שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7,105 בתים ,  09:46, 11 באפריל 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
הדף עוסק בשלום עולמי קיימות וכל הקשור לכך. בינתיים יש מידע רב על שינויי אקלים ופחות לגבי נושאים אחרים הנכם מוזמנים {{להשלים}}.
+
'''שלום עולמי קיימות''' נוגע לקשרים בין שני [[ערך חברתי|ערכים חברתיים]] ו[[מוצר ציבורי|מוצריים ציבוריים]] חשובים ברמה העולמית - האחד הוא [[שלום עולמי]] והשני הוא [[קיימות]]. יש קשר בין שני הערכים שכן שניהם דורשים [[שיתופי פעולה בינלאומיים]]. בנוסף לכך [[סביבתנות|בעיות סביבה]], [[משאבי טבע]] וקיימות עלולות לגרור אי שקט חברתי או סכסוכים בין מדינות שעלולים להדרדר למלחמות, ומלחמות מחריפות בעיות של קיימות בעקבות [[זיהום]], הרס ישיר וחוסר תשומת לב ציבורית לבעיות סביבה או ל[[תכנון ארוך טווח]].  
 +
 
 +
בינתיים יש מידע רב על שינויי אקלים ופחות לגבי נושאים אחרים הנכם מוזמנים {{להשלים}}.
 
== קיימות ושלום ==
 
== קיימות ושלום ==
ישנם 3 היבטים הקושרים בין קיימות ושלום:
+
ישנם מספר היבטים הקושרים בין קיימות ושלום:
 +
 
 +
===קיימות ושיתופי פעולה בינלאומיים===
 +
ההיבט החשוב ביותר הוא שכדי לפתור את בעיות כמו שינויי האקלים, צריך שיתוף פעולה בינלאומי או אפילו לחתור ל[[ממשלה עולמית]].
 +
 
 +
חלק מבעיות הסביבה והקיימות הן בעיות מקומיות לדוגמה [[בצורת בישראל]] אבל חלק מהבעיות הן בעיות אזוריות או מקומיות כמו [[השפעות ההתחממות העולמית על המזרח התיכון|שינויי האקלים במזרח התיכון]], [[משבר המים במזרח התיכון]] או בעיות עולמיות כמו [[התחממות עולמית]] או [[דלדול שכבת האוזון]] או [[חקלאות בת קיימא|חקלאות לא מקיימת]] שגוררת ש[[שוק המזון העולמי]] פגיע לאיומים שונים כמו תלות ב[[משאבים מתכלים]] או ב[[הרס קרקע]].
 +
 
 +
הדוגמה המובהקת לחשיבות שיתופי פעולה בינאלומיים היא נסיונות של אמנות בינלאומיות להקטין או למנוע בעיות סביבה. אם זה אמנות בינלאומיות נגד זיהום, כמו [[אמנת בזל]], או  [[פרוטוקול מונטריאול]], להפסקת ייצור CFC וחומרים נוספים שפגעו באוזון שנכנס לתוקף בשנת 1989. עם זאת אמנות בינלאומיות לא תמיד יכולות להתמודד עם אתגרי סביבה בגלל שפוליטיקה מקומית, במיוחד של מדינות חזקות ועשירות כמו ארצות הברית היא חזקה יותר מאשר האמנות האלה. דוגמה לכך היא [[פרוטוקול קיוטו]] שנועד למנוע התחממות עולמית אבל נכשל בכך, בין היתר בגלל שארצות הברית התנערה ממנו. דוגמה נוספת לנסיון שיתוף פעולה הוא [[הסכם פריז]] עליו חתמו כבר 143 מדינות נכון לאפריל 2017 דורש שיתוף פעולה קבוע בין מדינות העולם כמעט בכל תחומי המשק במשך הרבה זמן.
 +
 
 +
בנוסף לאמנות בינלאומיות [[הכלכלה העולמית]] הופכת יותר ויותר גלובלית. ייצור של מוצרים רבים כבר לא נעשה במדינה אחת אלה נשעה בהרבה מקרים במספר מדינות. כך לדוגמה בייצור בגדים - התכנון והעיצוב במדינה אחת, הייצור במדינה אחרת (שמייבאת בדים ממדינה נוספת), ייצור שלבים נוספים כמו השפרה נעשה במדינה נוספת והשיווק נעשה במספר מדינות אחרות. כל זה חלק מ[[תהליך ארוך טווח]] של [[גלובליזציה]]. גם דבר זה דורש אמנות בינלאומיות והסכמים שונים - אם זה במסגרת מדינות או במסגרת [[מוסדות חברתיים]] אחרים כמו ארגוני מסחר או מוסדות מעל מדינות הלאום כמו האיחוד האירופאי.
 +
 
