שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,442 בתים ,  12:49, 17 במרץ 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
'''עיר בת קיימא''' (באנגלית: '''Sustainable city''') היא [[עיר]] שמתוכננת על פי עקרונות של [[קיימות]], כלומר עיר שמסוגלת להתקיים במשך שנים רבות, ללא פגיעה בדורות העתיד וללא שהיא עצמה תחווה קריסה.  
 
'''עיר בת קיימא''' (באנגלית: '''Sustainable city''') היא [[עיר]] שמתוכננת על פי עקרונות של [[קיימות]], כלומר עיר שמסוגלת להתקיים במשך שנים רבות, ללא פגיעה בדורות העתיד וללא שהיא עצמה תחווה קריסה.  
רוב הערים כיום אינן בנות -קיימא משום שהן משתמשות ב[[משאבים מתכלים]] כמו [[נפט]] או [[פחם]] בצורה ישירה או עקיפה, הן גורמות לפליטת [[זיהום]] ו[[פסולת]] בצורות שונות ותורמות ל[[השפעות סביבתיות]] מזיקות אחרות כמו [[התחממות עולמית]], [[קיטוע שטחי מחיה]], [[הכחדת מינים]] ועוד. אנשי סביבה, כלכלנים, מתכנני ערים ועוד נמצאים באתגר משמעותי כיצד ניתן להפוך ערים לבנות קיימא יותר.  
+
רוב הערים כיום אינן בנות -קיימא משום שהמשך הקיום והתפקוד שלהן תלוי ב[[משאבים מתכלים]] (כמו [[נפט]] או [[פחם]]) וב[[שירותי המערכת האקולוגית]] שנפגעים עקב [[השפעות סביבתיות]]. ערים רבות תורמות ל[[דלדול משאבים]] ולהגדלת [[טביעת הרגל האקולוגית]] של בני האדם, במספר דרכים כמו פליטת [[זיהום אוויר]], [[זיהום מים]], ו[[פסולת]] ותורמות ל[[השפעות סביבתיות]] מזיקות אחרות כמו [[התחממות עולמית]], [[קיטוע שטחי מחיה]], [[הכחדת מינים]] ועוד. אנשי סביבה, כלכלנים, מתכנני ערים ועוד מחפשים פתרונות לאתגר משמעותי כיצד ניתן להפוך ערים לבנות קיימא יותר.  
    
המונח "'''עיר אקולוגית'''", כפי שעיר בת קיימא מכונה לעיתים, עלה לשימוש על ידי ריצ'רד רגיסטר ב-[[1987]], בספרו "העיר האקולוגית ברקלי: תכנון עירונית למען בריאות העתיד". מונחים קרובים הם [[אקולוגיה עירונית]] ו[[עירוניות מתחדשת]].  
 
