שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 20 בתים ,  01:12, 28 בדצמבר 2018
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
{{מושג בסיסי}}
 
{{מושג בסיסי}}
'''גידול אוכלוסין''' (באנגלית: '''Population growth''') או "גידול דמוגרפי" הוא השינוי (או הגידול) בגודלה של [[אוכלוסייה]] לאורך זמן. ניתן לבטא אותו כשינוי במספר הפרטים של כל אוכלוסייה ביחידת זמן מסויימת. בביולוגיה, גידול אוכלוסין יכול להתייחס לכל ייצור חי שהוא, אבל מאמר זה עוסק ביישום המושג ל[[אוכלוסיית העולם|אוכלוסייה האנושית]].  
+
'''גידול אוכלוסין''' (באנגלית: '''Population growth''') או '''גידול דמוגרפי''' הוא השינוי (או הגידול) בגודלה של [[אוכלוסייה]] לאורך זמן. ניתן לבטא אותו כשינוי במספר הפרטים של כל אוכלוסייה ביחידת זמן מסויימת. בביולוגיה, גידול אוכלוסין יכול להתייחס לכל ייצור חי שהוא, אבל מאמר זה עוסק ביישום המושג ל[[אוכלוסיית העולם|אוכלוסייה האנושית]].  
   −
ב[[דמוגרפיה]], המדע החוקר את האוכלוסייה, גידול אוכלוסין משמש לתיאור קצב גידול האוכלוסייה, ולרוב משתמשים בו לתיאור גידול אוכלוסייה אנושית של מדינה מסויימת או כלל אוכלוסיית העולם. מודלים פשוטים של גידול אוכלוסין כוללים את מודל הגידול המלתוסיאני - [[גידול מעריכי]] שבו קצב הגידול נשאר קבוע ואילו האוכלוסיה עצמה גדלה בקצב הולך וגדל כלומר מכפילה עצמה כל כמה מאות או עשרות שנים,  ואת [[המודל הלוגיסטי]] שבו לאחר תקופת גידול מסויימת, קצב הגידול עצמו הולך ויורד (ההסבר המקובל הוא [[מעבר דמוגרפי]]) כך שהאוכלוסיה עצמה גדלה בקצב מואץ בתחילה ולאחר מכן קצב האוכלוסייה מועט עד להתייצבות גודל האוכלוסייה. ברוב מדינות העולם קיים כיום היבט של ירידה ב[[פריון ילודה]] עם זאת, גם המודל המורכב יותר של מעבר דמוגרפי אינו תמיד מתקיים בכל המדינות - במיוחד במדינות באפריקה ובמזרח התיכון.  
+
ב[[דמוגרפיה]], המדע החוקר את האוכלוסייה, גידול אוכלוסין משמש לתיאור קצב גידול האוכלוסייה, ולרוב משתמשים בו לתיאור גידול אוכלוסייה אנושית של מדינה מסויימת או כלל אוכלוסיית העולם. מודלים פשוטים של גידול אוכלוסין כוללים את מודל הגידול המלתוסיאני - [[גידול מעריכי]] שבו קצב הגידול נשאר קבוע ואילו האוכלוסייה עצמה גדלה בקצב הולך וגדל כלומר מכפילה עצמה כל כמה מאות או עשרות שנים,  ואת [[המודל הלוגיסטי]] שבו לאחר תקופת גידול מסויימת, קצב הגידול עצמו הולך ויורד (ההסבר המקובל הוא [[מעבר דמוגרפי]]) כך שהאוכלוסייה עצמה גדלה בקצב מואץ בתחילה ולאחר מכן קצב האוכלוסייה מועט עד להתייצבות גודל האוכלוסייה. ברוב מדינות העולם קיים כיום היבט של ירידה ב[[פריון ילודה]] עם זאת, גם המודל המורכב יותר של מעבר דמוגרפי אינו תמיד מתקיים בכל המדינות - במיוחד במדינות באפריקה ובמזרח התיכון.  
    
על פי הערכות קרן האוכלוסין של האו"ם (United Nations Population Fund) מ-31.10.2011, במשך 211 השנים האחרונות גדלה [[אוכלוסיית העולם]] פי 7:
 
על פי הערכות קרן האוכלוסין של האו"ם (United Nations Population Fund) מ-31.10.2011, במשך 211 השנים האחרונות גדלה [[אוכלוסיית העולם]] פי 7:
שורה 201: שורה 201:  
* הגדלת בעיות של אלימות - דוגמה מפורסמת לכך היא מחקר החולדות באסם ומחקרים אחרים שבוצעו בעקבותיו.  
 
* הגדלת בעיות של אלימות - דוגמה מפורסמת לכך היא מחקר החולדות באסם ומחקרים אחרים שבוצעו בעקבותיו.  
 
* הגדלת מחיר הדיור - צריך לשכן יותר אנשים בשטח נתון ודבר זה גורם לבנייה יותר גבוהה - [[מגדלי מגורים]] הם יקרים יותר לתחזוקה.  
 
