שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:     
==רקע  - סכנה לרוכבי אופניים בצמתים==
 
==רקע  - סכנה לרוכבי אופניים בצמתים==
ללא הסדרי בטיחות, צומת או מעגל תנועה הם אחד המקומות המסוכנים ביותר לרוכבי אופניים בסביבה העירונית, עקב סיכונים רבים לקונפליקטים (מפגשים מסוכנים) בין מכוניות לבין רוכבים אופניים בצומת. לפי מחקר משנת 20189 בעיר ניו יורק, 89% מתאונות האופניים שם התרחשו בצמתים. [https://ny.curbed.com/2018/10/1/17911574/bike-new-york-intersection-design-dot-safe-streets] לפי מחקר שנערך בבריטניה בשנת 2009 כמעט שני שליש מרוכבי האופניים שנהרגו או נפצעו קשה נפגעו בצומת או בקרבתו {{הערה|[http://www.roadsafetyobservatory.com/KeyFacts/roads/cycling-infrastructure Cycling Infrastructure], Road Safety Observatory, (J. Knowles et al, 2009)}}
+
ללא הסדרי בטיחות, צומת או מעגל תנועה הם אחד המקומות המסוכנים ביותר לרוכבי אופניים בסביבה העירונית, עקב סיכונים רבים לקונפליקטים (מפגשים מסוכנים) בין מכוניות לבין רוכבים אופניים בצומת. לפי מחקר משנת 2018 בעיר ניו יורק, 89% מתאונות האופניים שם התרחשו בצמתים. [https://ny.curbed.com/2018/10/1/17911574/bike-new-york-intersection-design-dot-safe-streets] לפי מחקר שנערך בבריטניה בשנת 2009 כמעט שני שליש מרוכבי האופניים שנהרגו או נפצעו קשה נפגעו בצומת או בקרבתו {{הערה|[http://www.roadsafetyobservatory.com/KeyFacts/roads/cycling-infrastructure Cycling Infrastructure], Road Safety Observatory, (J. Knowles et al, 2009)}}
   −
מצבים מסוכנים לרוכבים כוללים לדוגמה :  
+
מצבים מסוכנים לרוכבים בצמתים כוללים את הקונפליטקים הבאים:  
* בצומת (עם או בלי רמזור), רוכב אופניים שממשיך בצומת ישר, עלול להיפגע ממכונית שמגיעה מאותו כיוון נסיעה, ופונה ימינה.  
+
* בצומת (עם או בלי רמזור), רוכב אופניים שממשיך קדימה בצומת, עלול להיפגע ממכונית שמגיעה מאותו כיוון נסיעה, ופונה ימינה.  
 
* בצומת (עם או בלי רמזור), רוכב אופניים שרוצה לפנות שמאלה, מתכוון לעבור לנתיב שמאלי, עלול להיפגע ממכונית שמגיעה מאותו כיוון נסיעה, וממשיכה ישר.
 
* בצומת (עם או בלי רמזור), רוכב אופניים שרוצה לפנות שמאלה, מתכוון לעבור לנתיב שמאלי, עלול להיפגע ממכונית שמגיעה מאותו כיוון נסיעה, וממשיכה ישר.
 
* בצומת ללא רמזור, רוכב אופניים שממשיך ישר בצומת עלול להיפגע מרכב שמגיע מהצד (מתוך הרחוב החוצה).  
 
* בצומת ללא רמזור, רוכב אופניים שממשיך ישר בצומת עלול להיפגע מרכב שמגיע מהצד (מתוך הרחוב החוצה).  
 
* בצומת ללא רמזור, רוכב אופניים שממשיך ישר בצומת עלול להיפגע מרכב שמגיע מהנתיב הנגדי ופונה שמאלה (אל הרחוב החוצה).  
 