המונח "'''עיר אקולוגית'''", כפי שעיר בת קיימא מכונה לעיתים, עלה לשימוש על ידי ריצ'רד רגיסטר ב-[[1987]], בספרו "העיר האקולוגית ברקלי: תכנון עירונית למען בריאות העתיד". מונחים קרובים הם [[אקולוגיה עירונית]] ו[[עירוניות מתחדשת]].  
   −
נושאים בשינוי ערים להיות בנות קיימא יותר כוללות מגוון גדול של נושאים כמו [[תחבורה בת קיימא]], [[בנייה ירוקה]], [[מחזור]] וצמצום פסולת, [[תעשייה בת קיימא]], [[טבע עירוני]]. נושאים ב[קיימות]] שבהם עירוניות בת קיימא ממעטת לעסוק נוגעים ל[[שימושי קרקע]] שנמצאי בעיקר מחוץ לעיר - [[חקלאות בת קיימא]], [[אנרגיה מתחדשת]] ו[[שמירת טבע]] הן הדוגמאות הבולטות. למרות זאת, לעירוניות אקולוגית יכולות להיות השפעות על נושאים אלה - לדוגמה [[התחממות עולמית]] שחלק מהמקור שלה הוא עירוני יש השפעות על [[שינוי אקלים וחקלאות|השפעות על החקלאות]] וכן גם ל[[פרבור]]. שמירת טבע מושפעת הרבה מדפוסי תחבורה שנובעים מדברים כמו פיתוח כבישים בין ערים ו[[קיטוע שטחי מחיה]]. הביקוש לאנרגיה מושפע מהיבטים שונים כמו בנייה, תחבורה ועיצוב מוצרים ושירותים שנצרכים בעיר.  
+
בעשרות השנים האחרונות קיימים [[תהליכים]] ותנועות שמנסות לקדם ערים בנות קיימא יותר. נושאים בקיימות עירונית כוללים נושאים של [[תחבורה בת קיימא]], [[בנייה ירוקה]], [[מחזור]] ו[[צמצום פסולת]], [[תעשייה בת קיימא]], [[טבע עירוני]]. נושאים ב[קיימות]] שבהם עירוניות בת קיימא ממעטת לעסוק נוגעים ל[[שימושי קרקע]] שנמצאי בעיקר מחוץ לעיר - [[חקלאות בת קיימא]], [[אנרגיה מתחדשת]] ו[[שמירת טבע]] הן הדוגמאות הבולטות. למרות זאת, לעירוניות אקולוגית יכולות להיות השפעות על נושאים אלה - לדוגמה [[התחממות עולמית]] שחלק מהמקור שלה הוא עירוני יש השפעות על [[שינוי אקלים וחקלאות|השפעות על החקלאות]] וכן גם ל[[פרבור]]. שמירת טבע מושפעת בצורה משמעותית מדפוסי תחבורה שנובעים מ[[פרבור]], פיתוח כבישים בין ערים ו[[קיטוע שטחי מחיה]]. הביקוש לאנרגיה מושפע מהיבטים שונים כמו בנייה, תחבורה ועיצוב מוצרים ושירותים שנצרכים בעיר.  
    
==רקע==
 
==רקע==
רוב האנשים שחיים כיום, חיים באחת מ-3 צורות יישוב - ערים, [[פרבור|פרברים]] וכפרים. במשך מאות השנים האחרונות קיים תהליך של [[עיור]] - מעבר מהכפרים לערים. [[המהפכה התעשייתית]] התמקדה. בערים דבר שהאיץ נזקים סביבתיים שונים והפך את האנושות לתלויה יותר ב[[דלקים מחצביים]] לקיומה - [[זיהום תעשייתי]] ממפעלים, [[כריית]] חומרי גלם שונים הנדרשים למפעלים בעיר ולשם בניית תשתיות ובתים בעיר, [[זיהום מתחבורה]], פליטה של [[זיהום אוויר]] לשם ייצור חשמל שמועבר לערים, תשתיות תחבורה בין הערים, [[זיהום מים]], [[זיהום קרקע]], [[זיהום רעש]] ו[[זיהום אור]].  
+
רוב האנשים שחיים כיום, חיים באחת מ-3 צורות יישוב - ערים, [[פרבור|פרברים]] וכפרים. במשך מאות השנים האחרונות קיים תהליך של [[עיור]] - מעבר מהכפרים לערים. [[המהפכה התעשייתית]] התמקדה בערים, דבר שהאיץ נזקים סביבתיים שונים והפך את האנושות לתלויה יותר ב[[דלקים מחצביים]] לקיומה - [[זיהום תעשייתי]] ממפעלים, [[כריית]] חומרי גלם שונים הנדרשים למפעלים בעיר, ולשם בניית תשתיות ובתים בעיר, [[זיהום מתחבורה]], פליטה של [[זיהום אוויר]] לשם ייצור חשמל שמועבר לערים, תשתיות תחבורה בין הערים, [[זיהום מים]], [[זיהום קרקע]], [[זיהום רעש]] ו[[זיהום אור]].  
    
[[קובץ:Hillside_deforestation_in_Rio_de_Janeiro.jpg|ממוזער|שמאל|דוגמה מובהקת לעיר שאינה בת קיימא, ניכרת כריתה מסיבית של יערות הגשם, סמוך ל[[ריו דה ז'ניירו]], [[ברזיל]] - ינואר 2009.]]
 
