 10. בשנת 1882 חיו במדינה 6.7 מיליון אנשים, עד 1937 גרו בה כמעט 16 מיליון אנשים ועד 1976 גרו במצרים 36 מיליון בני אדם. מאז תקופה זו חלה האצה בגידול האוכלוסייה כך שעד 2006 חיו במדינה 72 מיליון בני אדם וכמעט 95 מליון תושבים בשנת 2017. [http://www.sis.gov.eg/newvr/egyptinfigures/Tables/1-%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%83%D8%A7%D9%86/9.pdf] כמעט כל האוכלוסייה מרוכזת ב-2% משטח המדינה (כ-20 אלף קמ"ר מתוך כמיליון קמ"ר), ולפיכך עמק הנילוס הוא אחד האזורים הצפופים בעולם עם צפיפות של 1,540 בני אדם לקילומטר מרובע. גידול כזה  מדגים את הנושא של [[גידול מעריכי]], עם כי מצרים גם עוברת ירידה בשיעור הפריון כחלק מ[[מעבר דמוגרפי]]. מדינות נוספות באיזור שהאוכלוסייה שלהן גדלה במהירות כוללות את סוריה, ירדן, ישראל ועוד. יש לשים להיבט של [[מומנטום אוכלוסין]]  - גם אם כל הזוגות הצעירים יחליטו היום שהם מביאים רק 2 ילדים ובכך יגרמו בעתיד ל[[ייצוב אוכלוסין]] עדיין האוכלוסייה תמשיך לגדול למשך עשרות שנים ואיתה גם הביקוש למים. בנוסף אם מדינה נמצאת מעל יכולת הנשיאה שלה- קצב צריכת המים שלה גדול יותר מהקצב הממוצע של המים הנכנסים (כולל מים מותפלים), עלול להתרחש משבר מים גם אם האוכלוסייה כבר אינה גדלה ואפילו יורדת.
   −
דוגמה לגידול אוכלוסין מהיר אפשר לראות ב[[כלכלת מצרים|מצרים]]. [[גידול אוכלוסין|אוכלוסיית מצרים גדלה]] בהתמדה במשך כ-150 שנה. במשך רוב התקופה הזו גדלה האוכלוסייה בקצב קבוע של 1% עד 2.5% בשנה, אבל בגלל הגידול העקבי במשך כל התקופה הזו האוכלוסייה גדלה פי 10. בשנת 1882 חיו במדינה 6.7 מיליון אנשים, עד 1937 גרו בה כמעט 16 מיליון אנשים ועד 1976 גרו במצרים 36 מיליון בני אדם. מאז תקופה זו חלה האצה בגידול האוכלוסייה כך שעד 2006 חיו במדינה 72 מיליון בני אדם וכמעט 95 מליון תושבים בשנת 2017. [http://www.sis.gov.eg/newvr/egyptinfigures/Tables/1-%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%83%D8%A7%D9%86/9.pdf] כמעט כל האוכלוסייה מרוכזת ב-2% משטח המדינה (כ-20 אלף קמ"ר מתוך כמיליון קמ"ר), ולפיכך עמק הנילוס הוא אחד האזורים הצפופים בעולם עם צפיפות של 1,540 בני אדם לקילומטר מרובע. גידול כזה  מדגים את הנושא של [[גידול מעריכי]], עם כי מצרים גם עוברת ירידה בשיעור הפריון כחלק מ[[מעבר דמוגרפי]]. מדינות נוספות באיזור שהאוכלוסייה שלהן גדלה במהירות כוללות את סוריה, ירדן, ישראל ועוד. יש לשים להיבט של [[מומנטום אוכלוסין]]  - גם אם כל הזוגות הצעירים יחליטו היום שהם מביאים רק 2 ילדים ובכך יגרמו בעתיד ל[[ייצוב אוכלוסין]] עדיין האוכלוסייה תמשיך לגדול למשך עשרות שנים ואיתה גם הביקוש למים. בנוסף אם מדינה נמצאת מעל יכולת הנשיאה שלה- קצב צריכת המים שלה גדול יותר מהקצב הממוצע של המים הנכנסים עם המים המותפלים יכול להתרחש משבר מים גם אם האוכלוסייה כבר אינה גדלה ואפילו יורדת.
   
===שאיבת מים וסכרים במדינות מחוץ לאזור===
 
===שאיבת מים וסכרים במדינות מחוץ לאזור===
 
גורם חשוב נוסף למשבר המים היא שאיבה של מים והקמת סכרים על ידי מדינות מחוץ לאיזור - טורקיה שואבת את מי הפרת והחידקל וגוררת מחסור במים במורד הזרם בסוריה ובעירק. אתיופיה שואבת מים במקורות הנילוס וגורעת את כמות המים בנילוס.
 
גורם חשוב נוסף למשבר המים היא שאיבה של מים והקמת סכרים על ידי מדינות מחוץ לאיזור - טורקיה שואבת את מי הפרת והחידקל וגוררת מחסור במים במורד הזרם בסוריה ובעירק. אתיופיה שואבת מים במקורות הנילוס וגורעת את כמות המים בנילוס.

תפריט ניווט