שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 403 בתים ,  11:35, 11 במרץ 2019
שורה 29: שורה 29:     
==ניתוח כלכלי-חברתי==
 
==ניתוח כלכלי-חברתי==
מערכת היחסים בין חולה ומטופל מבוססת על [[אמון]]. החולה מאמין שהרופא יעשה כמיטב יכולתו כדי לאבחן את המחלה בצורה הטובה ביותר ולתת לה את הטיפול הנכון ביותר. לפי כללי האתיקה הרפואית. לעיתים יש בעיות שונות של רשלנות רפואית או טיפול רפואי לקוי. דבר כזה יכול להתרחש בשל מגוון סיבות - בשל בעיה פרסונלית של רופאים, שחיקה ב[[אמפתיה]] של הרופא בשל [[שחיקה]] או בעיות אחרות, גזענות, גילנות (הפליה על רקע גיל המטופל), הפלייה לרעה של מטופלים עניים, או בשל בעיות שונות הקשורות ל [[כשלי שוק בתחום הבריאות]].  
+
מערכת היחסים בין חולה ומטופל מבוססת על [[אמון]]. החולה מאמין שהרופא יעשה כמיטב יכולתו כדי לאבחן את המחלה בצורה הטובה ביותר ולספק את הטיפול הנכון ביותר. לפי כללי [[אתיקה|האתיקה הרפואית]]. לעיתים יש בעיות שונות של רשלנות רפואית או טיפול רפואי לקוי. דבר כזה יכול להתרחש בשל מגוון סיבות - בשל בעיה אישית של רופאים, [[שחיקה]] של רופאים, בעיות הנובעות משחיקה כזו כמו [[דיכאון]], [[התמכרות לתרופות]] או ל[[אלכוהול]], או שחיקה ב[[אמפתיה]] של הרופא, [[גזענות]], גילנות (הפליה על רקע גיל המטופל), הפלייה לרעה של מטופלים עניים, או בשל בעיות שונות הקשורות ל[[כשלי שוק בתחום הבריאות]] כולל השפעת [[חברות התרופות]] על מערכת הבריאות ובעיות שיווק תרופות.  
   −
בארצות הברית, במיוחד במסגרת [[ליברליזם של השוק]] במסגרת התפיסה ה[[ליברלית]] ו[[שמרנות|שמרנית]], קיים ניסיון לפתור את הבעיות האלה על ידי איום בתביעה משפטית במקרה של רשלנות. הדבר נובע מהנחה [[מיתוס|אידאולוגית]] ו[[ניתוח כלכלי]] נאו-ליברלי ושמרנית, לפיה פתרונות לכשלי שוק רבים הם לא במסגרת [[רגולציה]], או עיצוב שונה של השוק או ה[[חברה]] אלא על ידי תביעות בתי משפט. מגמה זו קיימת גם בהקשרים חברתיים אחרים כמו תביעות מול יצרני מזון.  
+
בארצות הברית, במיוחד במסגרת [[ליברליזם של השוק]] שקיים על רקע התפיסות ה[[ליברלית]] וה[[שמרנות|שמרנית]], קיים ניסיון לפתור את הבעיות האלה על ידי איום בתביעה משפטית במקרה של רשלנות. הדבר נובע מהנחה [[מיתוס|אידאולוגית]] ו[[ניתוח כלכלי]] [[נאו ליברליזם|נאו-ליברלי]] ו[[שמרנית]], לפיה פתרונות ל[[כשל שוק|כשלי שוק]] רבים הם לא במסגרת [[רגולציה]], עיצוב שונה של השוק או ה[[חברה]], אלא על ידי תביעות בתי משפט. מגמה זו קיימת גם בהקשרים חברתיים אחרים כמו תביעות מול יצרני מזון.  
   −
המשפטיזציה של מערכת היחסים בין המטופל למטפל לא בהכרח מחזירה את האמון, ואף עלולה לגרום לעיוותים אחרים שכן הרופא מתחיל לתפקד לא כרופא אלא בתפקיד של נתבע -אפשרי בעתיד. דבר זה יכול אולי לסייע בחלק מהמקרים על ידי מניעה של רשלנות רפואית, אבל במקרים רבים אחרים עלול להיגרם נזק משמעותי למטופל ולכלל מערכת הבריאות.  
+
ה[[משפטיזציה]] של מערכת היחסים בין המטופל למטפל לא בהכרח מחזירה את האמון, ואף עלולה לגרום לעיוותים אחרים שכן הרופא מתחיל לתפקד לא כרופא, אלא בתפקיד של נתבע-אפשרי בעתיד. דבר זה יכול אולי לסייע בחלק מהמקרים על ידי מניעה של רשלנות רפואית, אבל במקרים רבים אחרים עלול להיגרם נזק משמעותי למטופל, לרופא ולכלל מערכת הבריאות.  
   −
שיקום האמון ברופא ובמערכת הבריאות בכלל היא בעיה של [[מוצר ציבורי]], בעית פגיעה באמון קיימת לא רק מול רופאים אלה גם מול מערכות יחסים אחרות ב[[חברה]] כולל לדוגמה אמון ב[[עיתונאים]], פוליטיקאים, חברות ועוד. לפי הניתוח בספר [[חברת השפע]] [[חברת שוק]] או ב[[קפיטליזם]] יש שפע של מוצרים פרטי אבל פגיעה מתמשכת ומחסור במוצרים ציבוריים. הספר [[הלוגיקה של פעולה קבוצתית (ספר)]] מצביע על הקושי לתת פתרון לבעיות של מוצר ציבורי.  
+
שיקום האמון ברופא ובמערכת הבריאות בכלל היא בעיה של [[מוצר ציבורי]], בעית פגיעה באמון קיימת לא רק מול רופאים אלה גם מול מערכות יחסים אחרות ב[[חברה]] כולל לדוגמה אמון ב[[עיתונאים]], פוליטיקאים, מורים, שוטרים, פירמות ועוד. לפי הניתוח בספר [[חברת השפע]], ב[[חברת שוק]] או ב[[קפיטליזם]] יש שפע של [[מוצר פרטי|מוצרים פרטי]] אבל פגיעה מתמשכת ומחסור ב[[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]]. הספר [[הלוגיקה של פעולה קבוצתית (ספר)]] מצביע על הקושי לתת פתרון לבעיות של מוצר ציבורי.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט