שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2,404 בתים ,  00:39, 20 במרץ 2019
←‏ביקורת והתנגדות: מאמרי דעה סגרו את הפינה?
שורה 24: שורה 24:     
==ביקורת והתנגדות==
 
==ביקורת והתנגדות==
את כלל הביקורות על ביטוח לאומי כרעיון ו\או כמוסד קיים ניתן לחלק לשתי מחלקות עיקריות; ביקורות מן התומכים ברעיון וביקורות מן המתנגדים לרעיון.
+
את כלל הביקורות על ביטוח לאומי כרעיון ו\או כמוסד קיים ניתן לחלק לשתי מחלקות עיקריות; ביקורות מן התומכים ברעיון וביקורות מן המתנגדים לרעיון; ביקורת ענפה על המוסד לביטוח לאומי בישראל על עודף ביורוקרטיה, רדיפת תובעי הבטחת הכנסה, ביטול תושבות כפוי ועוד.
   −
כלל המבקרים להלן אולי יפעלו כ[[סרבני ביטוח לאומי]] במדינתם או יעזבו את מדינתם לאחר הצהרה בפני הביטוח הלאומי על עזיבה (פרקטיקה ביורוקרטית שנכון לשנת 2018 עדיין קיימת בחלק מהמדינות כולל ישראל אך בפועל הפכה מיותרת מאז עידן האינטרנט אם משתמשים בסינכרון מערכי מידע בין ביטוח לאומי לרשויות מדינה אחרות).
+
יש המתנגדים לשימוש ב[[ריבית]] בכלל ובביטוח הלאומי בפרט (ראו הערך [[אנטי-ריבית]]) כך שבאם המוסד לביטוח לאומי במדינתם גובה ריבית, הללו ככלל יפעלו כ[[סרבני ביטוח לאומי]] ויינקטו צעדים שונים כמו מעבר למדינה שלא דורשת תשלום ביטוח לאומי (בעיקר לאחר הצהרה על עזיבת מדינתם בפני המוסד לביטוח לאומי במדינה בה נולדו כדי למנוע תשלום כפוי אם ישובו אליה כתיירים). מתנגדים לריבית נעים למעשה בין תמיכה לשלילה של רעיון הביטוח הלאומי ויתנגדו לכל מוסד ביטוח לאומי שהוא לפחות כל עוד הוא מכייל ריבית.
 
  −
===ביקורות מן התומכים ברעיון===
  −
* יש שאינם מעוניינים לשלם למוסד ביטוח הלאומי במדינה בה הם חיים בטענה שלדעתם הוא לא יעיל (למשל, [[סחבת]]י) ומעולם לא [[בחירה חופשית|בחרו]] לשלם לו, אך הם יעדיפו לשלם לחברת ביטוח-לאומי של מדינות מסוימות אחרות.
  −
 
  −
* יש הסבורים כי מוסדות ביטוח לאומי במדינות השונות נתונות ל[[סוציאליזם חזירי]] (למשל, תשלומים גבוהים מדי ביחס לשכר המינימום או השכר הממוצע במשק בפרק זמן נתון במדינה נתונה - נניח אחת לשנה) ועד שלא ימותנו תשלומים אלה, אין הצדקה לשלם ביטוח לאומי.
  −
 
  −
* יש הסבורים שמוסדות ביטוח לאומי מסוימים מכסים יותר מדי, או לא מכסים מספיק, "אוכלוסיות מובחנות" או מצבים מובחנים של "אוכלוסיות מובחנות" שצריכות כביכול את מימון הביטוח.
  −
 
  −
===ביקורות המתנגדים===
  −
* יש הרואים בעצם הרעיון של ביטוח לאומי סוג של ניצול אזרחים או מס מיותר, מתוך הנחה שתשלום המסים הכולל אמור לכסות ביטוחון רפואי לכלל אזרחי המדינה במוסדות הבריאות הציבוריים ללא צורך במס נוסף; בתי חולים ומרפאות ציבוריות. לפי תפישה זו, קופת המדינה צריכה להיות שקופה יותר ולהתחלק באופן הוגן יותר בין אזרחים.
  −
 
  −
* יש שאינם מעוניינים לשלם למוסד ביטוח הלאומי במדינה בה הם חיים בטענה שמעולם לא בחרו בכך, כלומר התשלום נכפה עליהם והם יעדיפו לשלם לחברת ביטוח פרטית בלבד אם בכלל.
  −
 
  −
===ביקורות נוספות===
  −
* יש המתנגדים לשימוש ב[[ריבית]] בכלל ובביטוח הלאומי בפרט (ראו הערך [[אנטי-ריבית]]) כך שבאם המוסד לביטוח לאומי במדינתם גובה ריבית, הללו ככלל יפעלו כ[[סרבני ביטוח לאומי]] ויינקטו צעדים שונים כמו מעבר למדינה שלא דורשת תשלום ביטוח לאומי (בעיקר לאחר הצהרה על עזיבת מדינתם בפני המוסד לביטוח לאומי במדינה בה נולדו כדי למנוע תשלום כפוי אם ישובו אליה כתיירים). מתנגדים לריבית נעים למעשה בין תמיכה לשלילה של רעיון הביטוח הלאומי ויתנגדו לכל מוסד ביטוח לאומי שהוא לפחות כל עוד הוא מכייל ריבית.
      
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
6,912

עריכות

תפריט ניווט