שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 204 בתים ,  10:34, 25 בדצמבר 2017
שורה 34: שורה 34:  
===PCB===
 
===PCB===
 
{{הפניה לערך מורחב |PCB}}
 
{{הפניה לערך מורחב |PCB}}
פי.סי.בי. היא משפחה של חומרים המשמשים בתעשייה כחומרי סיכה, נוזלי קירור ובידוד. החומרים נוצרים על ידי חימום של [[בנזן]], שהוא תוצר לוואי של הפקת [[דלק]], יחד עם [[כלור]]. הם יוצרו לראשונה על ידי חברת הכימיקלים סוון בשנת 1927. בשנת 1933 ההשפעות הבריאותיות של חשיפה ישירה ל-PCB בקרב העובדים שעבדו עם כימיקלים אלה במפעל באלבמה. בשנת 1935, קנתה [[מונסנטו]] את החברה, ותוך כדי כך השתלטה על הייצור בארצות הברית והפיקה רישיונות ייצור בכל העולם.  
+
[[PCB|פי.סי.בי.]] היא משפחה של חומרים המשמשים ב[[תעשייה]] כחומרי סיכה, נוזלי קירור ובידוד. החומרים נוצרים על ידי חימום של [[בנזן]], שהוא תוצר לוואי של הפקת [[דלק]], יחד עם [[כלור]]. הם יוצרו לראשונה על ידי [[חברת הכימיקלים]] סוון בשנת 1927. בשנת 1933 החלו להופיע ההשפעות הבריאותיות של חשיפה ישירה ל-PCB בקרב העובדים שעבדו עם כימיקלים אלה במפעל באלבמה. בשנת 1935, קנתה [[מונסנטו]] את החברה, ותוך כדי כך השתלטה על הייצור של החומר בארצות הברית והפיקה רישיונות ייצור בכל העולם.  
   −
[[ג'נרל אלקטריק]] היתה אחת הפירמות הגדולות בארצות הברית ששילבה את ה-PCB בציוד שלה. בין השנים 1952 ל-1977, המפעל של GE בניו-יורק שפך למעלה מ-180 טונות של החומר לנהר ההדסון. חומרי PCB נתגלו לראשונה בסביבה הטבעית  הרחק מהשימוש התעשייתי בהם. החומרים נתגלו ידי מדענים בשבדיה שעסקו בחקר DDT.
+
[[ג'נרל אלקטריק]] היתה אחת הפירמות הגדולות בארצות הברית ששילבה את ה-PCB בציוד שלה. בין השנים 1952 ל-1977, המפעל של GE בניו-יורק שפך למעלה מ-180 טונות של החומר לנהר ההדסון. חומרי PCB נתגלו לראשונה [[הסביבה הטבעית|בסביבה הטבעית]] הרחק מהשימוש התעשייתי בהם. החומרים נתגלו ידי מדענים בשבדיה שעסקו בחקר DDT.
   −
ההשפעות של חשיפה חריפה ל-PCB היו ידועות היטב לפירמות שהשתמשו בנוסחאות של מונסנטו וראו את ההשפעות של החומר על העובדים שבאו במגע תכוף עם החומרים. מגע ישיר של העור בחומר הוביל לפצעים דמויי אקנה הקרויים Chloracne החשיפה הגדילה את הסיכוי לסרטן העור, לסרטן הכבד, ולסרטן המוח. במשך שנים ניסתה מונסנטו להפחית בחשיבות בעיות הבריאות שקשורות לחשיפה ל-PCB כדי להמשיך ולמכור את החומר.  
+
ההשפעות של חשיפה חריפה ל-PCB היו ידועות היטב לפירמות שהשתמשו בנוסחאות של מונסנטו וראו את ההשפעות של החומר על העובדים שבאו במגע תכוף עם החומרים. מגע ישיר של העור בחומר הוביל לפצעים דמויי אקנה הקרויים Chloracne החשיפה הגדילה את הסיכוי ל[[סרטן העור]], ל[[סרטן הכבד]], ול[[סרטן המוח]]. במשך שנים ניסתה מונסנטו להפחית בחשיבות בעיות הבריאות שקשורות לחשיפה ל-PCB כדי להמשיך ולמכור את החומר. דבר זה הוא דוגמה ל[[הכחשת זיהום]].  
   −
ההשפעות הבריאותיות החמורות של חשיפה ל-PCB הפכו לפומביות לאחר שני מקרים נפרדים של שמן בישול מזוהם הרעיל אלפי תושבים ביפן ובטיוואן. הדבר הוביל לחרם כלל עולמי על שימוש ב-PCB בשנת 1977. PCB מצטבר ברקמות שומניות ומתרכז במעלה שרשרת המזון, הוא משתחרר לאט אל הסביבה וממנה חודר באיטיות אל מארג המזון. החומרים הם בעלי זמן מחצית חיים ארוך, ולכן גם היום קיימת חשיפה של בני אדם לחומר. מחקרים מהתקופה האחרונה הצביעו על הפרעה אנדוקרינית של כמה חומרי PCG היא רעילה לכבד ולבלוטת התריס, מגבירה את ההשמנה בקרב ילדים שנחשפו לחומר במהלך ההריון, ועלולה להגביר את הסיכוי של סכרת.  
+
ההשפעות הבריאותיות החמורות של חשיפה ל-PCB הפכו לפומביות לאחר שני מקרים נפרדים של שמן בישול מזוהם שהרעיל אלפי תושבים ביפן ובטיוואן. הדבר הוביל לחרם כלל עולמי על שימוש ב-PCB בשנת 1977. PCB [[הצטברות ביולוגית|מצטבר ברקמות שומניות ומתרכז במעלה שרשרת המזון]], הוא משתחרר לאט אל הסביבה וממנה חודר באיטיות אל מארג המזון. החומרים הם בעלי זמן מחצית חיים ארוך, ולכן גם היום קיימת חשיפה של בני אדם לחומר. מחקרים מהתקופה האחרונה הצביעו על הפרעה אנדוקרינית של כמה חומרי PCG היא רעילה לכבד ולבלוטת התריס, מגבירה את ההשמנה בקרב ילדים שנחשפו לחומר במהלך ההריון, ועלולה להגביר את הסיכון לחלות ב[[סכרת]].
    
===ביספנול A===
 
===ביספנול A===

תפריט ניווט