שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  18:56, 18 בדצמבר 2017
מ
שורה 5: שורה 5:     
==הרכב המזון המהיר==
 
==הרכב המזון המהיר==
מזון מהיר מכיל את המזונות הבאים - המבורגר, פיצה, נקניקיות, בשר מוקפץ בשמן עמוק, דונטס (ומוצרי בצק אחרים מוקפצים בשמן עמוק), שווארמה, פסטרמה, נקניקים, מזון סיני מהיר, מזון מקסיקני מהיר ועוד. במידה מסויימת גם מזונות מהירים אחרים כמו פלאפל, בשר על האש, סנדוויצ'ים, ושניצל מוכן מראש (בשרי או צמחי) יכולים להכיל חלק מהמאפיינים של מזון מעובד ואו מזון מהיר. יש מספר הבדלים בין "מזון רחוב" או מזון שנמכר במשך מאות שנים במסעדות מקומיות (לעיתים בהגשה מהירה) לבין שוק המזון המהיר שהתפתח מאז שנות ה-50 בארצות הברית והתפשט לשאר העולם. בין היתר הדבר נוגע לשימוש בחומרי גלם אחרים ובשיטות מודרניות של הנדסת מזון, הכנה ריכוזית של המזון במפעלים ואסטרטגית חמם והגש במסעדות, הומוגניות של המזון, הומוגניות ואחידות במראה המסעדות ובאלמנטים עיצוביים רבים, שיטות שיווק אינטנסיביות יותר ועוד.   
+
מזון מהיר מכיל את המזונות הבאים - המבורגר, פיצה, נקניקיות, בשר מוקפץ בשמן עמוק, דונטס (ומוצרי בצק אחרים מוקפצים בשמן עמוק), שווארמה, פסטרמה, נקניקים, מזון סיני מהיר, מזון מקסיקני מהיר ועוד. במידה מסויימת גם מזונות מהירים אחרים כמו פלאפל, בשר על האש, סנדוויצ'ים, ושניצל מוכן מראש (בשרי או צמחי) יכולים להכיל חלק מהמאפיינים של מזון מעובד ו/או מזון מהיר. יש מספר הבדלים בין "מזון רחוב" או מזון שנמכר במשך מאות שנים במסעדות מקומיות (לעיתים בהגשה מהירה) לבין שוק המזון המהיר שהתפתח מאז שנות ה-50 בארצות הברית והתפשט לשאר העולם. בין היתר הדבר נוגע לשימוש בחומרי גלם אחרים ובשיטות מודרניות של הנדסת מזון, הכנה ריכוזית של המזון במפעלים ואסטרטגית חמם והגש במסעדות, הומוגניות של המזון, הומוגניות ואחידות במראה המסעדות ובאלמנטים עיצוביים רבים, שיטות שיווק אינטנסיביות יותר ועוד.   
    
בנוסף למזון מהיר "קלאסי", שנמכר במסעדות מזון מהיר, יש כיום גם שורה ארוכה של מוצרים של מזון מהיר-הכנה ("חמם והגש") שנמכר לבתים (במיוחד נקניקיות, פיצה, נקניקים, פסטרמה, שניצל מעובד) וכן מנות "מוכנות מראש" כמו מרקים בהכנה מהירה, מיצים בהכנה מהירה, עוגות מוכנות, [[קורנפלקס]] ועוד.  
 
בנוסף למזון מהיר "קלאסי", שנמכר במסעדות מזון מהיר, יש כיום גם שורה ארוכה של מוצרים של מזון מהיר-הכנה ("חמם והגש") שנמכר לבתים (במיוחד נקניקיות, פיצה, נקניקים, פסטרמה, שניצל מעובד) וכן מנות "מוכנות מראש" כמו מרקים בהכנה מהירה, מיצים בהכנה מהירה, עוגות מוכנות, [[קורנפלקס]] ועוד.  
שורה 11: שורה 11:  
רכיבים חשובים של [[מזון מעובד]] כוללים גם חטיפים (מלוחים ומתוקים), משקאות ממותקים (שהם [[מוצר משלים]] לחטיפים מלוחים), מוצרי מאפה שונים, "מעדני חלב", ועוד. למרות שמדובר בנפח קטן יחסית מסך המזון הנצרך חשיבות התחום הזה הוא בהשפעות השליליות הרבות שלו על שורת מחלות כמו שבץ, מחלות לב וסוכרת.  
 