 +
רבים טוענים שכדי להגיע ל[[קיימות]] צריך להגביל צריכה ולהגיע ל[[כלכלת מצב יציב]]. אבל ללא שלום עולמי קשה יותר שכן מדינה שמגבילה צריכה עלולה גם להיות מדינה עם פחות נשק או נשק פחות משוכלל ולכן תכבש בידי מדינות אחרות.
 +
 
 +
יש אנשים החושבים כי עד אשר לא יושמד כלי ה[[נשק]] הקרבי האחרון בעולם זה ימשיך ליצור בעיות. אם הנשק יישאר אפילו במדינה אחת, כל השאר יצטרכו להחזיק בו גם. בתנ"ך מוזכר שבאחרית הימים יהפכו את החרבות לאתים ואת החניטות למזמרות, לא ילחמו אחד בשני ולא ילמדו עוד מלחמה. אפשר לפרש את זה בצורות שונות אבל כנראה שבמציאות כדי להגיע לחזון הזה האנשים יצטרכו קודם לבצע את הפעולות האלה.
   −
1. ההיבט החשוב ביותר הוא שכדי לפתור את בעיות כמו שינויי האקלים, צריך שיתוף פעולה בינלאומי. רבים טוענים שכדי להגיע ל[[קיימות]] צריך להגביל צריכה ולהגיע ל[[כלכלת מצב יציב]]. אבל ללא שלום עולמי הדבר איננו אפשרי, כי בלעדיו, מדינה שתגביל צריכה תוכל לייצר פחות נשק ותוכל לייצר נשק פחות משוכלל ולכן תיכבש על ידי שכנותיה. עד אשר לא יושמד כלי ה[[נשק]] הקרבי האחרון בעולם ולא יושג שלום זה ימשיך ליצור בעיות. אם הנשק יישאר אפילו במדינה אחת, כל השאר יצטרכו להחזיק בו גם. בתנ"ך מוזכר שבאחרית הימים יהפכו את החרבות לאתים ואת החניטות למזמרות, לא ילחמו אחד בשני ולא ילמדו עוד מלחמה. אפשר לפרש את זה בצורות שונות אבל כנראה שבמציאות כדי להגיע לחזון הזה האנשים יצטרכו קודם לבצע את הפעולות האלה. [[הסכם פריז]] עליו חתמו כבר 143 מדינות נכון לאפריל 2017 דורש שיתוף פעולה קבוע בין מדינות העולם כמעט בכל תחומי המשק במשך הרבה זמן. מבחינה פילוסופית האנושות הגיעה עכשיו למצב מעניין: עד לשנות ה 50 של המאה העשרים מלחמות קטנות וגדולות לא איימו על הישרדות המין האנושי. בשנות ה 50 לאחר התפשטות הנשק הגרעיני נוצר מצב חדש בו מלחמה גדולה סיכנה את הישרדות המין האנושי. מין זה הצליח להסתגל למצב החדש ואכן מאז לא הייתה מלחמה גדולה. עכשיו בתחילת המאה ה 21 נוצר מצב בו גם מלחמות קטנות ואפילו אי שיתוף פעולה מסכן את הישרדות המין. כדי לשרוד בתנאים החדשים הוא חייב להסתגל-לשתף פעולה.  
+
===מלחמה כאיום קיימות כלל עולמי===
 +
עד לשנות ה 50 של המאה העשרים מלחמות קטנות וגדולות לא איימו על [[סיכוני אסון עולמיים|הישרדות המין האנושי]]. בשנות ה 50 לאחר התפשטות הנשק הגרעיני נוצר מצב חדש בו מלחמה גדולה סיכנה את הישרדות המין האנושי, במיוחד לנוכח איום של [[מלחמה גרעינית]]. בינתיים המדינות הצליחו להסתגל ועד כה לא היתה מלחמה גרעינית, אבל מדובר במצב בלתי יציב - יש מספר תרחישים שבהם מלחמה כזו עלולה לפרוץ כמו עליית מנהיג מטורף במדינה בעלת נשק כזה, דרדור של מלחמה קונבציונלית עם מדינה עם נשק גרעיני או או שקבוצת טרור תצליח להשיג נשק כזה.  
   −
