שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,600 בתים ,  17:04, 11 בינואר 2018
שורה 10: שורה 10:     
==שמירת טבע בישראל==
 
==שמירת טבע בישראל==
בישראל עוסקים בשמירת טבע בעיקר שני הגופים הבאים - [[רשות שמורות הטבע והגנים]] שהיא רשות ממשלתית ו[[החברה להגנת הטבע]] שהיא ארגון אזרחי. בנוסף אליהם פועלים גופים שונים שעוסקים במחקר או בשימור טבע ברמה מקומית או לנושא מסויים כמו הגנה על ציפורים, על שמורות טבע מסויימות, [[הגנה על החופים]] ועוד. אתגרי שמירת הטבע בישראל נובעים קודם כל מ[[גידול אוכלוסין בישראל]] וכן מ[[פרבור בישראל]] שגורמים להגדלת השטח הבנוי בישראל, קידומם של כבישים, [[חקלאות בישראל]], צורכים יותר [[משק המים בישראל|מים]] מן הטבע, לוקחים ממנו יותר [[שטחים פתוחים]], גורמים ל[[קיטוע שטחי מחייה]] ויוצרים בעיות שונות של [[זיהום]] כמו [[זיהום אוויר בישראל|זיהום אוויר]], [[זיהום מים בישראל|זיהום מים]], [[זיהום קרקע בישראל|זיהום קרקע]] ועוד. ארץ ישראל מיושבת כבר כמה מאות אלפי שנים בבני אדם, וגם עברה תהליך של [[שינויי אקלים]] כך שבעלי חיים רבים שהיו בארץ בעבר נכחדו ממנה כולל פילים, נמרים, דובים, תנינים, כלבי ים,  עוזניות ועוד. חלק מבעלי חיים אלה נכחדו לפני עשרות אלפי שנים וחלקם נכחדו ב-100 השנים האחרונות.  
+
בישראל עוסקים בשמירת טבע בעיקר הגופים הבאים:
 +
* [[רשות שמורות הטבע והגנים]] שהיא רשות ממשלתית שאוכפת מניעת ציד בלתי חוקי, שמירה על שמורות הטבע בישראל והבטים נוספים.
 +
* [[המשרד להגנת הסביבה]] - מקדם חוקים להגנת הסביבה, מפקח על [[זיהום תעשייתי|מפעלים מזהמים]] ומנטר היבטים שונים הנוגעים לשטחים פתוחים, מערכות אקולוגיות ומיני בעלי חיים.
 +
* [[החברה להגנת הטבע]] שהיא ארגון אזרחי. החברה הוקמה עקב מאבק נגד [[ייבוש החולה]] ומאז קיימה מאבקים רבים למניעת בניה והרס של מערכות טבעיות שונות ונגד פגיעה בהן על ידי [[זיהום]].
 +
* [[קרן קיימת לישראל]] שנוטעת עצים ודואגת לטיפוח בעלי החיים והצמחים ב[[יערות ישראל]]. לקרן אין מטרת שימור טבע בפני עצמה אבל פעילותה משפיעה בצורה ניכרת על הטבע, לרוב לחיוב.
 +
* [[צלול]] - ארגון שקם בשנות ה-90 סביב המאבק על כלובי הדגים באילת ומתמקד במניעת פגיעה בים ובנחלי ישראל ובנסיון לשקמם.
 +
* [[אדם טבע ודין]], [[מגמה ירוקה]], [[פעולה ירוקה]], [[גרינפיס ישראל]] גופים אלה אינם ארגוני שמירת טבע בלבד אלה עוסקים גם ב[[סביבתנות]] וב[[קיימות]]. עם זאת מאבקים רבים של ארגוני הסביבה נוגעים גם להגנת הטבע - לדוגמה [[המאבק על החופים בישראל]], [[המאבק נגד כביש חוצה ישראל]] היו מאבקים שהיה להם פן סביבתי אנושי (לדוגמה שמירה על גישה של הציבור לחוף הים) וגם פן של שמירת טבע.
 +
 
 +
בנוסף לארגונים אלה אליהם פועלים גופים שונים שעוסקים במחקר או בשימור טבע ברמה מקומית או לנושא מסויים כמו הגנה על ציפורים, על שמורות טבע מסויימות, [[הגנה על החופים]] ועוד. אתגרי שמירת הטבע בישראל נובעים קודם כל מ[[גידול אוכלוסין בישראל]] וכן מ[[פרבור בישראל]] שגורמים להגדלת השטח הבנוי בישראל, קידומם של כבישים, [[חקלאות בישראל]], צורכים יותר [[משק המים בישראל|מים]] מן הטבע, לוקחים ממנו יותר [[שטחים פתוחים]], גורמים ל[[קיטוע שטחי מחייה]] ויוצרים בעיות שונות של [[זיהום]] כמו [[זיהום אוויר בישראל|זיהום אוויר]], [[זיהום מים בישראל|זיהום מים]], [[זיהום קרקע בישראל|זיהום קרקע]] ועוד. ארץ ישראל מיושבת כבר כמה מאות אלפי שנים בבני אדם, וגם עברה תהליך של [[שינויי אקלים]] כך שבעלי חיים רבים שהיו בארץ בעבר נכחדו ממנה כולל פילים, נמרים, דובים, תנינים, כלבי ים,  עוזניות ועוד. חלק מבעלי חיים אלה נכחדו לפני עשרות אלפי שנים וחלקם נכחדו ב-100 השנים האחרונות.  
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
* זרמים אידואלוגיים קרובים - [[סביבתנות]], [[קיימות]], [[זכויות בעלי חיים]], [[פרמקלצ'ר]] .
 +
* מושגי ייסוד בשימור טבע - [[הסביבה הטבעית]],  [[אקולוגיה]], [[מערכת אקולוגית]], [[מגוון ביולוגי]], [[השפעה סביבתית]],
 +
* [[השפעות סביבתיות]] מרכזיות הגורמות לפגיעה בטבע - [[גידול אוכלוסין]], [[לקיחה מתוך הייצור הראשוני]], [[דייג יתר]], [[פרבור]], [[קיטוע בתי גידול]], [[מדבור]], [[ברוא יערות]], [[מינים פולשים]], [[זיהום מים]], [[התחממות עולמית]].
 +
* [[הכחדה]], [[הכחדה המונית]], [[אירוע ההכחדה בהולוקן]]
 +
* [[יום הסביבה העולמי]]
 +
 
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Wildlife_conservation שימור טבע] בויקיפדיה באנגלית.
 +
 
 +
;שמירת טבע בישראל:
 +
* [https://www.teva.org.il/?CategoryID=1689 שמירת טבע וסביבה], החברה להגנת הטבע
 +
* [http://www.parks.org.il/ConservationAndheritage/Pages/default.aspx שמירת טבע ומורשת] רשות הטבע והגנים
 +
* יובל הדר, [http://www.boker.org.il/info/negev/snakes/teva.htm שמירת טבע], מדרשת שדה בוקר
 +
* אורלי צח, [http://www.zavit.org.il/%D7%90%D7%95%D7%94%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%93%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%98%D7%91%D7%A2/?gclid=EAIaIQobChMI-d6Xh_jP2AIVSRDTCh0aVgaQEAAYASAAEgLCLfD_BwE אוהבים חיות, אדישים לטבע חי וצומח תיירות ופנאי], [[זוויות]], 26 ביולי 2016
    
[[קטגוריה:שמירת טבע|*]]
 
[[קטגוריה:שמירת טבע|*]]
 
[[קטגוריה:אקולוגיה]]
 
[[קטגוריה:אקולוגיה]]

תפריט ניווט