רכיבים חשובים של [[מזון מעובד]] כוללים גם חטיפים (מלוחים ומתוקים), משקאות ממותקים (שהם [[מוצר משלים]] לחטיפים מלוחים), מוצרי מאפה שונים, "מעדני חלב", ועוד. למרות שמדובר בנפח קטן יחסית מסך המזון הנצרך חשיבות התחום הזה הוא בהשפעות השליליות הרבות שלו על שורת מחלות כמו שבץ, מחלות לב וסוכרת.  
   −
מזון מהיר ומעובד הינו עשיר בשמן וב[[שומן רווי]], במוצרים מטוגנים ואו חרוכים, בפחמימות (במיוחד מ[[חיטה]] ואו [[תירס]]), ב[[סוכר]], ו[[מלח]] וברטבים ותבלינים שונים. הסיבות לכך קשורות הן לטעם נרכש ולמנגנונים דומים להתמכרות, והן לנוחות המכירה של היצרנים. באופן מסורתי מזון מהיר ומעובד קשור למוצרי [[מזון מהחי]] ובמיוחד בשר בקר ו[[בשר מעובד]] - נקניקיות, המבורגר, בשר מוקפץ, שווארמה, פסטרמה, וכן מזונות אחרים מהחי במיוחד גבינה צהובה אך גם חלב וביצים. והוא דל בירקות ובפירות טריים. אחת הסיבות לכך היא שקל לעבד ולשמר בשר ומוצרים אחרים כך שישמרו לאורך-זמן במרקם ובמראה אחיד ואילו ירקות ופירות הם בעלי אורך חיי-מדף קצר יותר, דבר שמסבך את הלוגיסטיקה של רשתות המזון וכן מקשה עליהם לתת תפריט אחיד כאשר בחלק מהמדינות ירקות ופירות הם יקרים יותר וקשים יותר להשגה בזמן החורף. לרוב מוסיפים למזון רכיבים כימיים מלאכותיים כמו חומרי שימור, חומרי צבע וטעם, או מעבירים אותו בתהליכים פיזיים שונים כמו טיגון, הקפאה, השחמה ועוד. המטרות של תהליכים אלה  היא קבלת  מוצר שישמר לזמן רב ויהיה נוח לעבד ולמכור אותו. על המוצר להיות הומוגני כך שיהיה נוח להכין אותו, שמור אותו, לשנע אותו, ולחמם אותו על פי תקנים ונהלים סטנדרטיים שעובדים ללא ידע וניסיון רב יוכלו לבצע, קבלת מוצר הומוגני חשובה גם לטובת חווית "מזון מוכר" עבור הצרכן, וכן שהמוצר יהיה מושך מבחינת הלקוחות ויהיה  דמיון בינו המוצר לבין מנות ביתיות דומות. עם זאת במימדים רבים אחרים, כמו תרומה לבריאות או לתזונה מאוזנת, ייתכן הבדל משמעותי בין המוצר התעשייתי לבין מנות דומות במראה ובטעם שהוכנו בשיטות מסורתיות או ביתיות.   
+
מזון מהיר ומעובד הינו עשיר בשמן וב[[שומן רווי]], במוצרים מטוגנים ו/או חרוכים, בפחמימות (במיוחד מ[[חיטה]] ו/או [[תירס]]), ב[[סוכר]], ו[[מלח]] וברטבים ותבלינים שונים. הסיבות לכך קשורות הן לטעם נרכש ולמנגנונים דומים להתמכרות, והן לנוחות המכירה של היצרנים. באופן מסורתי מזון מהיר ומעובד קשור למוצרי [[מזון מהחי]] ובמיוחד בשר בקר ו[[בשר מעובד]] - נקניקיות, המבורגר, בשר מוקפץ, שווארמה, פסטרמה, וכן מזונות אחרים מהחי במיוחד גבינה צהובה אך גם חלב וביצים. והוא דל בירקות ובפירות טריים. אחת הסיבות לכך היא שקל לעבד ולשמר בשר ומוצרים אחרים כך שישמרו לאורך-זמן במרקם ובמראה אחיד ואילו ירקות ופירות הם בעלי אורך חיי-מדף קצר יותר, דבר שמסבך את הלוגיסטיקה של רשתות המזון וכן מקשה עליהם לתת תפריט אחיד כאשר בחלק מהמדינות ירקות ופירות הם יקרים יותר וקשים יותר להשגה בזמן החורף. לרוב מוסיפים למזון רכיבים כימיים מלאכותיים כמו חומרי שימור, חומרי צבע וטעם, או מעבירים אותו בתהליכים פיזיים שונים כמו טיגון, הקפאה, השחמה ועוד. המטרות של תהליכים אלה  היא קבלת  מוצר שישמר לזמן רב ויהיה נוח לעבד ולמכור אותו. על המוצר להיות הומוגני כך שיהיה נוח להכין אותו, שמור אותו, לשנע אותו, ולחמם אותו על פי תקנים ונהלים סטנדרטיים שעובדים ללא ידע וניסיון רב יוכלו לבצע, קבלת מוצר הומוגני חשובה גם לטובת חווית "מזון מוכר" עבור הצרכן, וכן שהמוצר יהיה מושך מבחינת הלקוחות ויהיה  דמיון בינו המוצר לבין מנות ביתיות דומות. עם זאת במימדים רבים אחרים, כמו תרומה לבריאות או לתזונה מאוזנת, ייתכן הבדל משמעותי בין המוצר התעשייתי לבין מנות דומות במראה ובטעם שהוכנו בשיטות מסורתיות או ביתיות.   
   −
חלק גדול ממשקאות הפרי מכילים סודיום בנזואט - חומר קוטל חיידקים, המשמש כמרכיב במשחות שיניים ובנוזל לחיטוי אסלות. במיצים מעובדים הוא הפך לתוסף נפוץ, שאינו מופיע בשמו המלא אלא בסימון E211. הדבר נעשה כדי להאריך את חיי המדף שלהם [3]
+
חלק גדול ממשקאות הפרי מכילים סודיום בנזואט - חומר קוטל חיידקים, המשמש כמרכיב במשחות שיניים ובנוזל לחיטוי אסלות. במיצים מעובדים הוא הפך לתוסף נפוץ, שאינו מופיע בשמו המלא אלא בסימון E211. הדבר נעשה כדי להאריך את חיי המדף שלהם.
    
==תפוצה של מזון מהיר ותעשייתי==
 
==תפוצה של מזון מהיר ותעשייתי==

תפריט ניווט