* בצומת ללא רמזור, רוכב אופניים שממשיך ישר בצומת עלול להיפגע מרכב שמגיע מהנתיב הנגדי ופונה שמאלה (אל הרחוב החוצה).  
   −
מספר מחקרים מראים כי רוכבים אופניים מסתכנים במיוחד כאשר הם חוצים את הצומת במעברי חציה המיועדים ל[[הולכי רגל]]. דוגמה נפוצה היא רוכב אופניים שרוכב במדרכה או וחוצה את הכביש במעבר חצייה להולכי רגל עלול להפגע מרכב שפונה ימינה.  חציה במעבר חציה להולכי רגל מגדילה את הסיכון לפגיעה פי 2 ולפעמים פי 3 ואף פי 11 לעומת חציית הצומת עם התנועה הממונעת.  בניגוד לאינטואיציה, רוכב אופניים שרוכב על המדרכה, עלול להגביר את הסיכון לתאונה, יחסית לרכיבה על הכביש וחציית הצומת עם התנועה:
+
מספר מחקרים מראים כי רוכבים אופניים מסתכנים במיוחד כאשר הם חוצים את הצומת במעברי חציה המיועדים ל[[הולכי רגל]]. דוגמה נפוצה היא רוכב אופניים שרוכב במדרכה או וחוצה את הכביש במעבר חצייה להולכי רגל עלול להפגע מרכב שפונה ימינה.  חציה במעבר חציה להולכי רגל מגדילה את הסיכון לפגיעה פי 2 ולפעמים פי 3 ואף פי 11 (תלוי בכיוון הנסיעה) לעומת חציית הצומת עם התנועה הממונעת.  בניגוד לאינטואיציה, רוכב אופניים שרוכב על המדרכה, עלול להגביר את הסיכון לתאונה, יחסית לרכיבה על הכביש וחציית הצומת עם התנועה:
* כאשר הרוכב חוצה צומת מרומזר, במעבר חצייה של הולכי רגל עם התנועה, עליו להסתכל לאחור מעבר לכתפו כדי להבחין במכונית שמנסה לפנות ימינה. דבר זה קשה לביצוע ורוב האנשים אינם עושים זאת. גם הנהג הפונה ימינה עלול לא להבחין בזמן ברוכב אופניים בגלל הסתרה עקב מכוניות חונות, עמודים וריהוט רחוב. מצב מסוכן זה היה נמנע אם הרוכב היה מגיע לצומת בכביש, לפני או אחרי המכונית אז הוא נמצא בתוך שדה הראייה של הנהג ויש לנהג זמן רב להבחין בו.  
+
* כאשר הרוכב חוצה צומת מרומזר, במעבר חצייה של הולכי רגל עם התנועה, עליו להסתכל לאחור מעבר לכתפו כדי להבחין במכונית שמנסה לפנות ימינה. דבר זה קשה לביצוע ורוב האנשים אינם עושים זאת. גם הנהג הפונה ימינה עלול לא להבחין בזמן ברוכב אופניים בגלל הסתרה עקב מכוניות חונות, עמודים, עצים וריהוט רחוב. מצב מסוכן זה היה נמנע אם הרוכב היה מגיע לצומת בכביש, לפני או אחרי המכונית אז הוא נמצא בתוך שדה-הראייה של הנהג ויש לנהג זמן רב להבחין בו.  
* רוכב אופניים רוכב על המדרכה נגד כיוון התנועה וחוצה את הצומת במעבר החציה. הוא מסתכן בכך שמכוניות יפנו ימינה עליו. הנהג לא בהכרח מצפה להגעה של אדם במהירות גבוהה כזו במעבר חציה. במקרה כזה חציה עם התנועה הממונעת הייתה מונעת את הקונפליקט לחלוטין שכן בעת החציה יש אור ירוק לרוכב (יחד עם המכוניות), והתנועה החוצה עומדת באור אדום.  
+