2.ההיבט השני בחשיבותו הוא ששינויי האקלים מתסיסים מלחמות וסכסוכים. הם משמשים כגורם מכביד בסכסוכים קיימים וגורמים לפרוץ סכסוכים חדשים בגלל רעב, בצורת וכדומה. בתחילת 2018 מועצת הבטחון של ארגון האומות המאוחדות הכירה רשמית בשינויי האקלים כאחת הסיבות בעיקריות למלחמות וסכסוכים באיזור הסאהל ומערב אפריקה, כאשר באיזורים אלה נמצאים 26 מדינות באפריקה. כדוגמה הם לקחו את המקרה של האגם צ'אד שכמעט נעלם בגלל שינויי האקלים מה שגרם לבצורת רעב ומלחמות{{הערה|Climate Home [http://www.climatechangenews.com/2018/01/31/climate-change-affecting-stability-across-west-africa-sahel-un-security-council/ Climate change affecting stability across West Africa and Sahel: UN security council] 31.01.2018}}. דוגמה אחרת היא [[רקע סביבתי וחברתי למלחמת האזרחים בסוריה|הרקע הסביבתי והחברתי למלחמת האזרחים בסוריה]].
+
בתחילת המאה ה 21 נוצר מצב בו גם מלחמות קטנות ואפילו אי שיתוף פעולה מסכן את הישרדות המין. כדי לשרוד בתנאים החדשים הוא חייב להסתגל-לשתף פעולה. דבר זה בא לידי ביטוי בפעילות של ארגון [[גרינפיס]] וברעיונות על מניעת הפצת נשק גרעיני.  
   −
3. ההיבסט השלישי בחשיבותו הוא שהתעשייה הצבאית וצבאות העולם אחראים על הרבה פליטות באופן ישיר. לפי הסכם פריז גם הצבאות בעולם מעתה לא יקבלו פתור באופן אוטומטי מדיווח על פליטות. ובאמת צבא ארה"ב נחשב לפולט הגדול ביותר מכל החברות המוסדות והארגונים בעולם ומלחמת עיראק לדוגמה פלטה גזי חממה כמו 25 מיליון מכוניות כל שנה{{הערה|Arthur Neslen [https://www.theguardian.com/environment/2015/dec/14/pentagon-to-lose-emissions-exemption-under-paris-climate-deal Pentagon to lose emissions exemption under Paris climate deal] 14.12.2015}}{{הערה|BRUCE E. JOHANSEN [http://www.psr.org/chapters/oregon/assets/pdfs/remember-the-carbon-footprint.pdf Remember the
+
===בעיות סביבה גוררות סכסוכים ומלחמות===
 +
היבט נוסף הוא שבעיות סביבה ושינויי האקלים מתסיסים מלחמות וסכסוכים. הם משמשים כגורם מכביד בסכסוכים קיימים וגורמים לפרוץ סכסוכים חדשים בגלל [[רעב]], בצורת וכדומה. בתחילת 2018 מועצת הבטחון של [[ארגון האומות המאוחדות]] הכירה רשמית בשינויי האקלים כאחת הסיבות בעיקריות למלחמות וסכסוכים באיזור הסאהל ומערב אפריקה, כאשר באיזורים אלה נמצאים 26 מדינות באפריקה. כדוגמה הם לקחו את המקרה של האגם צ'אד שכמעט נעלם בגלל שינויי האקלים מה שגרם לבצורת רעב ומלחמות{{הערה|Climate Home [http://www.climatechangenews.com/2018/01/31/climate-change-affecting-stability-across-west-africa-sahel-un-security-council/ Climate change affecting stability across West Africa and Sahel: UN security council] 31.01.2018}}. דוגמה אחרת היא [[רקע סביבתי וחברתי למלחמת האזרחים בסוריה|הרקע הסביבתי והחברתי למלחמת האזרחים בסוריה]].
 +
 
 +
===איומים צבאיים גורמים לחוסר תשומת לב לבעיות סביבה וקיימות===
 +
אחת הבעיו המרכזיות של קיימות היא מיקוד תשומת הלב הציבורית. תשומת הלב של אדם בודד ושל הציבור כולו הוא משאב מוגבל. אם הציבור מוטרד בעיקר בגלל איומי מלחמות וסכסוכים אין לו זמן לעסוק ב[[תכנון ארוך טווח|בעיות ארוכות טווח]] כמו בעיות סביבה וקיימות.
 +
 