[[קובץ:Hillside_deforestation_in_Rio_de_Janeiro.jpg|ממוזער|שמאל|דוגמה מובהקת לעיר שאינה בת קיימא, ניכרת כריתה מסיבית של יערות הגשם, סמוך ל[[ריו דה ז'ניירו]], [[ברזיל]] - ינואר 2009.]]
תהליכים אלה של השפעות סביבה, לא נוצרו רק בגלל קיום הערים עצמן אלא גם מהאופי התעשייתי של הערים והכלכלה האנושית, וכן מעצם הגידול של הערים שהתאפשר תודות לתהליכי [[שיפורים טכנולוגיים]], התפתחות של [[חקלאות תעשייתית]], מגמות [[גידול אוכלוסין]], [[תכנון מוטה מכוניות]] ועוד. לדוגמה ללא חקלאות תעשייתית ו[[מיכון החקלאות]] רוב האנושות הייתה עדיין צריכה לעבוד ב[[חקלאות]] ומגורים בעיר היו הופכים דבר לא מעשי. כמו כן במהלך המאה ה-20 השתנה האופי של ערים רבות - תהליכים של [[פרבור]] שנבעו בצורה נרחבת עקב שימוש גדל ב[[מכוניות]] שינו את המבנה ואת התפקוד של ערים והגדילו את השימוש במשאבים כולל השטח שערים תופסות, וכמות המשאבים שאנשים צורכים.
+
תהליכים אלה של השפעות סביבה, לא נוצרו רק בגלל קיום הערים עצמן אלא גם מהאופי התעשייתי של הערים והכלכלה האנושית, וכן מעצם הגידול של הערים שהתאפשר תודות לתהליכי [[שיפורים טכנולוגיים]], התפתחות של [[חקלאות תעשייתית]], מגמות [[גידול אוכלוסין]], [[תכנון מוטה מכוניות]] ועוד. לדוגמה ללא [[חקלאות תעשייתית]] ו[[מיכון החקלאות]] רוב האנושות הייתה עדיין צריכה לעבוד ב[[חקלאות]] ומגורים בעיר היו הופכים דבר לא-מעשי. כמו כן במהלך המאה ה-20 השתנה האופי של ערים רבות - תהליכים של [[פרבור]] ו[[תכנון מוטה מכוניות]] שהתפחו  עקב שימוש גדל ב[[מכוניות]] ולובי של חברות המכוניות, שינו את המבנה ואת התפקוד של ערים והגדילו את השימוש במשאבים כולל השטח שערים תופסות, וכמות המשאבים שאנשים צורכים.
 +
 
 +
ערים גדולות (יחד עם היבטים אחרים כמו גלובליזציה) מאפשרות [[ניתוק של האדם מהטבע]] ומקלות על אנשים להתעלם מהתוצאות של מעשיהם. לדוגמה זיהום מים ואשפה שנוצרים בעיר מועברים למתקנים או למטמנות אשפה - רחוק מהעין רחוק מהלב. משאבים הנדרשים לתפקודה של העיר עקב [[כרייה]] או [[חקלאות]] נתפסים כדבר מובן מאליו.  
    