* רוכב אופניים רוכב על המדרכה נגד כיוון התנועה וחוצה את הצומת במעבר החציה מרומזר. הוא מסתכן בכך שמכוניות יפנו ימינה עליו. הנהג לא בהכרח מצפה להגעה של אדם במהירות גבוהה כזו במעבר חציה. במקרה כזה חציה עם התנועה הממונעת הייתה מונעת את הקונפליקט לחלוטין שכן בעת החציה יש אור ירוק לרוכב (יחד עם המכוניות), והתנועה החוצה עומדת באור אדום.  
   −
בצמתים לא מרומזרים יש חשש מקונפליקטים נוספים כמו מכוניות שפונות שמאלה או ימינה על הרוכב מבלי להבחין בו במיוחד כאשר הרוכב חוצה את הצומת במעבר חציה של הולכי הרגל. רוכב האופניים מגיע בדרך כלל למעבר החציה במהירות גבוהה בהרבה ממהירות הולך הרגל (פי 3 עד פי 5 ) ולנהג לא תמיד יש זמן להבחין ברוכב, גם לרוכב אין בהכרח די זמן כדי להבחין בנהג. בנוסף, בניגוד להולכי רגל, רוכב האופניים אינו יכול להירתע לאחור או לצד במקרה והוא מזהה באיחור מכונית מתקרבת.  
+
בצמתים לא מרומזרים יש חשש מקונפליקטים נוספים כמו מכוניות שפונות שמאלה או ימינה על הרוכב מבלי להבחין בו, במיוחד כאשר הרוכב חוצה את הצומת במעבר חציה של הולכי הרגל. רוכב האופניים מגיע בדרך כלל למעבר החציה במהירות גבוהה בהרבה ממהירות הולך הרגל (פי 3 עד פי 5 ) ולנהג לא תמיד יש זמן להבחין ברוכב, גם לרוכב אין בהכרח די זמן כדי להבחין בנהג. בנוסף, בניגוד להולכי רגל, רוכב האופניים אינו יכול להירתע לאחור או לצד במקרה והוא מזהה באיחור מכונית מתקרבת.  
   −
בעיה נוספת וחמורה יותר מתרחשת במעגלי תנועה שם רוכב שנמצא בצד הימני של הדרך עלול להידרס על ידי מכונית שמגיעה למעגל התנועה. נהג מכונית כזו מסתכל אל תוך מעגל התנועה בזווית של כ-45 מעלות ועלול להיות מופתע מרוכב אופניים שמגיע בשוליים הימניים של המעגל בזווית שמצריכה מהנהג לחפש אותו בכ-90 מעלות.  
+
בעיה נוספת וחמורה יותר מתרחשת במעגלי תנועה שם רוכב שנמצא בצד הימני של הדרך עלול להידרס על ידי מכונית שמגיעה למעגל התנועה מהצד. נהג מכונית כזו מסתכל אל תוך מעגל התנועה בזווית של כ-45 מעלות כדי לחפש מכוניות, ועלול להיות מופתע מרוכב אופניים שמגיע בשוליים הימניים של המעגל בזווית שמצריכה מהנהג לחפש אותו בכ-90 מעלות.  
   −
בעיה שקיימת בצמתים היא נהגים שמסתכלים הצידה לכיוון רוכבי אופניים בכביש שחוצה אותם, ולא מבחינים ברוכב בגלל שהם רואים אותם מכיוון חזית האופניים. העין של האדם רגישה לתנועה וכאשר רואים את הרוכב מהצד הוא בולט יותר, בגלל שהעין מזהה תנועה, לעומת זאת כאשר רוכב מתקדם כמעט בכיוון ישר אל הנהג הוא עלול שלא להבחין בו גם בגלל שהוא עצמו מהווה עצם פחות בולט וגם בגלל שאין כמעט תנועה הצידה ביחס לנהג.  
+
בעיה שקיימת בצמתים היא נהגים שמסתכלים הצידה לכיוון רוכבי אופניים בכביש שחוצה אותם, ולא מבחינים ברוכב בגלל שהם רואים אותם מכיוון חזית האופניים. העין של האדם רגישה לתנועה וכאשר רואים את הרוכב מהצד הוא בולט יותר, בגלל שהעין מזהה תנועה, לעומת זאת כאשר רוכב מתקדם כמעט בכיוון ישר אל הנהג, הוא עלול שלא להבחין בו גם בגלל שהוא עצמו מהווה עצם פחות בולט וגם בגלל שאין כמעט תנועה הצידה ביחס לנהג.  