* הגדלת מחיר הדיור - צריך לשכן יותר אנשים בשטח נתון ודבר זה גורם לבנייה יותר גבוהה - [[מגדלי מגורים]] הם יקרים יותר לתחזוקה.  
* ייקור תשתיות - תשתיות כמו מים, חשמל, ביוב , בתי ספר דורשים מרחב ציבורי - לדוגמה ליד תחנת כוח או צינור גז לא ניתן לשכן אנשים בגלל חשש לבעית בטיחות. ככל שהצפיפות גדלה כך מסובר ויקר יותר להקים תשתיות אלה וגם מסתבכת בעיה של הולכה שלהם - חלק מהבעיה היא צפיפות הולכת וגדלה במרחב התת-קרקעי של ערים שבו צינורות שונים, יסודות בתים, כבלי חשמל, מנהרות לרכבות, שורשי עצים, ועוד היבטים מתחרים זה בזה על מרחב מוגבל.  
+
* ייקור תשתיות - תשתיות כמו מים, חשמל, ביוב , בתי ספר דורשים מרחב ציבורי - לדוגמה ליד תחנת כוח או צינור גז לא ניתן לשכן אנשים בגלל חשש לבעיית בטיחות. ככל שהצפיפות גדלה כך מסובר ויקר יותר להקים תשתיות אלה וגם מסתבכת בעיה של הולכה שלהם - חלק מהבעיה היא צפיפות הולכת וגדלה במרחב התת-קרקעי של ערים שבו צינורות שונים, יסודות בתים, כבלי חשמל, מנהרות לרכבות, שורשי עצים, ועוד היבטים מתחרים זה בזה על מרחב מוגבל.  
* בעיות תחבורה - צפיפות גבוה יותר עשוייה לייעל את התחבורה אם הערים מתוכנות בדגם של [[עירוניות מתחדשת]] ובהנתן תנאים רבים נוספים כמו [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]. אבל בהנתן [[תכנון מוטה רכב פרטי]] גידול אוכלוסין בא לידי ביטוי ב[[פרבור]] הגדלת כמות הרכבים ביחס לכבישים וליותר [[פקקי תנועה]] ובעיות של [[חנייה]] בערים. לחצים אלה עלולים ליצור [[נעילה טכנולוגית]] שבה התושבים מתנגדים לצעדים כמו נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, וכך הבעיה גדלה יותר ויותר.  
+
* בעיות תחבורה - צפיפות גבוהה יותר עשוייה לייעל את התחבורה אם הערים מתוכנות בדגם של [[עירוניות מתחדשת]] ובהינתן תנאים רבים נוספים כמו [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]. אבל בהינתן [[תכנון מוטה רכב פרטי]] גידול אוכלוסין בא לידי ביטוי ב[[פרבור]] הגדלת כמות הרכבים ביחס לכבישים וליותר [[פקקי תנועה]] ובעיות של [[חנייה]] בערים. לחצים אלה עלולים ליצור [[נעילה טכנולוגית]] שבה התושבים מתנגדים לצעדים כמו נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים, וכך הבעיה גדלה יותר ויותר.  
* ייקור פירות וירקות - בהנתן צפיפות גדולה יותר במדינה נתונה פרוש הדבר פחות שטחים חקלאיים וכן לחץ גדול יותר על משאבי המים, פרוש הדבר שהגידול המקומי של פירות וירקות קטן ויש צורך להביא אותם ממרחק גדול יותר. היבטים אלה גורמים לפחות תוצרת חקלאית מקומית טרייה ותלות גדולה יותר ביבוא מזון טרי מבחוץ . לדבר זה גם השפעות בריאותיות (הפחתת צריכת פירות וירקות נחשבת ל[[גורם סיכון בריאותי]], היבטים חברתיים (עליה ב[[השמנה]] בצריכת [[סוכר]] ו[[אי שוויון בריאותי]]) וגם השלכות על [[בטחון תזונתי]].  
+
* ייקור פירות וירקות - בהינתן צפיפות גדולה יותר במדינה נתונה פרוש הדבר פחות שטחים חקלאיים וכן לחץ גדול יותר על משאבי המים, פרוש הדבר שהגידול המקומי של פירות וירקות קטן ויש צורך להביא אותם ממרחק גדול יותר. היבטים אלה גורמים לפחות תוצרת חקלאית מקומית טרייה ותלות גדולה יותר ביבוא מזון טרי מבחוץ . לדבר זה גם השפעות בריאותיות (הפחתת צריכת פירות וירקות נחשבת ל[[גורם סיכון בריאותי]], היבטים חברתיים (עליה ב[[השמנה]] בצריכת [[סוכר]] ו[[אי שוויון בריאותי]]) וגם השלכות על [[בטחון תזונתי]].  
* השלכות על אי שוויון - צפיפות גדולה יותר שמייקרת את הדיור, התשיות ועוד עלולה לגרום לבעיות גדלות של אי שיוויון.
+
* השלכות על אי שוויון - צפיפות גדולה יותר שמייקרת את הדיור, התשתיות ועוד עלולה לגרום לבעיות גדלות של אי שיוויון.
    
==גידול אוכלוסייה בישראל==
 
==גידול אוכלוסייה בישראל==

תפריט ניווט