==צעדים לקראת ערים בנות קיימא==
 
==צעדים לקראת ערים בנות קיימא==
ערים רבות בעולם מנסות להתקדם לכיוון [[הגנת הסביבה]], צמצום [[השפעות סביבתיות]]. ערים פועלות לספק את השירותים הנדרשים לתושבים במינימום [[זיהום אוויר]] ופגיעה ב[[איכות הסביבה]], להוביל [[חסכון אנרגטי]], לספק מערכת [[תחבורה בת קיימא]], המתעדפת [[הליכה]], [[תחבורת אופניים]] ו[[תחבורה ציבורית]] על פני שימוש מרובה ברכב פרטי. כמו כן היא עיר השמה דגש על הגברת ה[[אינטראקציה]] בין האנשים בעיר, [[מיחזור]] והפרדת אשפה. ערים רבות מנסות להתקדם לכיוון של [[עירוניות מתחדשת]].  
+
ערים רבות בעולם מנסות להתקדם לכיוון [[הגנת הסביבה]], צמצום [[השפעות סביבתיות]], [[קיימות]] ו[[חוסן]]. ערים פועלות לספק את השירותים הנדרשים לתושבים במינימום [[זיהום אוויר]] ופגיעה ב[[איכות הסביבה]], להוביל [[חסכון אנרגטי]], לספק מערכת [[תחבורה בת קיימא]], המתעדפת [[הליכה]], [[תחבורת אופניים]] ו[[תחבורה ציבורית]] על פני שימוש מרובה ברכב פרטי. כמו כן היא עיר השמה דגש על הגברת ה[[אינטראקציה]] בין האנשים בעיר, [[מיחזור]] והפרדת אשפה. ערים רבות מנסות להתקדם לכיוון של [[עירוניות מתחדשת]].  
   −
לפעמים קיים מתח בין מטרות אלה של קיימות לבין תהליכים של [[צמיחה כלכלית]] קצרת טווח ובין [[גידול אוכלוסין]]. ככל שערים הן גדולות יותר כך קשה יותר להקטין נזקים שהן גורמות, מצד שני, הגידול והעליה בצפיפות של ערים גורמים לכך שהנזקים הסביבתיים הופכים להיות גלויים יותר ולהשפיע על התושבים - ובכך לאפשר פעולה פוליטית וציבורית לכיוון יותר בר קיימא. לעיתים הגדלת הקיימות הולכת יד ביד עם שיפור איכות החיים של התושבים -לדוגמה תחבורה יעילה יותר או פחות זיהום אוויר. היבטים אלה יכולים לסייע לפעמים לצמיחת חלק מהעסקים.  
+
לפעמים קיים מתח בין מטרות אלה של קיימות לבין תהליכים של [[צמיחה כלכלית]] קצרת-טווח ובין [[גידול אוכלוסין]]. ככל שערים הן גדולות יותר כך קשה יותר להקטין נזקים שהן גורמות. מצד שני, הגידול והעליה בצפיפות של ערים גורמים לכך שהנזקים הסביבתיים משפיעים יותר על התושבים או שהם הופכים להיות גלויים יותר - ובכך לאפשר פעולה פוליטית וציבורית לכיוון יותר בר קיימא. לעיתים הגדלת הקיימות הולכת יד ביד עם שיפור איכות החיים של התושבים -לדוגמה תחבורה יעילה יותר או פחות זיהום אוויר. היבטים אלה יכולים לסייע לפעמים לצמיחת חלק מהעסקים.  
   −
קיימים ניגודים ומתחים בין היבטים שונים של קיימות בהקשרים שונים. לדוגמה קל יותר לייצר בנייה ירוקה ואף [[בניה טבעית]] בבתים נמוכים - כך שבתים אלה דורשים פחות משאבים להקמה ולתחזוקה והם מייצרים פחות זיהום. מצד דני בניה נמוכה יותר פרושה קשיים גדולים יותר להגדיל את ה[[צפיפות]] והיא נוטה להיות חלק מ[[פרבור|פרבור משתרע]] שמקשה על [[תחבורה בת קיימא]] ומעודד שימוש במכוניות וכיסוי חלקים גדולים של היבשה בפרברי ענק. יש לפעמים דרכים להפחית ניגודים כאלה - לדוגמה בניית [[בנייה מרקמית]] (עד כ-8 קומות) שמאפשרת בנייה צפופה יחסית אבל ללא שטחים גדולים מצד אחד, וללא שימוש ב[[מגדלי מגורים|מגדלים]] מצד שני.  
+
קיימים ניגודים ומתחים בין היבטים שונים של קיימות בהקשרים שונים. לדוגמה קל יותר לקיים [[בנייה ירוקה]] ואף [[בניה טבעית]] בבתים נמוכים - כך שבתים אלה דורשים פחות משאבים להקמה ולתחזוקה והם מייצרים פחות זיהום. מצד שני בניה נמוכה יותר פרושה קשיים גדולים יותר להגדיל את ה[[צפיפות]] והיא נוטה להיות חלק מ[[פרבור|פרבור משתרע]] שמקשה על [[תחבורה בת קיימא]] ומעודד שימוש במכוניות וכיסוי חלקים גדולים של היבשה בפרברי ענק. יש לפעמים דרכים להפחית ניגודים כאלה - לדוגמה בניית [[בנייה מרקמית]] (עד כ-8 קומות) שמאפשרת בנייה צפופה יחסית אבל ללא שטחים גדולים מצד אחד, וללא שימוש ב[[מגדלי מגורים|מגדלים]] מצד שני.  
   −
נכון להיום, אין בישראל עיר בת קיימא. קיימות תוכניות של [[משרד התחבורה]] לבחירת רשות מקומית שתשמש כעיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא.{{הערה|1=[http://he.mot.gov.il/index.php?option=com_content&view=article&id=1806:city-modeal&catid=108:pub-memshal-c&Itemid=153 קול קורא לבחירת רשות מקומית שתשמש כעיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא], אתר משרד התחבורה}}
+
==קיימות של ערים בישראל==
 +
נכון להיום, אין בישראל עיר בת קיימא. ערים רבות מגדילות את אחוז ה[[מחזור]] שלהן - בעיקר [[מחזור נייר]] ו[[פלסטיק]]. עם זאת עדיין כמות הפסולת הנזרקת בישראל גדולה וברוב הערים אין תוכניות של [[קומפוסט]]. בעשורים האחרונים חל שיפור ניכר בהפחתת [[זיהום מים בישראל]] בעקבות הפחתת [[זיהום נחלים בישראל]]. רוב רובו של [[זיהום האוויר בישראל]] נובע מגורמים עירוניים - [[זיהום אוויר מתחבורה]] ו[[זיהום תעשייתי]]. זיהום זה נמצא במגמה מעורבת - מחד הפחתת זיהום של מכוניות ומפעלים, ומאידך עליה בכמות המכוניות וב[[פקקי תנועה בישראל]] מובילה לכך שזיהום האוויר בישראל עדיין גבוה. קיימות תוכניות של [[משרד התחבורה]] לקדם תחבורה בת קיימא כמו בחירת רשות מקומית שתשמש כעיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא.{{הערה|1=[http://he.mot.gov.il/index.php?option=com_content&view=article&id=1806:city-modeal&catid=108:pub-memshal-c&Itemid=153 קול קורא לבחירת רשות מקומית שתשמש כעיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא], אתר משרד התחבורה}} אבל עם זאת נמשכים צעדים רבים לעידוד שימוש במכוניות כמו בניית כבישים מהירים חדשים בתוך הערים, בניית כבישים עוקפים והמשך סבסוד של חניה ושימוש במכוניות (החזרי הוצאות רכב). קיימות מגמות מעורבות בתחום של [[טבע עירוני בישראל]] מחד עליה במודעות של תושבים כמו קידום [[עצים בעיר]] ו[[גינות קהילתיות]] רבות, מאידך פגיעה בעצים רבים עקב עליה בצפיפות, הגברת הבנייה ו[[פיתוח מוטה מכוניות]] ו[[פרבור בישראל]]. מבחינת תלות ב[[משאבים מתכלים]] - הן ה[[תחבורה בישראל]] והן [[משק החשמל בישראל]] תלויים במידה רבה ב[[דלק מחצבי]] עקב פיתוח איטי של [[אנרגיה מתחדשת בישראל]] ועקב המשך תלות במכוניות. בגלל [[גידול אוכלוסיית ישראל]] תלות זו גדלה עם השנים כמו גם [[טביעת הרגל האקולוגית]] ו[[טביעת הרגל המימית]] של ישראל.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
* [[עירוניות מתחדשת]]
 