 +
דוגמה בולטת לדבר זה היא [[ישראל]] שבה [[המצב הסביבתי בישראל|המצב הסביבתי]] בעייתי מאד אבל תשומת הלב הציבורית הניתנת לכך (כמו גם לבעיות חברתיות רבות) הוא נמוך בגלל שתשומת הלב הציבורית מוקדשת בעיקר לנושאי בטחון מדיני. דוגמאות נוספות לדבר זה מובאות בספר [[התמוטטות]] של [[ג'ארד דיימונד]] - ב[[ההתיישבות הנורווגית בגרינלנד]] האצולה המקומית היתה עסוקה במאבקים חברתיים פנימיים, ובקרב [[בני המאיה]] היו סכסוכים צבאיים של ממש בין נסיכויות. בסופו של דבר בשני המקומות בעיות סביבה גרמו להרס כולל של כלל הישובים.
 +
 
 +
הבעיה מוחרפת במצבים של [[קשרי הון שלטון עיתון]] וכן בשל הנטיה של תקשורת מסחרית לרגש את הציבור כדי לשפר את השיווק שלה. במצבים אלה קיימת [[תקשורת בידורית]] שמתמקדת בהשגת רייטניג ואף עלולה להתעלם מבעיות בשל אינרטסים של בעלי הון או של פוליטיקאים. לכן בנוסף לבעיה של סיקור חסר בגלל בעיות בטחון אמיתיות, התקשורת עלולה להתעלם מביעות סביבה גם משיקולים אחרים. דבר זה חריף במיוחד ב[[תהליך ארוך טווח|תהליכים ארוכי טווח]] שהם "לא חדשות".
 +
 
 +
===סכסוכים ומלחמות יוצרים בעיות סביבה===
 +
סכסוכים ומלחמות בין מדינות יוצרים בעיות סביבה ובמיוחד מקשים על הטיפול בנושאי סביבה. דבר זה נוגע לדוגמה לזיהום והרס הנגרם בגלל מלחמות.  
 +
 
 +
היבט נוסף במסגרת זה הוא שהתעשייה הצבאית וצבאות העולם אחראים על פליטות באופן ישיר. לפי הסכם פריז גם הצבאות בעולם מעתה לא יקבלו פטור באופן אוטומטי מדיווח על פליטות. ובאמת צבא ארה"ב נחשב לפולט הגדול ביותר מכל החברות המוסדות והארגונים בעולם ומלחמת עיראק לדוגמה פלטה גזי חממה כמו 25 מיליון מכוניות כל שנה{{הערה|Arthur Neslen [https://www.theguardian.com/environment/2015/dec/14/pentagon-to-lose-emissions-exemption-under-paris-climate-deal Pentagon to lose emissions exemption under Paris climate deal] 14.12.2015}}{{הערה|BRUCE E. JOHANSEN [http://www.psr.org/chapters/oregon/assets/pdfs/remember-the-carbon-footprint.pdf Remember the
 
Carbon Footprint
 
Carbon Footprint
 
of War] A PEOPLE’S CURRICULUM FOR THE EARTH}}.  
 
of War] A PEOPLE’S CURRICULUM FOR THE EARTH}}.  
   −
=== דוגמאות מהעולם ===
+
== דוגמאות מהעולם ==
 
'''הסכסוך הישראלי פלסטיני והסכסוך הישראלי ערבי בכלל.'''  
 
'''הסכסוך הישראלי פלסטיני והסכסוך הישראלי ערבי בכלל.'''  
   שורה 31: שורה 60:     
== שיתוף פעולה בין לאומי כמנוע למאבק בשינויי אקלים ==
 
== שיתוף פעולה בין לאומי כמנוע למאבק בשינויי אקלים ==
 +
 +
==ראו גם==
 +
* [[משבר המוצרים הציבוריים]]
 +
* [[עולם אחד או אף עולם]]
 +
* [[גלובליזציה]]
 +
 
== הערות שוליים ==
 
== הערות שוליים ==
 +
{{הערות שוליים}}
 +
 +
[[קטגוריה:פוליטיקה]]
 +
[[קטגוריה:פוליטיקה עולמית]]
 +
[[קטגוריה:שלום]]
 +
[[קטגוריה:קיימות]]

תפריט ניווט