   −
אחת החששות של מתכננים מפני [[שבילי אופניים]] נוגעים לסכנות הנוגעת למפגשים של רוכבי אופניים בצמתים. כאשר שביל האופניים ממשיך עד לצומת או למעגל תנועה, הרוכב עלול להגיע לצומת במהירות גדולה יותר וכך להגדיל את הסכנה להתנגשות עם מכוניות. במדינות אחרות מקובלים הסדרים שונים בצמתים, בישראל לעומת זאת בחרו להמנע לחלוטין מהסדרים בצומת, ומסיימים את שבילי האופניים ונתיבי האופניים סמוך לצומת, דבר שגורר אילתורים שונים מצד הרוכבים. שתכופות נגרמים בתאונות.  
+
אחת החששות של מתכננים מפני [[שבילי אופניים]] נוגעים לסכנות הנוגעת למפגשים של רוכבי אופניים בצמתים. כאשר שביל האופניים ממשיך עד לצומת או למעגל תנועה, הרוכב עלול להגיע לצומת במהירות גדולה יותר וכך להגדיל את הסכנה להתנגשות עם מכוניות. במדינות אחרות מקובלים הסדרים שונים בצמתים, בישראל לעומת זאת בחרו להמנע לחלוטין מהסדרים בצומת, ומסיימים את שבילי האופניים ונתיבי האופניים סמוך לצומת, דבר שגורר אילתורים שונים מצד הרוכבים, אילתורים אלה נגמרים לעיתים בתאונות.  
   −
מסיבות אלה היו גם ויכוחים מקצועיים ארוכים שנגעו לבטיחות רוכבי האופניים בצמתים ובקשר לשבילי אופניים כאשר בחלק מהמקרים הייתה התנגדות לשבילי אופניים משום שהם עלולים להגביר את הסכנות בצמתים. מהצד השני הצביעו מצדדי שבילי האופניים על הגדלת כמות הרוכבים שמביאה להגדלת כמות הרוכבים. פתרון אחד לנושא היה הקמת [[שדרות אופניים]] ברחובות קטנים מספיק עם מעט תנועה. גישה זו כונתה גם "ערבב אם אתה יכול, הפרד עם אתה מוכרח" - מתוך ראיה שזרימה של אופניים עם התנועה היא דבר רצוי כאשר יש מעט תנועת מכוניות שנוסעת לאט ואין בה תנועה כבדה של משאיות ואוטובוסים. עם הזמן הבינו גם כיצד לתכנן צמתים בטוחים יותר לרוכבי אופניים.
+
מסיבות אלה היו גם ויכוחים מקצועיים ארוכים שנגעו לבטיחות רוכבי האופניים בצמתים ובקשר לשבילי אופניים כאשר בחלק מהמקרים הייתה התנגדות לשבילי אופניים משום שהם עלולים להגביר את הסכנות בצמתים. מהצד השני הצביעו מצדדי שבילי האופניים על הגדלת כמות הרוכבים שגורמת ל"בטיחות במספרים". פתרון אחד לנושא היה הקמת [[רחוב אופניים]] ברחובות קטנים מספיק עם מעט תנועה. גישה זו כונתה גם "ערבב אם אתה יכול, הפרד עם אתה מוכרח" - מתוך ראיה שזרימה של אופניים עם התנועה היא דבר רצוי כאשר יש מעט תנועת מכוניות שנוסעת לאט ואין בה תנועה כבדה של משאיות ואוטובוסים היתרון של רחוב אופניים מבחינת הצומת ברחוב חד -סטרי היא שהרוכב נמצא במרכז הנתיב ולכן קל יותר לנהג שמגיע מהצד להבחין ברוכב. עם הזמן הבינו גם כיצד לתכנן צמתים בטוחים יותר לרוכבי אופניים וכיום תחום זה נמצא בהתפתחות במדינות מערביות רבות.
    
==התנהגות בטוחה של רוכב בצומת==
 
==התנהגות בטוחה של רוכב בצומת==

תפריט ניווט