* [[עירוניות מתחדשת]]
 
* [[אקולוגיה עירונית]]
 
* [[אקולוגיה עירונית]]
* [[תחבורה בת קיימא]]
+
* [[תחבורה בת קיימא]], [[פרבור]], [[תכנון מוטה מכוניות]]
 
* [[בנייה ירוקה]]
 
* [[בנייה ירוקה]]
 
* [[תעשייה בת קיימא]]
 
* [[תעשייה בת קיימא]]
 
* [[טבע עירוני]]
 
* [[טבע עירוני]]
 +
* [[טביעת רגל אקולוגית]], [[טביעת רגל מימית]], [[טביעת רגל פחמנית]]
 
* מתוך [[יעדי פיתוח בר קיימא של ארגון האומות המאוחדות|אג'נדה 2030]] - [[הפיכת הערים והתיישבויות האנושיות למכלילות, בטוחות, גמישות ובנות קיימא]]
 
* מתוך [[יעדי פיתוח בר קיימא של ארגון האומות המאוחדות|אג'נדה 2030]] - [[הפיכת הערים והתיישבויות האנושיות למכלילות, בטוחות, גמישות ובנות קיימא]]
 
* [[עיר ידידותית לילדים]]
 
* [[עיר ידידותית לילדים]]

תפריט ניווט