שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 424 בתים ,  00:56, 6 בינואר 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''צמיחה אין סופית''' פירושו צמיחה במדד מסוים (למשל, סכום כסף חיובי או שלילי) של גורם מסוים (למשל, אדם) מבלי להניח או להסכים מראש מתי לעצור בכדי להבטיח [[אקולוגיה]] במערכת ממנה אותו גורם הוא חלק. כינון צמיחה אין סופית במערכות כלכליות נחשב על ידי זרמי כלכלה רדיקליים למצב לא אקולוגי, אבסורדי והרסני. השאיפה ל[[צמיחה כלכלית אין סופית]] זוכה לבוז רב בקרב חסידי ה[[אנטי-ריבית]].
+
'''צמיחה אין סופית''' פירושו צמיחה במדד מסוים (למשל, סכום כסף חיובי או שלילי) של גורם מסוים (למשל, אדם) מבלי להניח או להסכים מראש מתי לעצור בכדי להבטיח [[אקולוגיה]] במערכת ממנה אותו גורם הוא חלק. כינון צמיחה אין סופית בכלל המערכות כלכליות נחשב על ידי זרמי כלכלה רדיקליים למצב לא אקולוגי, אבסורדי והרסני. השאיפה ל[[ממוניזם|צמיחה ממונית אין סופית]] זוכה לבוז רב בקרב חסידי ה[[אנטי-ריבית]].
   −
במבט פילוסופי ומדעי ייתכן שהיקום עצמו הוא אין סופי אך אין זה מצדיק את ההנחה שכל אדם או גוף כלכלי (כמו חברה בע"מ) יצטרכו לפעול בעצמם לצמיחה אין סופית על חשבון אנשים וגופים אחרים שייפגעו ואף יירמסו מכך באופן לא אקולוגי שכן העולם עצמו הוא סופי. ראו להרחבה [[גבולות פלנטריים]].  
+
במבט פילוסופי ומדעי ייתכן שהיקום עצמו הוא אין סופי אך אין זה מצדיק את ההנחה שכל אדם או גוף כלכלי (כמו חברה בע"מ) יצטרכו לפעול בעצמם לצמיחה אין סופית על חשבון אנשים וגופים אחרים שייפגעו ואף יירמסו מכך באופן לא אקולוגי שכן הפלנטה כדור הארץ כן סופית (ראו [[גבולות פלנטריים]] ובדומה לכך גם אובייקטים חלליים אחרים עליהם סביר שיגורו בני אדם בעתיד - פלנטות אחרות, חלליות וכו' הם סופיים בעצמם.  
   −
בעקבות השאלה הפילוסופית "[[מדוע יש משהו מאשר לא כלום]]" ניתן לשער כי התופעה היחידה שראויה לצמיחה אין סופית (לפחות ביקום אין-סופי) היא [[חיים]] וייתכן שטבע היקום עצמו שתמיד יהיו בו [[חיים]] (ובכלל זה צורות חיים הקשורות ב[[תודעה]]) לא משנה איזו פעולה יעשו צורות חיים לעצור זאת - תמיד יווצרו חיים; אם השערה זו נכונה וחיים צומחים בצמיחה אין סופית (או לכל הפחות באיזון אין סופי של עלייה וירידה) עדיין אין הדבר מצדיק פעילות ברוטלית לצמיחה אין סופית של אדם או גוף עסקי ספציפי על חשבון אחרים.
+
בעקבות השאלה הפילוסופית "[[מדוע יש משהו מאשר לא כלום]]" ניתן לשער כי התופעה היחידה שראויה לצמיחה אין סופית (לפחות ביקום אין-סופי) היא [[חיים]] וייתכן שטבע המציאות המכילה יקום זה היא שתמיד יהיו בה [[חיים]] ביקום אחד או יותר (ובכלל זה צורות חיים הקשורות ב[[תודעה]]) לא משנה איזו פעולה יעשו צורות חיים לעצור זאת - תמיד יווצרו חיים בעלי תודעה (בין אם ייווצרו גם צורות חיים משוללות תודעה ובין אם לא); אם השערה זו נכונה וחיים צומחים בצמיחה אין סופית במציאותנו (או לכל הפחות באיזון אין סופי של עלייה וירידה) עדיין אין הדבר מצדיק פעילות ברוטלית לצמיחה אין סופית של אדם או גוף עסקי ספציפי על חשבון אחרים.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
6,876

עריכות

תפריט ניווט