שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 7: שורה 7:     
==הכחדה בפרה-היסטוריה==
 
==הכחדה בפרה-היסטוריה==
בהגדרה רחבה אירוע ההכחדה בהולוקן כולל את היעלמותם של מיני בעלי חיים גדולים , בעיקר יונקים ועופות גדולים, בסוף עידן הקרח האחרון, בתקופה מלפני 13,000 שנה עד 9,000 שנה מהיום. הכחדה זו המכונה  megafauna, נחשבה בעבר לתוצאה של [[שינוי האקלים]], אם כי הסבר סביר יותר שלה הוא התפשטות בני האדם, שהתרחשה בתאום מושלם עם העלמות מינים אלה הן באוסטרליה והן באמריקה (הצפונית והדרומית) עם הגעת האדם הנבון אליהן. אירוע זה נקראים לפעמים '''הכחדת עידן הקרח'''. עם זאת, אירוע ההכחדה בהולוקן מתמשך במשך האירועים של האלף האחרון, כולל ימינו אלו.
+
[[קובץ:Extinctions Africa Austrailia NAmerica Madagascar.gif|ממוזער|הכחדות של מיני יונקים גדולים והגעת האדם. הציר האופקי הוא ציר לוגריתמי של השנים מהיום. החץ השחור מסמן את הגעת האדם ליבשות שונות. הציר האנכי מסמן את אחוז מיני היונקים שהיה במקום]]
 +
בהגדרה רחבה אירוע ההכחדה בהולוקן כולל את היעלמותם של מיני בעלי חיים גדולים , בעיקר יונקים ועופות גדולים, בתקופה של עשרות אלפי השנים האחרונות. הכחדה זו יוחסה בעבר ל[[שינוי האקלים]] עקב סוף עידן הקרח ,אבל בשנים האחרונות התברר כי הכחדות התרחשו בסמוך להגעת [[בני אדם]] מסוג "האדם הנבון" למקומות חדשים שונים - לפני ואחרי עידן הקרח.
 +
 
 +
התפשטות "האדם הנבון", נמצאה בתאום עם העלמות מיני יונקים גדולים באוסטרליה (לפני 30 אלף שנה) ביבשות אמריקה, הצפונית והדרומית (לפני כ-10,000 שנה דרך איזור סיביר) והאי מדגסקר (לפני כ-2000 שנה). אירוע זה נקראים לפעמים '''הכחדת עידן הקרח'''. עם זאת, אירוע ההכחדה בהולוקן נוגע בעיקר להכחדה שהתרחשה ב-200 השנים האחרונות ובמיוחד להכחדה שמתרחשת כיום.
    
==הכחדה בתקופה המודרנית==
 
==הכחדה בתקופה המודרנית==

תפריט ניווט